Måste det gå snabbt att sno ihop allt? För när jag gör lasagne till exempel så gör jag fyra formar och stoppar in tre i frysen, då är dom färdiga nästa gång jag vill göra lasagne till middag. Bara att ta fram, tina under dagen, stoppa i ugnen när man kommer hem och maten fixar sig själv.
Detsamma gäller också andra former, pastagratäng, fiskgratäng, osv. Eller piroger som jag passar på att göra många av och frysa för att sen bara ta fram och in i ugnen.
Men om jag inte får räkna såna saker så...
Lax med créme fraîche och mjukost - klart på en halvtimme inklusive förberedelser. Bra i matlåda.
Fläskfilé med sweetchilisås och grädde, eller senapssås. Ugnsrostade rotfrukter och grönsaker till.
Ugnspannkaka med bacon. här kan jag göra mycket och frysa in färdigt.
Stekt korv med potatismos.
Korv i ugnen. Gör jag också massor av. Jag är inte så förtjust i den rätten egentligen men sambon älskar den. Jag äter den när den är nygjord, sen får han fem matlådor och jag behöver således bara äta den var sjätte gång
Stekt lax med broccolisås.
Stuvade morötter med stekt korv och potatis.
Pizza med fläskfilé, lök och chili - här har jag oftast stekt fläskfilé färdigt från frysen sen en tidigare pizza. Då går det fort att bara lägga på. Plus då att jag dessutom alltid har riven ost i frysen - köper typ sju kilo västerbottenost när den är billig, river. Stoppar i påsar och fryser. Perfekt till nästan allt!
Långkok i ugnen är perfekt när jag börjar sent. Då kan jag göra förberedelserna kvällen innan. Stoppar in det i ugnen på morgonen på 100 grader eller något och går till jobbet. Kommer hem vid 18-19 och då är maten klar
kyckling, högrev, kotletter, fläskytterfilé, pulled pork/beef, kalkon, fisk (men då inte så hög temperatur som 100 grader). Det är det bästa jag vet.
Köttbullar med potatis och rårörda lingon. Köttbullar rullar jag i massor när jag väl gör. Fryser in och sen kan man bara ta ut och steka.
Biff stroganoff.
Kycklingsallad - köper oftast färdiggrillad kyckling, steker den och bacon. Men gör egen cecarderessing till sen. En hel grillad kyckling blir två matlådor till oss två. Så resterna fryser jag till bästa gång jag vill ha kycklingsallad.
Pyttipanna. Alla rester som blir av kött, korv och kyckling men som inte räcker till en egen matlåda har jag en egen låda till i frysen. När den är full blir det världens bästa pyttipanna
Bacon och äggröra.
Köttfärssås och pasta. Gör massor med sås när jag ändå är i köket. Då behöver jag bara värma köttfärssåsen nästa gång och koka ny pasta.
Jag tillbringar rätt mycket tid i köket sammanlagt men väldigt lite i veckorna. Jag gillar överlag inte halv/helfabrikat men älskar när allt redan är i stort sett färdigt så jag har lärt mig några knep. När jag slutar tidigt på jobbet kan jag tillbringa en hel eftermiddag i köket. Eller en helgdag. Men sen slipper jag tillbringa mer än typ 5-15 minuter i köket resten av kvällarna i veckan då jag inte alls har lika mycket tid, då gör jag bara sallad och fixar tillbehören.
Som synes är frysen min bästa vän! Och den är nästan alltid full
och min nästbästa vän får väl vara ugnen