• Anonym (ts)

Ruttnande ryggkotor.. (missade anonymitet)

Hejsan!
    Jag undrar om någon har en aning om vad detta är för slags sjukdom och ja, vad som kommer hända och om man dör av det..

Det är så att min mormor idag berättade att hon skickat sina röntgenplåtar till en bekant som är expert när det kommer till det området.
    Han berättade att det som läkarna sagt inte finns något att göra och hennes kotor i ryggen ruttnar bort en efter en.

Jag ville inte fråga henne så mycket då jag tyckte hon skulle få berätta i egen takt. Sen blev jag så chockad också då hon helt plötsligt började prata om det.
    Hon har tidigare haft problem i benen (läkarna ville amputera, men hon fick byta ut ådrorna istället men får hon sår på benen amputerar dom direkt) och hon har problem med dom nu också men ryggen är värre.
    Hon får så ont av att gå och stå, vilket hon måste göra om hon vill behålla benen annars försvinner cirkulationen direkt.

Av släkten har jag hört att det pratats om att hon har skelettcancer. Men jag har aldrig märkt av att hon fått någon behandling.

Någon som vet vad det är hon har?

Undrar mest över det med ruttnande ryggkotor..

(Startade tråd på nytt då jag klickade för fort så ingen anonym kan skriva. NU kan man)

• Svar på tråden Ruttnande ryggkotor.. (missade anonymitet)
  • Anonym (ts)

någon?

• FIame

Jag.

Ruttnande ryggkotor är ganska missvisande. Kotorna ruttnar inte via förruttnelseprocess (=bakterier). Däremot så är osteoblasterna för svaga för återuppbyggnad (genetik+ålder) så byggs ryggkotarna degenerativt (ben raseras och byggs kontinuerligt av osteoblaster+osteoklaster). Detta kan bilda spinalstenos konstriktion av ryggmärgskanalen. Lite beroende på var man får det så blir det svårt. Oftast blir personerna förlamade av det till slut.

Går att operera men med hög risk för förlamning.

• Anonym (L)

Att kotorna "ruttnar bort" är nog inget annat än benskörhet, alltså oesteoporosis. Skelettet förnyas inte eller väldigt dåligt, blir poröst och ihåligt. Kotorna i ryggen kan då krasa sönder och trycka ihop den. Det behöver inte ens vara smärtsamt.

Det hon har i benen låter som dålig blodcirkulation. Särskilt dom som har diabetes kan få svåra problem och måste ibland amputera.

Hade det vart så allvarligt som skelettcancer hade ni väl vetat det vid detta laget.

• Anonym (ts)

Ja HON vet säkert om hon har skelettcancer men jag frågar henne inte.
    Enligt läkaren går det inte att operera och inga mediciner kan bromsa det heller.
    Enligt min mormor så är flera av kotorna väldigt illa redan.
    Men borde hon inte då "gå sönder" väldigt lätt? Få nåt slags stöd för ryggen i alla fall? Om hon halkar ute, blir hon förlamad då?
    Hon har haft detta under minst 2 års tid..

• Anonym (ts)

Min mormor är alltså en som sällan pratar om allvarliga saker om sig själv. Fnyser åt det mesta.
    Hon har inte diabetes.

Svar på tråden Ruttnande ryggkotor.. (missade anonymitet)