• sofiaellinor

erfarenheter av att bygga hus

Hej ! Just nu drömmer jag om hus. Helst av allt vill jag bygga eget så att jag kan få det som jag vill. Men oj så mycket det är att tänka på.

Ni som byggt hus , vad är era erfarenheter? Skulle ni nu när ni vet hur det är att bygga , hellre köpt ett redan färdigt hus ?

Vad är alla nackdelar ? Vad slutade notan på ?

Vet ni någon husleverantör där man kan bestämma allt själv ? Allt från hur många kvm , två plan eller en plan, planlösning , fasad osv ? Det är en hel djungel där ute.

• Svar på tråden erfarenheter av att bygga hus
  • Anonym (Lösvirkes)

Vi har bott i vårt nybyggda hus ca ett halvår nu. Vi tänkte först bygga med en husleverantör, hade i princip valt fh då vi kände att det skulle passa oss som ville göra vissa steg själva men så blev det till slut lösvirkeshus. Har ofta hört att det ska vara både dyrare och ta längre tid men vi kontaktade dem i juni förra året och köpte tomten i slutet av augusti, skrev kontrakt med byggfirman i september och huset stod klart i mitten av mars.

Jag vet inga husleverantörer där man bestämma så mycket själv utan deras princip är ju att de har färdiga huskoncept, däremot kan man flytta vissa innerväggar, välja fasad etc. Så hade jag varit dig hade jag kollat med en byggfirma.

Det som är viktigt är att tänka igenom ordentligt så att man får med allt man vill ha, alla tillval som vidgjorde under byggets gång om det så var extra spottar i taket etc så la de på tio procent. Vi är jättenöjda med resultatet dock finns det vissa åtgärder som ska göras, inga stora alls men dumma som vi var betalade vi all den sista delen vid slutbesiktningen då vi litade på att de skulle åtgärda dem men vi har jätteproblem med att få tag han som lett bygget, han vill inte svara och då är set ändå ett litet samhälle och lokal firma och det handlar inte om så stora pengar, så som sagt, det enda vi ångrar är att vi inte höll inne med en del av pengarna tills allt var fixat.

Vi landade på ca 3 Mkr med en tomt på 950 kvm, 150 kvm hus + garage på 30. (Dock beställde vi endast tät utsida och tak för garaget o resten gjorde vi själva men materialet på utsidan var inräknat). Bergvärme som uppvärmning. Vi målade även huset invändigt själva (sparade ca 60 000 på det) men vet ej om jag hade valt det igen, mycket jobb :)

Oj, måste skynda mig nu men var lite info iaf:)

• Harmagedon

Willa Nordic är en husleverantör som låter dig rita och välja hela huset själv. Tror det finns fler.

• JazzKermit

Vi har reserverat en tomt och ska kanske bygga ett kataloghus men jag är den skeptiska av oss, kommer vi verkligen bli nöjda?

• ITpappan
    Harmagedon skrev 2014-11-21 05:32:59 följande:

Willa Nordic är en husleverantör som låter dig rita och välja hela huset själv. Tror det finns fler.

Mmm. Och svindyra. Räkna 5-10 miljoner för ett hus på mindre tätort.
  • sofiaellinor
    Anonym (Lösvirkes) skrev 2014-11-21 05:21:25 följande:

Vi har bott i vårt nybyggda hus ca ett halvår nu. Vi tänkte först bygga med en husleverantör, hade i princip valt fh då vi kände att det skulle passa oss som ville göra vissa steg själva men så blev det till slut lösvirkeshus. Har ofta hört att det ska vara både dyrare och ta längre tid men vi kontaktade dem i juni förra året och köpte tomten i slutet av augusti, skrev kontrakt med byggfirman i september och huset stod klart i mitten av mars.

Jag vet inga husleverantörer där man bestämma så mycket själv utan deras princip är ju att de har färdiga huskoncept, däremot kan man flytta vissa innerväggar, välja fasad etc. Så hade jag varit dig hade jag kollat med en byggfirma.

Det som är viktigt är att tänka igenom ordentligt så att man får med allt man vill ha, alla tillval som vidgjorde under byggets gång om det så var extra spottar i taket etc så la de på tio procent. Vi är jättenöjda med resultatet dock finns det vissa åtgärder som ska göras, inga stora alls men dumma som vi var betalade vi all den sista delen vid slutbesiktningen då vi litade på att de skulle åtgärda dem men vi har jätteproblem med att få tag han som lett bygget, han vill inte svara och då är set ändå ett litet samhälle och lokal firma och det handlar inte om så stora pengar, så som sagt, det enda vi ångrar är att vi inte höll inne med en del av pengarna tills allt var fixat.

Vi landade på ca 3 Mkr med en tomt på 950 kvm, 150 kvm hus + garage på 30. (Dock beställde vi endast tät utsida och tak för garaget o resten gjorde vi själva men materialet på utsidan var inräknat). Bergvärme som uppvärmning. Vi målade även huset invändigt själva (sparade ca 60 000 på det) men vet ej om jag hade valt det igen, mycket jobb :)

Oj, måste skynda mig nu men var lite info iaf:)

Tack snälla för svar.
  • sofiaellinor

Ska kika närmare på willa nordic . Någon som vet något om tvåplanshus ? Alltså inte 1 1/2 plan. De verkar vara få tomter där man får bygga med fullstor takhöjd på övervåningen. Och helst skulle jag vilja bygga med källare också. Där hat jag hört mycket delade meningar gällande fuktskador osv. Mina drömmar verkar flyga iväg nu haha. Får vinna på lotto om de här ska hända :)

• Harmagedon
    sofiaellinor skrev 2014-11-21 13:26:40 följande:

Ska kika närmare på willa nordic . Någon som vet något om tvåplanshus ? Alltså inte 1 1/2 plan. De verkar vara få tomter där man får bygga med fullstor takhöjd på övervåningen. Och helst skulle jag vilja bygga med källare också. Där hat jag hört mycket delade meningar gällande fuktskador osv. Mina drömmar verkar flyga iväg nu haha. Får vinna på lotto om de här ska hända :)

Det är detaljplanen i området som styr om du får bygga tvåplans eller inte. Så det är rätt lätt att kolla upp vad som gäller för det området du är intresserad av.

Jag skulle helt klart börja med att leta rätt på en tomt jag vill ha och sedan anpassa huset efter den.

Jag har byggt med Willa Nordic och är väldigt nöjd. Vi har en vacker tomt på ett ställe som betyder mkt för mig. Ville ha ett hus som var precis rätt för vår familj och minimalt med krångel i själva byggprocessen. Det fick vi. Var det dyrt? Det kostade mkt pengar... Men jag skulle inte beskriva det som dyrt. Inte när jag tittar på kolonin av kataloghus på gatan bredvid som är ca 5-10 år gamla som måste tilläggsisolera och fixa fuktskador på övervåning. Men visst de kan ha haft otur eller vi tur.
  • sofiaellinor

Ja absolut spelar tomten jätte stor roll. Skulle jag hitta den perfekta tomten skulle två plans eller inte spela så stor roll. Men eftersom två plans är en av drömmarna som.jag alltid haft ser jag det som mycket viktigt. Och här där jag bor, är en perfekt tomt, alldeles för dyrt tyvärr :/ ja har stora drömmar men lite för liten plånbok just nu haha.

Men va kul att ni är nöjda med erat bygge :)

• Anonym (v)

När jag pratade med fiskarhedenvillan sa de att jag skulle kunna välja själv exakt allt hur jag ville ha det. Han sa att jag hade kunnat peka på ett hus som stod vart som helst i landet och få det byggt :) Så där har du valmöjligheter iallafall. men tror det är ,många firmor som jobbar på det sättet.

• Anonym (Lösvirkes)
    Anonym (v) skrev 2014-11-21 22:21:25 följande:

När jag pratade med fiskarhedenvillan sa de att jag skulle kunna välja själv exakt allt hur jag ville ha det. Han sa att jag hade kunnat peka på ett hus som stod vart som helst i landet och få det byggt :) Så där har du valmöjligheter iallafall. men tror det är ,många firmor som jobbar på det sättet.

Ok, då måste de börjat med det på senare tid. När vi fick offert från dem 2011 hade vi inte den valmöjligheten däremot har de utökat sitt "sortiment" nu har jag sett. Det är många som bygger med fh där vi bor o fina är husen :)
  • KaSaM

Vi valde också att bygga helt själva i lösvirke, det blev ett tvåplanshus och dubbelgarage (225+50 kvm). Kostnad blev billigare än med hustillverkare då vi gjorde mycket själva. Har nu bott i huset i ca fem år och ångrar inte valet att bygga.

• sofiaellinor

Låter ju kanon :) 225+50 va inte dåligt inte :) men för mig som har tummen mitt i handen så vet jag inte riktigt om det är ett alternativ att bygga helt själv med lösvirke.

• Haskel

Fördelen med fabrikshus/kataloghus är att man kan få en väldigt exakt offert. Oftast billigare än lösvirkeshus.
    Men väljer man att göra minsta ändring under byggets gång, drar plötsligt priset iväg enormt.

I slutändan är nästan alltid ett lösvirkeshus billigare. Man har även möjligheten att själv köpa material, vilket man kan spara enorma summor på. Har man ställen att förvara material på, kan man köpa restpartier, få mängdrabatter osv. Detta kräver givetvis att man själv är lite engagerad i arbetet, eller bygger i egen regi.
    Större möjligheter att själv arbeta praktiskt finns också.

Jag håller själv på att bygga upp en till kåk på min egen tomt  Där gör jag dock allt själv, då jag själv är snickare.

Svar på tråden erfarenheter av att bygga hus