• lillblobb

    Hur blir det med dagisavgiften?

    Hej,
    Jag ska bli sambo snart, och har funderat lite kring dagisavgifterna...
    Tjejen är separerad och har just nu två barn på dagis, det innebär att hon betalar hälften av: full avgift för den yngsta samt reducerad avgift för andra barnet
    Jag har två barn, jag betalar: full avgift för min älsta, och snart ska min minsta börja på dagis med, vilket då om jag fårstår det rätt gör att jag betalar fullt för min minsta samt reducerad för min älsta.
    So far so good - när vi blir sambo räknas hushållets gemensamma inkomst in och det kommer självklart slå på min blivande sambo, då hon idag inte har fullt då hon inte tjänar over taket ensam. För mig blir det ingen skillnad då jag ändå betalar maxtaxan.
    Om de räknar hushållets gemensamma inkomst som grund för dagisavgifterna, hur räknas då avgifterna och reducering per barn på dagis? Vi kommer ju att ha 4 barn (två var) som kommer gå på dagis baserat på vår gemensamma inkomst... Blir det då avdrag för att vi har fler barn I hushållet?
    Förstår verkligen inte, så om det är NÅGON som har ideer hur det fungerar, och som kanske hamnat I liknande situation, snälla ge råd :) 

  • Svar på tråden Hur blir det med dagisavgiften?
  • Baktakt

    Ja, hela hushållets kostnader räknas, men varje extra barn kostar mindre än det förra.

    Kör ni inte gemensam ekonomi? Eller iaf diffar efter lön?

  • ereois

    Hur avgiften blir beror på vilken kommun ni bor i.
    Om jag antar att din äldsta är äldst av de fyra barnen, hennes två är mittemellan och din yngsta är yngst av alla fyra så skulle det se ut såhär i den kommun som jag arbetar i (har bland annat handläggning av barnomsorgsfakturor på mitt bord):
    din äldsta 0 kr.
    hennes äldsta (1% av hushållets bruttoinkomst minus eventuellt avdrag för allmän förskola)/2
    hennes yngsta 2% av hushållets bruttoinkomst/2
    din yngsta 3% av hushållets bruttoinkomst.

    Om åldersordningen på barnen är annorlunda, flyttar man bara på procentsatsen enligt principen ju yngre desto högre procent.

Svar på tråden Hur blir det med dagisavgiften?