• Äldre 25 Nov 11:17
    609 visningar
    3 svar
    3
    609

    Förlossningsrädsla

    Hej allesammans!

    Jag befinner mig i vecka 29 och har börjat inse att ungen faktiskt ska ut också ;)

    Jag känner att jag inte har särskilt mycket koll alls, känner mig oförberedd och ensam om att tänka på detta sätt.

    Jag är nog inte rädd för själva smärtan utan för att inte "hänga med" när det väl sker.. Att befinna mig på fel plats och inte bli sedd när jag väl ska föda. Oförberedd helt enkelt. Någon som har tips på bok/film/klipp? Eller egna erfarenheter att dela med er av?

    Min rädsla handlar nog mest om att jag känner mig oförberedd, inte skräck för att det inte kommer att gå eller för smärta.

  • Svar på tråden Förlossningsrädsla
  • Äldre 25 Nov 11:30
    #1

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Forlossningen-startar/

    Tittar du till höger på sidan så finns länkar till information om hur det går till på förlossningsavdelningen etc.

  • Äldre 25 Nov 11:35
    #2

    Glömde: Jag har fött tre barn. De två sista gick väldigt snabbt men ändå har jag ju inte kunnat undgå vad som varit på gång och även om det går fort så är det ju inte så att man får första känning och sedan kommer barnet ut minuten efter . Första barnet brukar inte heller vara raketbebisar. 

  • Äldre 25 Nov 12:39
    #3

    Det du känner är fullkomligt normalt, framförallt känslan av att man inte har någon kontroll över situationen. Jag kände exakt likadant och jag tror många andra gör det. Jag har tyvärr ingen bra bok att tipsa om däremot kan jag avråda dig från att kolla på förlossningsprogram och läsa liknande :) Däremot kan jag berätta hur det gick för mig. Från första värken tills min lilla tjej kom ut tog det allt som allt 2 timmar. Jag ska inte ljuga, det gjorde ont och jag kände att jag inte hade full kontroll över situationen men min sambo fanns där och personalen på sjukhuset som såg till att hålla mig lugn och hjälpa mig igenom allt. Det som jag upplevde som riktigt häftigt var hur min inställning ändrades helt plötsligt när de sa att jag ska börja krysta. Fram tills dess brydde jag mig bara om mig och att det gjorde ont men sen var mitt fokus ändrat helt på att få ut barnet och att försöka hålla mig lugn. Det bästa av allt är att all smärta och oro försvinner i samma stund som barnet är ute. 15 minuter senare stod jag i duschen och en timme senare var jag uppe och gick, fick besök osv. 

    Inget du läser eller hör från andra kan egentligen lugna dig helt utan det är något du måste uppleva och skaffa egen erfarenhet av. Ta stöd från nära och kära, tala om för din man hur du känner och vilken stöd du behöver när det väl är dags. Han ska vara den som håller dig lugn :) Det kommer säkert gå jättebra. Lycka till :)

Svar på tråden Förlossningsrädsla