Överklaga uppsägning. Känner mig diskriminerad.
Jag har en tillsvidaretjänst inom kommunen och har jobbat som personlig assistent. Nu har min brukare avlidit. En omplaceringsutredning har gjorts och vi hade ett möte i september med arbetsgivare och fackförbund. Då kom vi överrens om att jag skulle hoppa in lite överallt där det behövdes i väntan på en tjänst hos en annan brukare som väntade på ett nytt beslut. För ett par veckor sedan blev jag kallad till ett nytt möte. Nu hade kommunen tänkt om och ville säga upp mig pga arbetsbrist. Det råder inte arbetsbrist men pga att jag för några år sedan varit sjukskriven pga utmattningssyndrom med värk i kroppen så hade kommunen nu kommit på att jag inte skulle jobba inom vård och omsorg med tunga lyft. De var mån om sina medarbetare och ville inte riskera att sätta någon i ohälsa var deras motivering. Mitt yrkesområde har nu begränsats så att det inte längre finns några passande jobb. Det sjuka är att jag idag inte har några problem med värk och lever idag ett fullt normalt liv med tunga lyft och allt vad det innebär. Jag tycker det här är diskriminerande. Ingen har frågat mig hur jag mår idag och jag har heller inte varit sjuk de senaste två åren vilket jag tycker säger en hel del.
Jag vet att det finns tjänster som skulle passa mig bra men jag får de inte.
Jag har sagt att jag inte godtar uppsägningen och facket har lämnat in en överklagan. Vad som händer nu vet jag inte.
En kollega till mig var oxå sjukskriven för utmattningssyndrom för några år sedan och blev omplacerad. Hon har nu fått gå tillbaka till samma jobb som gjorde henne sjuk. Ifrågasatte detta på mötet men jag fick inget svar. Tycker att det är precis samma situation men det är tydligt att det är skillnad på folk. Jag har frågat om jag gjort något fel men det har jag inte och det är inget personligt säger dem bara.
Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att de vill bli av med mig.
Någon som varit med om nåt liknande? Är det värt att driva det vidare?