• Ariella

    Någon som lärt sig arabiska?

    Jag vill lära mig arabiska. Jag kan Turkiska men det är inte till någon stor hjälp. Jag har precis bestämt mig för detta så jag har inte börjat med någoning än. 


    Någon som lärt sig arabiska i efterhand? Hur har ni gjort? Är det viktigt att först försöka lära sig arabisk skrift? 


    Jag lyssnar på arabisk musik och tänker att det kan hjälpa lite. En ide jag kommit på är att titta på turkiska serier som dubbats till arabiska på youtube. 

  • Svar på tråden Någon som lärt sig arabiska?
  • asfssdsdsdsd

    Lärd dig Franska eller Tyska istället. Finns ingen nytta för Arabiska.

  • Ariella
    asfssdsdsdsd skrev 2014-11-24 13:02:27 följande:

    Lärd dig Franska eller Tyska istället. Finns ingen nytta för Arabiska.


    Jag kan redan tyska (väldigt bra). Jag tycker det finns stor nytta att lära sig arabiska.
  • Ariella

    Arabisk musik menar jag då naturligtvis. Arabvärlden är dessutom jättestor. Så det är nog verkligen ett språk som är värt att satsa på.

  • Ariella
    OupaOupa skrev 2014-11-24 21:44:26 följande:

    Ett språk jag också vill lära mig men är inget större språkgeni så det blir nog tufft :(


    Vad kul! Hur kommer det sig att du vill lära dig det? 

    Här hittade jag väldigt bra övningar. humera.de/arabiska/ Dock kommer jag inte ha tid att hålla på med sådana övnignar så mycket fram till sommaren eftersom jag studerar. Men för den som hinner verkar det vara väldigt bra.
  • umm abdilleh
    asfssdsdsdsd skrev 2014-11-24 13:02:27 följande:

    Lärd dig Franska eller Tyska istället. Finns ingen nytta för Arabiska.


    Du har fel. Arabiska är ett viktigt språk för alla muslimer som jag själv.
  • Maloewi

    Marhaba! Ana bahb ahki arabi! Skrattande


    Jag läser själv Arabiska hemma, har väldigt lätt för att lära mig språk men har inte läst så länge, har snart lärt mig alfabetet. Lyssnar själv på arabisk musik dagligen, inte enbart för att lära mig höra uttal utan för att jag älskar allt som har med arabiskan att göra hhh.. Om du vill kan du skicka ett meddelande så kanske vi kan hjälpa varandra? Glad

  • Rut86
    Maloewi skrev 2015-01-04 15:41:28 följande:

    Marhaba! Ana bahb ahki arabi! Skrattande


    Jag läser själv Arabiska hemma, har väldigt lätt för att lära mig språk men har inte läst så länge, har snart lärt mig alfabetet. Lyssnar själv på arabisk musik dagligen, inte enbart för att lära mig höra uttal utan för att jag älskar allt som har med arabiskan att göra hhh.. Om du vill kan du skicka ett meddelande så kanske vi kan hjälpa varandra? Glad


    Hur läser du, på egen hand? Vill oxå men vet inte hur jag ska göra.
  • Maloewi
    Rut86 skrev 2015-01-04 18:24:20 följande:
    Hur läser du, på egen hand? Vill oxå men vet inte hur jag ska göra.
    Läser på egen hand, letar appar i mobilen, köpte en bok och cd om hur man skriver osv, sen är alla mina vänner araber så får mycket hjälp av dom också. Har väldigt lätt att lära mig språk + att det är ett av mina stora intressen så det blir lätt att fokusera, just för att jag tycker att det är roligt. Tänkte du läsa standardarabiska eller en dialekt?
  • Rut86

    Imponerande :) Jag vill helst lära mig marockanska, tror jag sett nån bok med cd på nätet. Det är för att min pojkvän är marockan så får ju hjälp av honom. Men om jag lär mig marockanskan så får jag väl vanlig arabiska på köpet. Ska bara välja strategi sen är det väl bara att köra :)

  • pingvin88

    Jag talar en del arabiska efter ett långt förhållande med en arab.

    Det var inte lätt att lära sig utan att aktivt använda det och/eller kunna läsa arabisk skrift. De flesta arabiska lexikon är med arabisk skrift. Sen är det viktigt att veta att dialekterna skiljer sig enormt från varann.


    Irakisk dialekt är exempelvis inte särskilt lik Egyptisk dialekt. Saudi är inte jättelik marockansk osv. Jag gick en kurs en gång i arabiska där en irakisk kvinna lärde ut. Jag tillsammans med de flesta elever blev besvikna eftersom hennes arabiska inte var så praktisk för oss som inte hade kontakt med irakier, utan snarare syrier, egyptier osv. 

    Så, min rekommendation är väl att lära sig läsa och skriva, samt ha ett nätverk som kan arabiska. 

  • Ariella

    Jag ville främst lära mig arabiska för att jag träffade en arab men också för att jag gillar språk och arabiska är ett väldigt stort språk så det är bra att kunna. Just nu så träffar jag inte den här killen längre (vi kanske tar upp förhållandet igen) och eftersom jag har mycket annat att plugga (pluggar på högskolan) känner jag inte att jag har så mycket tid till det just nu. Kanske ägnar jag mig åt det på sommaren istället. Men ni får gärna skriva här och tipsa om hur ni gör och skriva era framgångar osv. 


    pingvin88 skrev 2015-01-04 20:22:24 följande:

    Jag talar en del arabiska efter ett långt förhållande med en arab.

    Det var inte lätt att lära sig utan att aktivt använda det och/eller kunna läsa arabisk skrift. De flesta arabiska lexikon är med arabisk skrift. Sen är det viktigt att veta att dialekterna skiljer sig enormt från varann.


    Irakisk dialekt är exempelvis inte särskilt lik Egyptisk dialekt. Saudi är inte jättelik marockansk osv. Jag gick en kurs en gång i arabiska där en irakisk kvinna lärde ut. Jag tillsammans med de flesta elever blev besvikna eftersom hennes arabiska inte var så praktisk för oss som inte hade kontakt med irakier, utan snarare syrier, egyptier osv. 

    Så, min rekommendation är väl att lära sig läsa och skriva, samt ha ett nätverk som kan arabiska. 


    Jag är främst intresserad av att kommunicera med Irakier och Syrier men menar du att det skiljer mycket mellan dem länderna?


     


    Samtidigt är jag intresserad av att lära mig kurdiska också men det är betydligt svårare då det inte finns så mycket material för det men det kanske skulle vara bra att börja med det arabiska alfabetet. För Sorani (Sydkurdiska) använder ju sig också av arabisk skrift


    Jobbigt när man vill för mycket på en gång :)

  • pingvin88
    Ariella skrev 2015-01-05 13:26:58 följande:

    Jag ville främst lära mig arabiska för att jag träffade en arab men också för att jag gillar språk och arabiska är ett väldigt stort språk så det är bra att kunna. Just nu så träffar jag inte den här killen längre (vi kanske tar upp förhållandet igen) och eftersom jag har mycket annat att plugga (pluggar på högskolan) känner jag inte att jag har så mycket tid till det just nu. Kanske ägnar jag mig åt det på sommaren istället. Men ni får gärna skriva här och tipsa om hur ni gör och skriva era framgångar osv. 


    Jag är främst intresserad av att kommunicera med Irakier och Syrier men menar du att det skiljer mycket mellan dem länderna?


     


    Samtidigt är jag intresserad av att lära mig kurdiska också men det är betydligt svårare då det inte finns så mycket material för det men det kanske skulle vara bra att börja med det arabiska alfabetet. För Sorani (Sydkurdiska) använder ju sig också av arabisk skrift


    Jobbigt när man vill för mycket på en gång :)


    Jag tycker att det skiljer rätt mycket mellan irakisk och syriansk arabiska. Många ord är inte alls detsamma så det kan vara svårt. Jag är dock bäst på Egyptisk arabiska. Nu är inte jag en expert, långt ifrån, men jag upplever Egyptisk och ex. libanesisk arabiska som hyfsat lika, men det finns ändå mycket olikheter fastän de står varann ganska nära. Mitt ex förstod visserligen irakisk arabiska men många från ex Egypten gör det inte alls. Och då är de båda arabisktalande. Så som sagt, det skiljer sig ordentligt.

    Jag lärde mig alfabetet rätt fort, likaså siffrorna. Jag rekommenderar att du kommer på nåt att associera bokstäverna med. Bokstaven A är exempelvis som en etta.(1:a bokstaven i alfabetet)


     

  • Nnnnnnozk

    Hen mitt name är Nada , jag kommer från Irak

    Jag är lärare på arabiska språk , jag kan läre dig arabiska ( gratis )

    Kontak med mig nada _za@hotmail .se

    Hälsningar

  • Fantazie

    Att lära sig läsa och skriva är jätte simpelt. Grammatiken är lite svårt i början.

    Jag studerar arabiska på egen hand. Ni som läser arabiska kan gärna KIKa mig:z00q

    Det blir roligare att arbeta tillsammans. Ibland känner man sig ensam i hela världen som gör saken och tappar intresse av och till.

    Hälsningar

  • lillan72

    Vad är syftet med att lära sig arabiska? Är det för att kunna kommunicera med vänner så är det bästa att umgås, umgås och träna, träna och naturligtvis lära sig alfabetet (går fort) och kategorisera grammatiken.
    Vill du lära dig arabiska på en djupare nivå och/eller för fortsatta akademiska studier så är universitetet överlägset bäst. Kvällskurser brukar inte var så givande. Har själv läst arabiska på universitetet och då lärde man sig standardarabiska de två första terminerna. Modern standardarabiska är den som talas på nyhetsteve och i dagstidningar och som alla utbildade förstår. 
    Efter termin två läste vi klassisk arabiska och Koranens arabiska och sedan tog jag en 5 poängskurs i dialekt (libanesisk arabiska). Vackert, rikt och logiskt språk som tyvärr har fått dålig pr de sista åren.

Svar på tråden Någon som lärt sig arabiska?