• lijo08

    Förlossningsrädsla

    Hej allesammans!

    Jag befinner mig i vecka 29 och har börjat inse att ungen faktiskt ska ut också ;)

    Jag känner att jag inte har särskilt mycket koll alls, känner mig oförberedd och ensam om att tänka på detta sätt.

    Jag är nog inte rädd för själva smärtan utan för att inte "hänga med" när det väl sker.. Att befinna mig på fel plats och inte bli sedd när jag väl ska föda. Oförberedd helt enkelt. Någon som har tips på bok/film/klipp? Eller egna erfarenheter att dela med er av?

    Min rädsla handlar nog mest om att jag känner mig oförberedd, inte skräck för att det inte kommer att gå eller för smärta.

  • Svar på tråden Förlossningsrädsla
  • Ellie89

    Jag var ganska oförberedd inför min första förlossning.. Asså jag läste ju på litegrann och så men inte så mkt mer än det.. Och min fl gick bra ändå kroppen vet ju hur den ska göra och bete sig, det som är så coolt :) Jag följde med kroppen bara helt enkelt egentligen tror inte man behöver läsa på och "öva" på precis allt, gå på föräldrarkurser osv. Det känns lite som dom som förbered sig, "planerar" sin fl i förväg...det är dom som det inte går så bra för om du förstår hur jag menar? Alltså dom kanske känner sig hur lugna som helst men när dom väl ligger inne på fl går det inte riktigt som dom tänkt sig.. Men det är klart, vill man förbereda sig så ska man ju göra det. Prata med din bm, dom brukar ha en massa råd. Jag fick en sån bok av min bm 'gravid för första gången' som jag läste lite i. Kanske finns någon liknande på typ biblioteket eller så? :)

  • kixan

    Det finns en bok som heter Föda utan rädsla, läs den!


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Vickanone

    Jag var väldigt nervös inför min förlossning när även jag insåg att bebisen skulle ta sig ut oxå.

    Mitt oros moment var att jag är lite av ett kontrollfreak, att jag vill vara med och få veta vad som händer, vad som ska göras här näst, jag vill alltså inte att någon pratar över huvudet på mig.

    Något som lugnade mig var att tydligt förklara det för bm på mvc att skriva det i förlossnings brevet.

    Jag läste även en tråd här på fl som var om tjejer som hette något "saker vi önskade att vi visste om innan förlossgmg" liknanade och där fick jag mycket bra info

    När min förlossning väl satte igång så var jag inte ett dugg beredd, förloppet gick dessutom ganska fort så jag hann inte tänka så mycket. Men tack vare bra personal och mycket lugn och fokuserad andning så gick det otroligt bra.

    Man är så sjukt stark, fast än man kanske inte tror det.

    Annars är det bara att läsa all möjlig förlossnings info som bara finns, jag läste mycket historier som folk själva berättade som vart med om en förlossning.

Svar på tråden Förlossningsrädsla