• Hilda07

Caremaxx doppler, hur vet man om det är ens egna hjärtljud eller bebisen?

Har en Caremaxx doppler hemma och har testat den vid två tillfällen. Är i v 10+4. Jag hittar hjärtljud långt ner men överallt jag läser så står det att det ska låta snabbare än ens egna hjärtljud....jag tycker inte att det gör det direkt...Men är det möjligt att jag hör mitt egna hjärtljud så långt ner?! 

Läser att det ska låta som en galloperande häst ungefär men tycker det låter mer som ett vanligt hjärta och inte att det slår extremt fort heller. Blir nojig att jag inte lyckats höra bebisens hjärta. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Caremaxx doppler, hur vet man om det är ens egna hjärtljud eller bebisen?
  • citronträd

Ja det är nog din egen puls du hör, Barnets hjärtljud ska ligga mellan 110 och 160 slag per minut och din egna bör ligga mellan 50-100 slag per minut. De flesta barnmorskor lyssnar inte på hjärtat så tidigt eftersom att det kan vara svårt att hitta hjärtljuden.

• Hilda07

Ok tack för svar. Min bm sa att just deras doppler kunde man inte höra så tidigt men med dessa som caremaxx gick det bra.. Blir man lite orolig att man inte lyckas få in hjärtljudet...

• JA77
    Hilda07 skrev 2014-11-23 19:20:55 följande:

Ok tack för svar. Min bm sa att just deras doppler kunde man inte höra så tidigt men med dessa som caremaxx gick det bra.. Blir man lite orolig att man inte lyckas få in hjärtljudet...

Det blir en falsk trygghet. Ska du lyssna varje dag? 
  • 737 dagar

Det är därför man inte rekommenderar att använda såna, för man blir mer orolig än man behöver vara.

• Eliotta

Jag hittade inte hjärtljuden tidigt, däremot hittade jag navelsträngen. Och när jag hörde den blev jag lugn för jag visste att funkar den så är chansen stor att bebisen lever. Men inte så tidigt, för då ligger väl bebisen typ kvar nere i bäckenet?

• finskaflikkan

Jag hörde bebisen i v.9 med babydoppler. Men hade nog bara extremtur då och de är nog rätt så ovanligt att höra så tidigt.. och ja de låyer verkligen som en galopperande häst, går inte att ta miste på

• Hilda07

Har hittat hjärljuden ett par ggr nu men oftast är det väldigt svårt och jag får inte in dom. Har dock varit på ul så jag vet ju att det existerar en bebis där inne ;) Men svårt är det! Även i v 12 + 2...

Svar på tråden Caremaxx doppler, hur vet man om det är ens egna hjärtljud eller bebisen?