• Anonym (rädd)
    Äldre 24 Nov 16:31
    1908 visningar
    4 svar
    4
    1908

    Rädd efter första förlossningen, vågar inte bli gravid igen

    Efter förlossningen med mitt första barn vågar jag inte bli gravid igen, är rädd för både en ny graviditet och förlossningen. Både jag och min man vill otroligt gärna ha fler barn. 
    Någon som har tips på hur jag kommer över rädslan? Jag har blivit erbjuden folk att prata med efter förlossningen och försökt prata, men har otroligt svårt att berätta vad jag känner då jag sitter med någon öga mot öga så att säga.
     

  • Svar på tråden Rädd efter första förlossningen, vågar inte bli gravid igen
  • Äldre 24 Nov 16:35
    #1

    Hej jag kände likadant efter mitt första barn och jag väntade 6 år!! Nu har jag en flicka på 4 månader också och efter den andra förlossningen känner jag igen likadant men så blev det att jag råkar vara gravid redan. Inget vi planerat men är självklart glada :) rädslan släppte en hel del i samband med detta och min barnmorska sa även att man kan om man vill planera sin förlossning ganska bra :) lycka till :) hjälp finns att få

  • Äldre 24 Nov 16:38
    #2

    Kolla upp om en doula kan vara något för dig.  

  • Anonym (Ll)
    Äldre 24 Nov 19:54
    #3

    Förstår dig. Är gravid just nu med mitt andra barn och är även jag helt skärrad efter min förra förlossning. Jag har varit på ett aurora-samtal men det hjälpte ingenting, satt bara och grät och hyperventilerade hela mötet efter min barnmorska sa att de absolut inte utför kejsarsnitt sådär för ingenting. Kanske aurora fungerar bättre för dig? Om du inte vill prata om förlossningen kanske det är just det du behöver? Det brukar ju vara så. Lycka till i vilket fall som helst, och kram på dig!

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 15:56
    #4
    Marlena 500 skrev 2014-11-24 16:35:20 följande:

    Hej jag kände likadant efter mitt första barn och jag väntade 6 år!! Nu har jag en flicka på 4 månader också och efter den andra förlossningen känner jag igen likadant men så blev det att jag råkar vara gravid redan. Inget vi planerat men är självklart glada :) rädslan släppte en hel del i samband med detta och min barnmorska sa även att man kan om man vill planera sin förlossning ganska bra :) lycka till :) hjälp finns att få


    Vad gjorde att du vågade ? Måste föda med kejsarsnitt om jag skulle bli gravid igen så blir svårt att planera.
    Och tack och grattis till graviditeten!:) 
Svar på tråden Rädd efter första förlossningen, vågar inte bli gravid igen