• USB

Överklaga uppsägning. Känner mig diskriminerad.

Jag har en tillsvidaretjänst inom kommunen och har jobbat som personlig assistent. Nu har min brukare avlidit. En omplaceringsutredning har gjorts och vi hade ett möte i september med arbetsgivare och fackförbund. Då kom vi överrens om att jag skulle hoppa in lite överallt där det behövdes i väntan på en tjänst hos en annan brukare som väntade på ett nytt beslut. För ett par veckor sedan blev jag kallad till ett nytt möte. Nu hade kommunen tänkt om och ville säga upp mig pga arbetsbrist. Det råder inte arbetsbrist men pga att jag för några år sedan varit sjukskriven pga utmattningssyndrom med värk i kroppen så hade kommunen nu kommit på att jag inte skulle jobba inom vård och omsorg med tunga lyft. De var mån om sina medarbetare och ville inte riskera att sätta någon i ohälsa var deras motivering. Mitt yrkesområde har nu begränsats så att det inte längre finns några passande jobb. Det sjuka är att jag idag inte har några problem med värk och lever idag ett fullt normalt liv med tunga lyft och allt vad det innebär. Jag tycker det här är diskriminerande. Ingen har frågat mig hur jag mår idag och jag har heller inte varit sjuk de senaste två åren vilket jag tycker säger en hel del.
    Jag vet att det finns tjänster som skulle passa mig bra men jag får de inte. 
    Jag har sagt att jag inte godtar uppsägningen och facket har lämnat in en överklagan. Vad som händer nu vet jag inte. 
    En kollega till mig var oxå sjukskriven för utmattningssyndrom för några år sedan och blev omplacerad. Hon har nu fått gå tillbaka till samma jobb som gjorde henne sjuk. Ifrågasatte detta på mötet men jag fick inget svar. Tycker att det är precis samma situation men det är tydligt att det är skillnad på folk. Jag har frågat om jag gjort något fel men det har jag inte och det är inget personligt säger dem bara.
    Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att de vill bli av med mig.
    Någon som varit med om nåt liknande? Är det värt att driva det vidare?

• Svar på tråden Överklaga uppsägning. Känner mig diskriminerad.
  • Gladskit

Det känns som att du har gjort vad du kunnat eftersom du har tagit hjälp av facket och överklagat beslutet.
    Det kan dock, tyvärr, vara svårt att få rätt när en arbetsgivare hävdar arbetsbrist eftersom det bara är arbetsgivaren som vet hur omplaceringssituationer mm. ser ut exakt. Och faktum är att din brukare har avlidit.

Man ska inte heller jämföra med andra kollegor, det kan finnas massor av information kring vad som hände som du inte har en aning om. Men du kan givetvis påpeka detta för facket, de kanske vet mer om detta än vad du gör, om de var inblandade då.

Jag tycker det är dåligt av dem om de grundar detta på att du varit sjuk för två år sedan, uppenbarligen klarar du av arbetet idag. Det ska vara sakligt och inte personligt, om man vill hävda arbetsbrist. Annars är det uppsägning pga särskilda skäl och några sådana verkar de inte ha?

• USB
    Gladskit skrev 2014-11-20 11:37:45 följande:

Det känns som att du har gjort vad du kunnat eftersom du har tagit hjälp av facket och överklagat beslutet.
    Det kan dock, tyvärr, vara svårt att få rätt när en arbetsgivare hävdar arbetsbrist eftersom det bara är arbetsgivaren som vet hur omplaceringssituationer mm. ser ut exakt. Och faktum är att din brukare har avlidit.

Man ska inte heller jämföra med andra kollegor, det kan finnas massor av information kring vad som hände som du inte har en aning om. Men du kan givetvis påpeka detta för facket, de kanske vet mer om detta än vad du gör, om de var inblandade då.

Jag tycker det är dåligt av dem om de grundar detta på att du varit sjuk för två år sedan, uppenbarligen klarar du av arbetet idag. Det ska vara sakligt och inte personligt, om man vill hävda arbetsbrist. Annars är det uppsägning pga särskilda skäl och några sådana verkar de inte ha?

Jag har sett på omplaceringsutredningen vilka lediga tjänster som finns och det är flera stycken. Sen ska omplaceringar gå före även när det gäller kortare anställningar. Vet flera stycken som bara har jobb året ut och som sedan ska få förlängt. Där ska jag gå före om det ska gå rätt till. Det informerade arbetsgivaren om vid första mötet. Det är min tidigare sjukskrivning som de hakat upp sig på och som gör att jag inte ska erbjudas jobb där det finns.
  • Gladskit
    USB skrev 2014-11-20 11:51:49 följande:
    Jag har sett på omplaceringsutredningen vilka lediga tjänster som finns och det är flera stycken. Sen ska omplaceringar gå före även när det gäller kortare anställningar. Vet flera stycken som bara har jobb året ut och som sedan ska få förlängt. Där ska jag gå före om det ska gå rätt till. Det informerade arbetsgivaren om vid första mötet. Det är min tidigare sjukskrivning som de hakat upp sig på och som gör att jag inte ska erbjudas jobb där det finns.
    Det låter inte helt rätt...
  • jenny99

Men dom kanske inte vill ha dig kvar?Kanske en eller flera brukare/personal inte tycker du passar?Om du inte accepterar så får du väl gå vidare med detta,men det kan bli jobbigt och kanske inte så populärt av kommunen.

• USB
    jenny99 skrev 2014-11-20 12:07:15 följande:

Men dom kanske inte vill ha dig kvar?Kanske en eller flera brukare/personal inte tycker du passar?Om du inte accepterar så får du väl gå vidare med detta,men det kan bli jobbigt och kanske inte så populärt av kommunen.

Har aldrig haft några problem och alla mina kollegor är helt oförstående. Chefen har alltid sagt att "du är en sån som man vill ha i verksamheten, för du är så trygg och stabil och omtyckt av alla". Därför har jag lite svårt att förstå varför de inte skulle vilja ha mig nu. Har aldrig haft samarbetssvårigheter och har alltid ställt upp och jobbat mer än jag ska trots att jag jobbat heltid. Har jobbat med flera olika brukare under åren och det har funkat jättebra med alla.
    Jag tar det personligt och försöker hitta fel men de bedyrar att det inte är så. 
  • lilly

Det verkar som du har råkat ut för en fingerad arbetsbrist. I svensk rätt godtar man i princip alltid arbetsgivarens åsikt om det rör arbetsbrist, det är mycket sällan man faktiskt prövar i domstol om så är fallet. Arbetsgivaren säger att det är arbetsbrist- då är det det om inte allvarliga saker talar för att så är fallet. En annan sak är det om man sägs upp av personliga skäl- då man långtgående kan prova om man faktiskt har misskött sig. Ett skäl för att visa att AG skyllt på arbetsbrist skulle kunna vara att AG väljer att förlänga anställningarna för de som idag har visstidsanställningar. Ett annat att det faktiskt finns anställningar du kan få och har tillräckliga kvalifikationer för. Oavsett om man sägs upp på grund av arbetsbrist eller personliga skäl så ska en långtgående omplaceringsutredning göras. Alla jobb som ryms inom din arbetsskyldighet enligt avtalet (bör vara vård och omsorg) och som du har tillräckliga kvalifikationer för ska erbjudas. Om du däremot tackar nej till ett skäligt erbjudande kan de säga upp dig. Jobb som skulle kunna passa dig är elevassistent på skolor, undersköterska på äldreboende, andra jobb som personlig assistent. Om du behöver ytterligare kvalifikationer för ett visst jobb enligt AG:S tycke har du rätt att gå en utbildning för att få dessa kunskaper, man brukar säga att om upplärningsperioden är kring 6 månader är det ok (men att gå en läkarutbildning på sex år för att undvika uppsägning är klart inte skäligt!).

Sen är en annan sak att om du inte är sist anställd så är det inte du som ska sägas upp på grund av arbetsbrist, detta gäller såvida kommunen inte har avtalat om en annan turordningslista med facket och jag har svårt att tro att ditt fackförbund skulle gå med på att sätta dig sist då- i så fall värnar de ju inte om sina medlemmars rättigheter. Om de vill säga upp dig så ska de kalla till förhandling med ditt fackförbund (om det är det förbundet som de har KA med). Kommer ni inte överrens där kan ditt fackförbund vända sig till Arbetsdomstolen som då prövar om denna uppsägningen är giltig. Under tiden tvisten prövas behåller du din anställning. Om det dock är så, att du sagts upp på grund av turordningsregler kan du inte ogiltigförklara uppsägningen, men dock kräva skadestånd. TÄNK på att du måste förklara för arbetsgivaren att du vill ogiltigförklara uppsägningen inom två veckor från du fick beskedet, eller om facket krävs förhandling, senast två veckor efter denne avslutats, men det har ditt fackförbund koll på.

• Gladskit
    jenny99 skrev 2014-11-20 12:07:15 följande:

Att "inte vilja ha någon kvar" är aldrig giltigt skäl för uppsägning eller avslut av anställning. Vad kommunen anser eller "tycker" om en person är inte relevant i den här typen av ärenden. Jag tycker att lilly ovan har förklarat processen bra.
  • USB

Vi(Kommunal och jag) ogiltigförklarade uppsägningen redan när jag fick den och jag vet att facket jobbar på det.

• Sanjos

Hade de inte velat ha mig kvar så hade jag heller inte velat vara kvar!!

Sen hade jag inte rekommenderat någon att börja jobba inom kommun heller.

Du lär ju inte vara den första och heller inte den sista som blir behandlad så...

Med tanke på att du tidigare har varit sjukskriven så ser de ju nu sin chans att "hitta" någon annan till ny brukare.

• USB
    Sanjos skrev 2014-11-20 13:03:43 följande:

Hade de inte velat ha mig kvar så hade jag heller inte velat vara kvar!!

Sen hade jag inte rekommenderat någon att börja jobba inom kommun heller.

Du lär ju inte vara den första och heller inte den sista som blir behandlad så...

Med tanke på att du tidigare har varit sjukskriven så ser de ju nu sin chans att "hitta" någon annan till ny brukare.

Nej det är sant. Men jag har tänkt att börja läsa på högskola nu i januari och det hade varit skönt att ha en tillsvidaretjänst i grunden. Då kan jag ta tjänstledigt på en viss procent och sedan jobba vissa. En trygghet att veta att man har en inkomst när man läser.
Svar på tråden Överklaga uppsägning. Känner mig diskriminerad.