• Anonym (bungt)

Sälja på nätet utrikes

Skulle behöva nått vettigt förslag på nånstans jag kan sälja saker som INTE är EBay, Tradera eller Blocket.

Är saker som har en mer internationell målgrupp, svårt att få ut det på Tradera. EBay är tyvärr fullt av skojare och kan bara sälja lokalt, typ i England osv. Paypal gör visst att det är lätt för köpare att få pengar tillbaka trots att de fått varan (hävdar att den kommit bort).

Så kom med förslag tack.

• Svar på tråden Sälja på nätet utrikes
  • Anonym (ebay)
    Jag säljer via eBay som företagsäljare och det stämmer inte att du bara kan sälja lokalt. Du kan erbjuda worldwide shipping oavsett vilken ebay site du är registrerad på. Har du bevis på att vara är levererad dvs ett tracking number med signatur (var noga med att använda en godkänd service) så kan du aldrig tvingas betala tillbaka pengar.
  • Anonym (bungt)
    Anonym (ebay) skrev 2014-11-21 15:44:58 följande:
    Jag säljer via eBay som företagsäljare och det stämmer inte att du bara kan sälja lokalt. Du kan erbjuda worldwide shipping oavsett vilken ebay site du är registrerad på. Har du bevis på att vara är levererad dvs ett tracking number med signatur (var noga med att använda en godkänd service) så kan du aldrig tvingas betala tillbaka pengar.
    Företagssäljare? Hur funkar det? 

Alltså jag är reggad på den Globala sidan (Ebay.com) men när jag skulle lägga in en annons så hävdar de att jag måste ha minst 50 feedback som säljare (har en drös som köpare bara) för att kunna sälja globalt, annars hänvisas jag till respektive lands sida, Ebay.co.uk, Ebay.es, etc....

Kan inte lägga upp samma objekt på olika sidor, då blir det lite väl rörigt.

För några år sedan så gick det utan 50 feedback men nu vet jag inte vad de gjort.

Finns folk som hävdar att Paypal vägrat ge pengar till säljaren av olika anledningar, och att bevis som spårad post inte hjälper, vet inte hur väl det stämmer men säljer man dyra saker och plötsligt gör köparen "Cashback" så förlorar man ju allt inkl frakt som jag förstod det. Därav nojan.

Men du får gärna återkomma om vad företagssäljare är. Måste jag inte ha F-skattesedel eller vara reggad på Skatteverket typ?
  • Anonym (ebay)

Mitt företag är baserat i UK. Är osäker på om det går att registrera ett svensk företag som företagsäljare och i så fall hur man går tillväga. Det finns ingen global eBay sida utan ebay.com är den amerikanska siten. Jag är registrerad på ebay.co.uk och har aldrig haft några restriktioner vad gäller vilka länder jag kan skicka till, varken som privat säljare eller som företagssäljare. Det är möjligt att detta ändrats dock. 

Visst finns det minimala risker med Paypal men det gäller oavsett vilket sidor och betalningslösningar du använder. Jag har sålt över 16,000 varor och aldrig haft dessa problem som du nämner. De få gånger köpare har gjort ett claim (detta görs oftast via eBay och inte Paypal)  har jag alltid fått rätt när jag laddat upp tracking number med signatur. 

• Anonym (ebay)

Om det inte fungerar med eBay kanske etsy.com kan vara ett alternativ om du har rätt typ av produkter. 

• Anonym (bungt)

Tja företag har jag egentligen inte. Kanske 15 st saker som har få målgrupper här i landet och en massa asiatiska böcker.

Men kostar registrerad post alltid 70 med Posten utrikes? DHL (dock dyrt) och Schenker skickar reggat i Europa vet jag men till USA finns bara Posten mig veteligen.

En annan sak som avskräcker är ju fraktpriserna. Verkar just inte finnas nån ekonomifrakt som i andra länder, varpå frakten hamnar lite väl högt ibland.

Är också reggad på Ebay.co.uk, men är väl inte just skickarestriktioner utan mer var allt syns = fler tittare. Som jag fattat syns bara Ebay UK på just UK medan Ebay Com på alla sidor. Att Ebay begränsat det gör mig vansinnig. Måste alltså ha sålt minst 50 saker innan jag kan sälja, hur går det ihop?

• Anonym (ebay)
    Har tyvärr ingen koll på fraktalternativ från Sverige då jag skickar från UK. Om du ställer in att du skickar över hela världen så syns dina listings över hela världen på alla ebay siter oavsett om du är registrerad på den brittiska eller amerikanska sidan. Jag hade ingen begränsning på 50 saker när jag startade upp mitt konto men det är möjligt att dom har infört det nu. 
  • Anonym (bungt)

Är 10saker inte 50 såg jag nu. Sen måste man vänta minst 90 dagar från första försäljningen innan, det är två av de jädrans kriterier de införde 2013. Känns som det stänger ute folk som inte redan är etablerade.

Hur ska man göra 10 försäljningar när jag inte ens bor i USA för att kunna göra den försäljning som krävs för att uppnå 10 st? Får alltså inte sälja saker som finns utanför USA.

Hur gör jag för att få det att dyka upp globalt undrar jag då. Har för mig att begränsningen sätts in ändå mot global exponering även om jag säljer i UK ex.

Sålde en sak i UK sen dök en annan kille upp med samma sak som lagts ut på .Com som syntes överallt, även på UK. Min syntes dock bara på UK.

Svar på tråden Sälja på nätet utrikes