• bluenose

Hjälp med ansökan om gravpenning

Hej!
    Ska söka graviditetspenning och skulle behöva skicka in det så snabbt som möjligt.
    Jobbar på en förskola med åldern 1-3. Är så himla dålig på att skriva och berätta så är rädd att inte bli godkänd. Någon som kan hjälpa mig? Vad har ni skrivit i era brev?
    Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Hjälp med ansökan om gravpenning
  • Naadjaa

Kan din chef inte intyga och skriva att du borde få det bevilja? Min chef skrev allt åt mig och jag fick det beviljats stort sett på en gång:)

• maddisz

När du skriver så kan du t.ex. utgå från hur dagen på förskolan ser ut. Ex, 08.00 frukost, mycket lyft av barnen upp och ner i stolarna. 
    9.00 Påklädning, mycket böjningar för att få på barnen ytterkläderna och knyta skor..

Jag skrev väldigt tydligt hur min dag såg ut och vad jag gjorde. Om du har svårt så skriv upp enligt klockslag hur era rutiner ser ut och vad du gör vid de klockslagen så går det mycket smidigare och blir överskådligt.

Tänk även på att din chef måste fylla i ett papper där det står att det inte går att omplacera dig under graviditeten.

• majja83

Jag håller oxå på att skriva. Jag ska skriva hur en arbetsdag ser ut från morgon till kväll jobbar som personlig assistent så de är mycket lyft mm så jag försöker skriva så detaljerad som möjligt.

I ditt fall skriva hur många barn byts blöja på lyft påklädning alla tung lyft mm

Men som sagt hör med din chef om hon/han inte kan hjälpa dig. För jag ska träffa min så skulle vi gå igenom min innan vi skickar in den.

Lycka till!

• kaeg

Gå in på Försäkringskassans hemsida och sök på graviditetspenning, skriv ut blanketter till din arbetsgivare och låt arbetsgivaren skriva i att omplacering ej är möjlig och arbetsbedömning. Skicka in Moderskapsintyg till försäkringskassan efter att du fått det av din BM runt v.20 och sök graviditetspenning! Blanketterna skriver du ut via försäkringskassan ang. graviditetspenning och sedan tänker du dig från dagens början steg för steg. Det behöver inte vara så märkvärdigt! Dels skriver du i de frågor som finns på blanketten och så kan du komplettera med skriftliga beskrivningen av dagen... Räkna ett snitt eller snäppet över snittet.

Skulle du mot förmodan få avslag så har du rätt att komplettera och söka om!

• Stampe

Min chef skrev jättebrs, så jag själv skrev inte så mycket utan hänvisade till det. Sen ringdefk min chef för att höra hur många kilo lyft och så var. Hon svarade drt är nyopererade människor, det kan jag inte säga ett visst kilo på. Jobbar i vården och fick beviljat. Och vi har inte mycket lyft hod oss. Berätta vaf du gör en vanlig dag så borde du få beviljat på en avd med så små barn.

• bluenose
    kaeg skrev 2015-01-20 10:02:12 följande:

Gå in på Försäkringskassans hemsida och sök på graviditetspenning, skriv ut blanketter till din arbetsgivare och låt arbetsgivaren skriva i att omplacering ej är möjlig och arbetsbedömning. Skicka in Moderskapsintyg till försäkringskassan efter att du fått det av din BM runt v.20 och sök graviditetspenning! Blanketterna skriver du ut via försäkringskassan ang. graviditetspenning och sedan tänker du dig från dagens början steg för steg. Det behöver inte vara så märkvärdigt! Dels skriver du i de frågor som finns på blanketten och så kan du komplettera med skriftliga beskrivningen av dagen... Räkna ett snitt eller snäppet över snittet.

Skulle du mot förmodan få avslag så har du rätt att komplettera och söka om!

Jag har redan skrivit brevet och blivit godkänd så går hemma nu. Är i v 36 nu men tack alla som svarat :)
  • kaeg
    bluenose skrev 2015-01-20 20:33:37 följande:

Jag har redan skrivit brevet och blivit godkänd så går hemma nu. Är i v 36 nu men tack alla som svarat :)

Insåg det när jag redan svarat. Men förhoppningsvis blir fler hjälpta av din tråd och du får snart mysa med bebis!
  • lördagsgodis
    bluenose skrev 2015-01-20 20:33:37 följande:
    Snälla beskriv vad du skrev, från vilken vecka fick du HP och vad chefen skrev. jobbar oxå inom vården och funderar en del på detta
  • bluenose
    lördagsgodis skrev 2015-01-20 22:20:20 följande:
    Snälla beskriv vad du skrev, från vilken vecka fick du HP och vad chefen skrev. jobbar oxå inom vården och funderar en del på detta
    Jag sökte från den 1 januari och blev godkänd från det datumet.

Min chef skrev inte så jätte mycket men han "förbjöd" mig att jobba och valde också att kryssa i att jag inte kunde byta arbetsuppgifter, jag tror att det var det som spelade stor roll. Jag försökte beskriva en hel dag så tydligt jag kunde, började t.ex skriva att jag börjar jobba kl 8 och då äter vi frukost vilket innebär en massa lyft, man måste hålla koll på barnen så de inte ställer sig upp i de höga stolarna, sen bara fortsatte jag beskriva hela dagen väldigt tydligt med påklädning vid utgång, stress, lyft osv. Hoppas att du kommer på något :)
Svar på tråden Hjälp med ansökan om gravpenning