• EssEss

    Tonåring som snattar

    Har en bonus (14 år) som åkt dit för snatteri, det var inte lite grejer hon och kompisarna tagit heller så misstänker att det inte är första gången. Vi känner oss så uppgivna, frustrerade och förbannade. Detta kom verkligen som en chock.. :(

    Någon förälder/bonusförälder som varit i liknande situation ? Hur har ni agerat och vilka konsekvenser blev det ? Andra som inte har varit i situationen får självklart också svara hur ni hade gjort. Behöver alla råd och tips jag kan få, känner mig så ledsen..

  • Svar på tråden Tonåring som snattar
  • CarinaL26

    Åkte dit för snatteri när jag var lika gammal. Konsekvensen blev stryk. Rekommenderas INTE även om jag aldrig snattade igen.

  • EssEss
    CarinaL26 skrev 2014-11-21 09:03:25 följande:

    Åkte dit för snatteri när jag var lika gammal. Konsekvensen blev stryk. Rekommenderas INTE även om jag aldrig snattade igen.


    Stryk står inte med på vår lista av konsekvenser (även om det är det man har lust att ta till med när man först får reda på det).
  • CarinaL26
    EssEss skrev 2014-11-21 09:05:24 följande:

    Stryk står inte med på vår lista av konsekvenser (även om det är det man har lust att ta till med när man först får reda på det).


    Bra!
  • hannasoderort

    Det bästa är att prata om det och fråga varför och om han kände att han fick utlopp för det. Jag är 16 år och har gjort sådana saker. Men det bästa är för den som har gjort det att ha sina föräldrar som stöter en. För mig var det viktigt att inte få en massa skäll utan att man ska prata och inte att se ens föräldrar bli upprörda och oroliga, det är bara jobbigt att se och får ångest över det och risken är stor att man gör om samma grej igen. Det är bättre om föräldrar visar tillit och säger att det inte var bra såklart och sedan att man lägger det bakom sig. 

  • litentös

    Jag snattade när jag var i den åldern. Snodde ett par hårspännen inne på lindex. Åkte dit på bevakningskameran och polisen kom dit och skjutsade hem mig. Skammen över att bli glodd på av främmande människor när polisen följde med en genom affären och stan och sen min mammas uppenbara besvikelse var min knäck i princip. Jag snattade aldrig igen efter det. Sen fick inte jag åka ensam in till stan på ett år eller något.
    Det sjuka är att än idag (är 27 nu) så skäms jag när jag går in i den affären (bor inte ens kvar i den stan sen 11 år tillbaka).
    Jag tror att det viktigaste i ett sådant här läge är att få barnet att skämmas så mycket som möjligt utan att det blir massa bråk. Min mamma pratade knappt med mig på en vecka och ville inte titta på mig för att hon skämdes över mig och var besviken. Och jag skämdes så jag knappt ville möta mamma i huset för jag ville inte se hur ledsen hon var.

  • stockholmare

    Jag upptäckte att mitt barn snattat. Jag följde med barnet till butikerna, bad att få prata med butikschefen och sedan fick barnet erkänna vad det gjort, be om ursäkt och lämna tillbaka sakerna. Det var jättejobbigt och pinsamt för barnet men jag känner mig säker på att det inte kommer att upprepas. Efteråt pratade vi förståss om varför barnet hade snattat och om konsekvenser. Pratade också om hur snatteri påverkar butiksägaren och prissättningen för ärliga kunder.

  • uxr4098
    hannasoderort skrev 2014-12-16 23:26:23 följande:

    Det bästa är att prata om det och fråga varför och om han kände att han fick utlopp för det. Jag är 16 år och har gjort sådana saker. Men det bästa är för den som har gjort det att ha sina föräldrar som stöter en. För mig var det viktigt att inte få en massa skäll utan att man ska prata och inte att se ens föräldrar bli upprörda och oroliga, det är bara jobbigt att se och får ångest över det och risken är stor att man gör om samma grej igen. Det är bättre om föräldrar visar tillit och säger att det inte var bra såklart och sedan att man lägger det bakom sig." 

    Min mamma skäller ut mig varenda gång jag gör ett misstag och kallar mig patetisk vilket gör att jag gör om det och gör om det. 
    Hon har hotat att hon ska ta livet av sig osv och jag blir skitledsen


Svar på tråden Tonåring som snattar