• snorklan

IVF; extremt svullen efter ET?

Hej!

Min första IVF behandling resulterade i en stor skörd av ägg, 16 st, alla odlades till balstocyter 9 till frysen, 1 till mig. RD 8 idag.

Redan tidigt i förloppet pratade man om att jag hade stor risk för överstimulering, varför själva sprutbehandlingen var försiktig, med frekventa kontroller. Utv dock inget sådant. På ÄP dagen blev jag förvarnad om att det ev skulle li totalfrys pga risk för överstimulerig, klarade mig dock ifrån det, visst var jag lite svullen om magen efter ÄP, men det är väl inte så konstigt när man har "rotat runt" där så mycket. Mådde helt OK och kunde återföra 5 dagars. Har tagit Lutinus sedan äggplocket. För ca 2 dagar sedan dvs på RD 5-6 märkte jag att magen svullnade upp rejält, och att nu ser gravid ut i 7:e månaden ungefär. Vad kan detta vara? Kan det vara en biverkan av Lutinus? Har hört att folk blir svullen om magen av det. Har samtidigt varit trög i magen/förstoppad (biverkan även det?) och mått himla illa, ffa på morgonen. Har dock "klarat" att ta mig till jobbet etc, men inte gjort några storartade insatser. Vad tror ni att detta kan röra sig om?

• Svar på tråden IVF; extremt svullen efter ET?
  • Ingrediensen

Det är överstimulering. Jag hade också så, startade på 7 dagen efter återföring. Ofta drar det igång därför att man börjar bilda hcg, gravidhormon. Så de positiva är att du har stora odds att vara gravid. Men det är jobbigt. Be att få komma på kontroll hos din klinik. Oftast görs inget annat än att man ska vila. Kanske får du nåt blodförtunnande. Det blir vätska i buken och svullna äggstockar.

• snorklan

Kan det vara överstimulering fast jag mår ganska "bra" dvs jag bara är svullen i magen? Satte det i relation till förstoppning etc, men såhär har jag aldrig sett ut tidigare... Med tanke på att jag satt in blastocyst kan jag ju testa snart.... Försöker ta det lugnt och vila mest.

• Ingrediensen

Ja det är i alla fall det fenomenet. Dvs vätska i buken, sen finns det ju olika grader av överstimulering. Mår du fortfarande bra så är det ju ingen fara. Men ta det lugnt och håll koll på vikten.

• abby

Instämmer med föregående, säkert överstimulering och kanske (förhoppningsvis!) pga graviditet. Jag blev överstimulerade båda mina färska försök som också ledde till graviditet. Första gången riktigt illa. Håll koll på vikten och hör av dig till kliniken. Och lycka till, hoppas der beror på att det tagit sig!

• no more

Jag blev rejält överstimulerad, så att jag fick "tsppas" på vätska och vätskedrivande. Blev inlagd ficj kbappt röra mig. Men jag var gravid :)

• snorklan

Ojoj, ni som har blivit inlagda, hur mådde ni? Jag har ändå varit på jobbet etc, men är otroligt svullen i magen. Jag har "noll ork" tex gå upp för en trappa och har högre vilopuls. Mått illa men mest på morgonen. Är ändå "pigg" och om magen inte hade varit så stor hade jag inte reagerat så mycket på övriga symtom tror jag. 

• abby

Första gången blev jag riktigt, riktigt dålig. Ett par veckor efter ET blev jag inlagd och kvar på sjukhus nästan två veckor. Tappades på vätska vaginalt ett par gånger men det bara fyllde på, fick ett drän i sidan med en "kran" på... Det var hemskt, kunde knappt röra mig. Men det läkte ut och jag hade en normal graviditet sen. Den här gången (nu i vecka 31) blev det en lindrig variant, stor, svullen och flåsig, tappades på vätska en gång men kunde jobba och hade bra blodvärden. Den stora magen har dock inte gått tillbaka, någon av gångerna, utan mer ändrat karaktär... Det tyckte jag var jobbigt, blev klappad på magen av främlingar i vecka fem typ...

• Kattflickan

Det kan vara överstimulering men även en effekt av progesteronet. Jag har vid mina tre ivf alltid blivit uppsvälld över magen och då jag är svårstimulerad så är jag helt säker på att jag inte varit överstimulerad.

Men, det säkraste är att en läkare får kolla upp dig.

Förresten, jag har även blivit gravid naturligt tre gånger och det första graviditetstevknet var uppsvälld mage ( troligen pga progesteronet som bildats).

• no more

du ska ta det lugnt, vila, inte gå i trappor.

Uppsök gyn eller din IVFklinik snarast.

Jag mådde bra, men allt var tungt pga av ökad vätskemängd.

• snorklan

Hej alla!

Jag kollade upp med min klinik idag och de gjorde ULJ där man såg att äggstockarna var förstorade med blåsor samt fri vätska runt i buken.. alltså överstimulerad precis som ni trodde. Dock mår jag mycket bättre idag, hoppas att det inte behöver bli värre än såhär.

Svar på tråden IVF; extremt svullen efter ET?