• bullenochgrisen

Gravid undersköterska demensvård

Hej! Jag är väldigt tidigt gravid men kan ändå inte undvika frågan om hur jag ska kunna jobba med en tung gravidmage i sommar. Jag har BF 20 juli.

Jag jobbar på demensavdelning vilket innebär all daglig hjälp i vardagen, tunga lyft, aggressiva boende, mycket vändningar, långa korridorer att gå långa dagar i. Du är utmattad efter 7 timmar där som det är nu, kan inte förstå hur jag ska orka hela graviditeten. Det är inte bara tungt utan riskfyllt att både skada en själv och barnet med de tunga lyften och vändningarna, men också rädslan för att få slag eller sparkar mot magen. Kan man gå på havandeskapspenning två månader innan? Hur gör man med semestern som man tjänat ihop under den tiden man jobbat. Delar man årets dagar på det man jobbat/ ska jobba innan förlossning? Hur hade ni gjort? När meddela chefen om graviditet? Vet inte om jag kan förflyttas, alla uskor har det slitsamt oavsett demens eller annan avdelning.

• Svar på tråden Gravid undersköterska demensvård
  • barbafet

Jag är gravid uska, v.23 nu. Det går- än så länge. Man kan få havandeskapspenning via fk om man har tunga jobb :)

• bullenochgrisen

Jo men havandeskapspenning får man väl bara två månader innan förlossning? Vet inte vart du är uska, men det är tufft på avdelningen som icke gravid, och alla tunga lyft, långa korridorer man går i hela dagarna, dessa slag, sparkar, spott och rivmärken man får dagligen. Även olika typer av bakterier ( vem vet om någon boende har MRSA?) och framförallt läkemedel. Det är väldigt stora risker på min avdelning. Det är mest våld mot magen jag är rädd för. Man kanske kan bli förflyttad? Men det är ju tungt överallt.

• Lillalivetimagen

Jag jobbar också inom demensvården och jag skall ansöka och grav penning nu. Men kommer då vara hemma 60 dagar innan BF.

Med första barnet fick jag också beviljat, brukar inte vara några problem alls.

• Lillalivetimagen
    bullenochgrisen skrev 2014-11-21 10:54:30 följande:

Jo men havandeskapspenning får man väl bara två månader innan förlossning? Vet inte vart du är uska, men det är tufft på avdelningen som icke gravid, och alla tunga lyft, långa korridorer man går i hela dagarna, dessa slag, sparkar, spott och rivmärken man får dagligen. Även olika typer av bakterier ( vem vet om någon boende har MRSA?) och framförallt läkemedel. Det är väldigt stora risker på min avdelning. Det är mest våld mot magen jag är rädd för. Man kanske kan bli förflyttad? Men det är ju tungt överallt.

Vi har det precis som du beskriver. Men man får försöka undvika det tyngre i senare del av graviditeten. Lyft och sånt är inte farligt i början.

Man kan få lov till tidigare grav penning men det är bara om chefen anser att man har ett farligt och riskfyllt arbete. Och FK måste godkänna. Ring fl och fråga?

Du är ju inte så långt gången än men man får ju se hur länge man kan jobba. Finns ju de som får foglossning och andra problem innan och blir sjukskrivna.
Svar på tråden Gravid undersköterska demensvård