• Katie

Skorv i hårbotten - mjälleksem?

Våran tös som är 4 månader nu hade för nån vecka sedan rejält med skorv i hårbottnet. Detta försvann för nån dag sedan (tvättade och petade bort skorvet).

Men på samma gång hon fick skorvet i hårkottnet så fick hon även torra och röda kinder..precis som att skorvet skulle ha spritt sig mot kinderna. Har läst att det kan vara vanligt men det stod inget om vad man kan görat? Måste det behandlas?

Försökte visa BVC sköterskan men hon tittade inte ens och sa "men nu är hon ju inte röd" Verkade inte ha hört pratas om mjälleksem ens..

Är bara så rädd att det inte alls är mjälleksem utan att hon skulle ha förfrusit kinderna. Eller att hon är allergisk mot nåt..vet ej vad..

Nån annan som råkat ut för detta?? Skall tydligen vara vanligt med mjälleksem kring 3 månader.

• Svar på tråden Skorv i hårbotten - mjälleksem?
  • PiaLottan

min dotter på drygt 4 månader hade också lite rödaktiga kinder under några dagar, men nu är det borta. Det kanske beror på att du ätit nåt som hon varit lite överkänslig emot. För min del tror jag att det kan ha berott på att jag druckit extra mycket juice/ätit massa choklad. Skorven i hårbottnen har hon fortfarande som jag försöker peta bort, men kinderna är nu som vanligt igen. Du ska se att det snart försvinner för er också.

Om hon förfrusit sig har jag för mig att de borde bli vita istället för röda, men jag är inte helt säker. Jag var också orolig för det eftersom det var väldigt kallt just då när hon var röd, men min mamma påpekade att det borde synas genom att huden vitnar istället.

Ha det bra!

• Bondbruden

Jag trodde att Fredrik hade mjäll/skorv som hade spritt sig ner på kinderna. Han kliade sig också jättemycket i ansiktet och huvudet. Det visade sig vara allergiskt eksem pga allergi mot komjölksprotein och ägg.

• Katie

Bondbruden: Hmm.. det var ju intressant, ger nämligen ersättning och det innehåller ju komjölk.. Jag har inte märkt att hon skulle klia sig på kinderna eller så.. Men det ser torrt och rött ut..man kan se små blodkärl slingra sig mitt i det röda.. Konstigt.. Ser ut som gamla tanter kan se ut i ansiktet!

Attans BVC-sköterska att hon inte kan ta sig tid och titta på tösen. Min BVC-sköterska är dessutom allergisköterska. Kärring!!!

• Bambolina

Hej, det låter som gnejs. (tror att det kallades det)
    Jag använde salesylvaselin, som finns på apoteket. Smörj bara in och skölj och tvätta med babyschampo efter fyra timmar.
    Ta sen en fin kamm och kamma försiktigt bort skorvet. Om det är gnejs så är det från ammningen och kommer då att återkomma fram tills dess att du slutar amma. Är inte farligt men kan ju se tråkigt ut.

Hoppas att det löser sig!!!

Svar på tråden Skorv i hårbotten - mjälleksem?