• Anonym (:))

Vad kallar ni era föräldrar? /vad kallar era barn er?

Vad kallar ni era föräldrar ? Eller vad kallar era barn er?

Det vanliga är ju "mamma och pappa". Men det finns ju de som säger lite olika varianter av "smeknamn" till det, ex "morsan, mami, ma, pa, mor, fader, farsgubben, dady". Alla är ju inte smeknamn av de jag nämnde...men ja, ni fattar vad jag menar. Ni kanske pratar olika språk hemma och då kanske ni säger mått annat?-ex så har jag för mig att mellanöstare säger "baba" till pappa.

Jag personligen säger "ma och mamma" och till pappa "pa och pappa"... men det det händer att jag säger "tant Carina" till mamma för att skämta med henne...och då suckar hon .

• Svar på tråden Vad kallar ni era föräldrar? /vad kallar era barn er?
  • Anonym (Mamma)

Till mamma säger jag hennes förnamn och till pappa säger jag pappa. Vet inte varför faktiskt. Känns påtvingat och falskt att säga mamma.

Mina barn vill jag ska kalla mig för mamma.

• Curious

Jag kallar mina föräldrar för mamma och pappa. Min dotter däremot kallar mig och sambon både för mamma/pappa och våra namn. Varför hon även använder våra namn vet jag faktiskt inte, vi har aldrig uppmanat henne till det. Kan möjligtvis bero på att jag och sambon kallar varandra för både mamma/pappa och våra namn.

• The TARDIS

Mamma. Skulle kännas konstigt om jag plötsligt började tilltala henne med hennes förnamn istället.

• Nyfiken gul

Det äldsta och det yngsta barnet säger mamma till mig  - det mellersta barnet säger mamma xxx (förnamn) eftersom han också har en bonusmamma som varit med sedan han föddes.  

Det äldsta barnet säger pappa till sin biologiska pappa men pappi till min man/styvpappa. 

Själv kallar jag mina föräldrar för mamma/pappa alternativt mormor/morfar - det beror på om barnen är med eller inte. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Therese)

Mamma och pappa säger jag till mina föräldrar.
    Mamma och pappa säger våra barn till oss.

Det känns mest naturligt...

• Minniemousemommy

Till mina föräldrar: Mami, mommy, mamma, ma, mammis. Pappa, papi.

Mina barn säger: Dad, daddy, pappa, pappis, mamma, mami, mommy, minnie, mom.

Vi pratar både engelska och svenska hemma förresten.

• Butterscotch

Jag säger mamma och pappa till mina föräldrar, och om jag pratar om dem till barnen säger jag mormor och morfar. Mina barn kallar mig för mamma och sin pappa för pappa (eller dad/daddy).

• Anonym (..)

Säger mamma/mammi och pappa. Oftast tilltalar dom mig vid namn men de säger ibland 'älskling'.

• annaba

Mamma/pappa hemma eller i samtal där uppmärksamheten finns på den som talar. Förnamn om vi är i offentliga miljöer och jag behöver fånga deras uppmärksamhet.

• Archandra

När jag pratar om mina föräldrar säger jag mor och far, men när jag pratar med dem säger jag mamma och pappa. Våra barn säger mamma och pappa till mig och maken.

• missan75

Mamma och pappa. I båda fallen.

Svar på tråden Vad kallar ni era föräldrar? /vad kallar era barn er?