Vi har bott i vårt nybyggda hus ca ett halvår nu. Vi tänkte först bygga med en husleverantör, hade i princip valt fh då vi kände att det skulle passa oss som ville göra vissa steg själva men så blev det till slut lösvirkeshus. Har ofta hört att det ska vara både dyrare och ta längre tid men vi kontaktade dem i juni förra året och köpte tomten i slutet av augusti, skrev kontrakt med byggfirman i september och huset stod klart i mitten av mars.
Jag vet inga husleverantörer där man bestämma så mycket själv utan deras princip är ju att de har färdiga huskoncept, däremot kan man flytta vissa innerväggar, välja fasad etc. Så hade jag varit dig hade jag kollat med en byggfirma.
Det som är viktigt är att tänka igenom ordentligt så att man får med allt man vill ha, alla tillval som vidgjorde under byggets gång om det så var extra spottar i taket etc så la de på tio procent. Vi är jättenöjda med resultatet dock finns det vissa åtgärder som ska göras, inga stora alls men dumma som vi var betalade vi all den sista delen vid slutbesiktningen då vi litade på att de skulle åtgärda dem men vi har jätteproblem med att få tag han som lett bygget, han vill inte svara och då är set ändå ett litet samhälle och lokal firma och det handlar inte om så stora pengar, så som sagt, det enda vi ångrar är att vi inte höll inne med en del av pengarna tills allt var fixat.
Vi landade på ca 3 Mkr med en tomt på 950 kvm, 150 kvm hus + garage på 30. (Dock beställde vi endast tät utsida och tak för garaget o resten gjorde vi själva men materialet på utsidan var inräknat). Bergvärme som uppvärmning. Vi målade även huset invändigt själva (sparade ca 60 000 på det) men vet ej om jag hade valt det igen, mycket jobb :)
Oj, måste skynda mig nu men var lite info iaf:)