• nikki06

Hundförsäkring, när?

Hej! Jag undrar om man ska skaffa hundförsäkring innan el efter leverans? Kan man göra det innan veterinärintyget?

• Svar på tråden Hundförsäkring, när?
  • Rainbow gg

Jag skaffade samma dag som vi hämtade honom, dock vill jag minnas att det var en karenstid på en vecka eller något.. Tror hunden måste vara besiktigad innan man tecknar avtal men lättast är ju att du ringer försäkringsbolaget du tänkt dig och frågar.

• Dexter dot com

Är det en valp är den ju försäkrad av uppfödaren och antingen fortsätter du med samma försäkring eller byter när du hämtat valpen. Är den oförsäkrad skulle jag helt enkelt inte köpa valp av den uppfödaren.
    Är det en vuxen hund brukar veterinärintyg på att hunden är ua behövas.

• nikki06
    Dexter dot com skrev 2014-11-22 09:05:43 följande:

Är det en valp är den ju försäkrad av uppfödaren och antingen fortsätter du med samma försäkring eller byter när du hämtat valpen. Är den oförsäkrad skulle jag helt enkelt inte köpa valp av den uppfödaren.

Är det en vuxen hund brukar veterinärintyg på att hunden är ua behövas.

Ja det låter vettigt, valparna är dolda fel-försäkrade, räcker det för att man ska kunna ta över den försäkringen? Eller ska de vara mer försäkrade? Veterinärförsäkring lägger man väl på som ny ägare sen, men går det att göra på en dolda fel? :)
  • Dexter dot com
    nikki06 skrev 2014-11-25 16:08:15 följande:
    Ja det låter vettigt, valparna är dolda fel-försäkrade, räcker det för att man ska kunna ta över den försäkringen? Eller ska de vara mer försäkrade? Veterinärförsäkring lägger man väl på som ny ägare sen, men går det att göra på en dolda fel? :)
    En "dolda felförsäkring" är endast för uppfödaren ska slippa betala eventuella "defekter" på valpen ur egen ficka och inget som du som valpägare ska/kan teckna. Däremot tecknar uppfödare en valpförsäkring som ersätter veterinärvård fram tills leveransdatum. Så antingen tar du över försäkringen uppfödaren har eller byter till ett bolag du tycker är bättre direkt när du hämtar valpen. Hör med uppfödaren vilket bolag hen använder sig av.
Svar på tråden Hundförsäkring, när?