• Anonym (Nemo)

Soc. bidrag och bil

Hej!

Kan man äga en bil och samtidigt ansöka om soc. bidrag? Det är egentligen banken som äger bilen. Bilens värde är ca 50 000 kr. Tacksam för era svar!

• Svar på tråden Soc. bidrag och bil
  • Anonym (Pia)

Har du behov av bil, alltså riktigt behov?

• DeLo

Jag tror de kommer be dig sälja bilen innan och isf införskaffa dig en billigare bil (om du har ett riktigt behov av bil) innan du kommer bli beviljad. 

• Anonym (Nemo)
    Anonym (Pia) skrev 2014-11-23 18:31:19 följande:

Har du behov av bil, alltså riktigt behov?

Jag är arbetslös så jag behöver inte bil varje dag. Men samtidigt kommer jag behöva bil om jag hittar ett jobb och bli tvungen att åka t.ex. större avstånd. Jag kör min dotter till ett par aktiviteter 2 ggr i månaden. Så det är ingen akut behov av bil. Men jag läste om någonstans att man kan ha en bil med värde på max 45000 kr när man söker soc. bidrag. Man jag också hört om att det skiljer sig mellan olika kommuner hur man ser på detta.
  • Anonym (Pia)

Du har alltså lån på bilen?
    Det kommer du inte få hjälp med.

• Anonym (sälj)

Du måste sälja bilen om den är värd över 10.000 kr.

• Anonym (soc sekr)

Såhär är det:

Generellt gäller att realiserbara tillgångar ska säljas. En bil är en realiserbar tillgång.

Är bilen fullt belånad så genererar den ju ingen vinst om den säljs och således begärs inte heller att en säljs.

Är behovet tillfälligt kan man oftast också få behålla sin bil utan större hänsyn till värdet.

Har man ett verkligt behov av bil kan man också få behålla den om den är av ringa värde.

45.000 är INTE ringa värde någonstans....

• Anonym (belzebub)
    Anonym (Nemo) skrev 2014-11-23 18:14:23 följande:

Hej!

Kan man äga en bil och samtidigt ansöka om soc. bidrag? Det är egentligen banken som äger bilen. Bilens värde är ca 50 000 kr. Tacksam för era svar!

Du menar att du vill ha soc bidrag för att betala ett lån på en bil. Samt löpande utgifter som skatt och försäkring. Tillkommer också drift och UNDERHÅLL..

Ska du ha soc bidrag också till avgiften för besiktningen och eventuella reperationer..

• Anonym (Socbidragstagare)

Du måste troligen sälja bilen för att få ekonomiskt bistånd. 

• Anonym (soc sekr)
    Anonym (belzebub) skrev 2014-11-23 19:21:13 följande:
    Du menar att du vill ha soc bidrag för att betala ett lån på en bil. Samt löpande utgifter som skatt och försäkring. Tillkommer också drift och UNDERHÅLL..

Ska du ha soc bidrag också till avgiften för besiktningen och eventuella reperationer..
    Missförstår du med vilje? Nej, TS vill troligen ha försörjningsstöd till sin försörjning. Om TS sen prioriterar bilkostnader av normen så är det fritt att göra så.
    Anonym (Socbidragstagare) skrev 2014-11-23 19:57:11 följande:

Du måste troligen sälja bilen för att få ekonomiskt bistånd. 

Nej, det måste hon troligen inte alls. Hon skriver ju i TS att banken äger bilen vilket toligen betyder att den är fullt belånad och därmed inte genererar någon vinst vid försäljning och då finns heller ingen anledning för Soc att kräva försäljning.
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (belzebub) skrev 2014-11-23 19:21:13 följande:

nej, självklart inte. Soc. tar inte hänsyn till krediter o lån.
Svar på tråden Soc. bidrag och bil