• Östlund

Sälja bilder via bildbyrå?

Hej, kom på idén om att sälja bilder. Har hittat Mostphotos men undrar om den är pålitlig, och isåfall hur det fungerar? Är det gratis att bli medlem och ladda upp? Kostar det bara för de som laddar ner? Då det står något om månadsavgifter osv.

Hur mycket tjänar man? Tjänar man per nedladdning eller bild?

• Svar på tråden Sälja bilder via bildbyrå?
  • Ogago
    Östlund skrev 2014-11-24 20:21:36 följande:

Hej, kom på idén om att sälja bilder. Har hittat Mostphotos men undrar om den är pålitlig, och isåfall hur det fungerar? Är det gratis att bli medlem och ladda upp? Kostar det bara för de som laddar ner? Då det står något om månadsavgifter osv.

Hur mycket tjänar man? Tjänar man per nedladdning eller bild?

Varför inte maila Mostphotos och fråga?
    Och passa på att maila och fråga konkurrenterna också så får du veta mer.
    Eller varför inte maila andra fotografer för att höra deras erfarenheter i sammanhanget?
  • rfoto

Bild, 2 kr per nedladdning. Film, 700 kr per nedladdning. Mostphotos...nej.

• jantingstrom

har du en hemsida eller liknande och tar bra bilder samt gör dom sökbara med rätt ord kan du få sålt bilder och då har du 100% av intäkterna

har sålt en del bilder som folk hittat på min hemsida när dom har googlat runt

• Östlund

Tror inte jag förstod riktigt allt.. Hur menar du med "sökbara med rätt ord"?

• Corken

Jag har medelstor erfarenhet av att sälja foton via olika bildbyråer. Den sida som gett mig störst ROI om man räknar intäkter/arbetstimmar är garanterat Foap, som inte är en klassisk stockfotosidan, utan en i appformat. Finns till både iOS och Android (och kanske Windows Phone.. osäker)

Fördelar: Även bilder som inte är tekniskt perfekta godkänns och säljer. Hög, fast provision ($5 per bild). Inte så stor konkurrens.

Nackdelar: Segt uppladdningsförfarande (via mobil/platta) om man inte är VIP-uppladdare.

• Deia01

Jag har sålt lite via iStockphoto (Getty images). Det blir inga pengar av det om man inte kommer upp i stora volymer t.ex. en bild som blir väldigt populär.
    Det jobbiga är att tagga bilden rätt och alla deras regler......mycket regler!

Svar på tråden Sälja bilder via bildbyrå?