• Isbit

    Ni som delar barnen varannan helg...

    Mina barn är hos sin pappa varannan helg. Han betalar underhåll & jag har barnbidraget.


    Kan jag egentligen tycka att han kan hjälpa till med mer utöver detta?

  • Svar på tråden Ni som delar barnen varannan helg...
  • Isbit

    Vissa månader är det mer, vissa mindre.

    Bara undrar hur andra gör

  • mammalovis

    Hur gammalt är barnet?

    Vi har bonusen vh och 2-4 veckor på sommaren. Min sambo bidrar extra vid glasögon, vinterkläder, instrumenthyra mm. Sedan har hon några uppsättningar innekläder här. Hon är 10 år.

    Mamman resonerar väl lite konstigt ibland då hon anser att barnet kostar för mycket vissa månader, men inser inte att det kanske blir pengar över en annan månad som kan användas en dyrare månad.

  • Isbit
    mammalovis skrev 2014-11-25 19:07:22 följande:

    Hur gammalt är barnet?

    Vi har bonusen vh och 2-4 veckor på sommaren. Min sambo bidrar extra vid glasögon, vinterkläder, instrumenthyra mm. Sedan har hon några uppsättningar innekläder här. Hon är 10 år.

    Mamman resonerar väl lite konstigt ibland då hon anser att barnet kostar för mycket vissa månader, men inser inte att det kanske blir pengar över en annan månad som kan användas en dyrare månad.


    Barnen är 6 & 10år
  • mammalovis

    Vad är det 2250+ underhåll inte räcker till? Du ska ju också lägga din del motsvarande underhållet om du har ekonomisk möjlighet.

    Handlar det om att barnen måste ha dyra märkeskläder, så är ju svaret nej.

    Däremot vet jag att mitt ex (äldsta dotterns pappa) bidrog med halva cykeln när han fyllde 10.

  • Anonym (.....)
    Isbit skrev 2014-11-25 07:47:24 följande:

    Vissa månader är det mer, vissa mindre.

    Bara undrar hur andra gör


    Så dina barn kostar mer än ca 7200kr vissa månader??

    Du ska enbart få underhåll för barnens faktiska kostnader. Inte mer eller mindre. Pappan ska bara betala för sin del av barnen inte för dina levnadskostnader, inte heller för onödiga saker så som semesterresor, dyra märkeskläder eller hobbys som ni inte är överens om från början.
  • Tow2Mater
    Anonym (.....) skrev 2014-11-25 20:46:39 följande:
    Så dina barn kostar mer än ca 7200kr vissa månader??
    Man kanske vabbar en vecka...
  • Anonym (.....)
    Tow2Mater skrev 2014-11-25 20:51:12 följande:

    Man kanske vabbar en vecka...


    Hur mycket brukar du förlora på en veckas vab? Blir det verkligen så att barnens kostnader i genomsnitt ligger över 7200kr i månaden ( och man inte har råd med det)så behöver man se över sitt slöseri.
  • Tow2Mater
    Anonym (.....) skrev 2014-11-25 20:54:09 följande:
    Hur mycket brukar du förlora på en veckas vab? Blir det verkligen så att barnens kostnader i genomsnitt ligger över 7200kr i månaden ( och man inte har råd med det)så behöver man se över sitt slöseri.
    Ingen aning, jag vabbar aldrig. Får jag stanna hemma med sjukt barn jobbar jag antingen hemifrån, eller får ta dagrna ledigt utan lön. Men det sägs ofta här på FL att det kostar ganska mycket att vabba.
  • Anonym (FK)
    Anonym (.....) skrev 2014-11-25 20:54:09 följande:
    Hur mycket brukar du förlora på en veckas vab? Blir det verkligen så att barnens kostnader i genomsnitt ligger över 7200kr i månaden ( och man inte har råd med det)så behöver man se över sitt slöseri.
    På min lön dras 1886kr/dag, och jag får 744/dag från FK. På en vecka blir det en bruttoförlust på 5710kr när jag vabbar. Jag brukar ta ut FP i stället, då förlorar jag bara 1886-944= 942kr/dag

    När barnen är friska går det nog runt på 3600 de flesta månader, även om man räknar in blöjor, ersättning, försäkringar, dagis/fritidsavgifter, men då köper jag nästan aldrig kläder till lilla barnet då det finns kläder kvar från stora barnet.
  • nokla

    Min mans barn bor hos oss varannan vecka, mamman får hela barnbidraget och vi får flerbarnstillägg för den del av månaden de bor här, vi delar lika på större kostnader som glasögon, ytterkläder, skor och fritidsaktiviteter. Inget underhåll.

    Mina barn bor hos oss 100%. Jag har barnbidrag och underhåll från försäkringskassan, pappan betalar inget varken till fk eller till mig (saknar inkomst, långtidssjuk).

    Man kan göra olika, det är viktigt att ta hänsyn till alla inblandades ekonomi. Har pappan ekonomi till att bidra mer, eller innebär mer pengar till dig att barnen får en fattig och torftig tillvaro när de är hemma hos pappan? Har han mycket bättre ekonomi än dig så är det kanske rimligt att fråga om han kan tänka sig att bidra mer till barnen än idag.

  • Isbit
    mammalovis skrev 2014-11-25 20:05:30 följande:

    Däremot vet jag att mitt ex (äldsta dotterns pappa) bidrog med halva cykeln när han fyllde 10.


    det är ju typ såna grejjer jag menar.


    inte dyra märkeskläder o sånt.
    Men glasögon, slalomutrustning...


    Men jag kräver aldrig av honom, Jag brukar fråga om han har lust att bidra o vill han inte så säger jag inget mer om det.
    Men han brukar inte vara omöjlig.


    Han har gott ställt

  • mammalovis

    Jag skulle väl tycka att det är stor skillnad på glasögon och slalomutrustning. Glasögonen är ju nödvändiga för barnets utveckling och möjlighet att kunna läsa på långt eller kort håll. Åker bara den ena föräldern slalom kan ju den andra föräldern tycka det är en onödig post, då det bara görs kanske en gång per år och likaväl kan hyras. Är det däremot ett barn som tävlar i slalom är ju situationen något annorlunda.

    För min fd bonusson innebar cykeln en frihet att kunna ta sig till kompisarna själv likväl som för umgänget, då det var 3 km emellan.

  • Isbit
    mammalovis skrev 2014-11-28 21:12:24 följande:

    Jag skulle väl tycka att det är stor skillnad på glasögon och slalomutrustning. Glasögonen är ju nödvändiga för barnets utveckling och möjlighet att kunna läsa på långt eller kort håll. Åker bara den ena föräldern slalom kan ju den andra föräldern tycka det är en onödig post, då det bara görs kanske en gång per år och likaväl kan hyras. Är det däremot ett barn som tävlar i slalom är ju situationen något annorlunda.

    För min fd bonusson innebar cykeln en frihet att kunna ta sig till kompisarna själv likväl som för umgänget, då det var 3 km emellan.


    Slalom åker vi iaf tre ggr i veckan under hela vintern så det känns ju inte onödigt.
  • whitestar

    Tycker visst att slalomutrustning kan räknas till extrakostnader, det är väl ändå barnen som vill utöva aktiviteten och då spelar det väl ingen roll om bara en av föräldrarna utövar den!? Min man betalar extra till sånt som krävs, bla en dyr medicin som bonusen måste ha.

Svar på tråden Ni som delar barnen varannan helg...