vabba för äldre syskon
Jag är föräldrarledig för vår minsting. Om det äldre syskonet blir sjukt kan då min man vabba och vara hemma och ta hand om det äldre syskonet fastän jag är föräldrarledig med det minsta?
Jag är föräldrarledig för vår minsting. Om det äldre syskonet blir sjukt kan då min man vabba och vara hemma och ta hand om det äldre syskonet fastän jag är föräldrarledig med det minsta?
Hej!
Generellt sett så kan inte den andre föräldern vabba när du är föräldraledig. Eftersom det redan finns en frisk förälder hemma så krävs det mycket speciella skäl för att den andra föräldern anses ha ett verkligt behov av att vara hemma från sitt arbete.
Hälsningar
Lisa, handläggare
Vad anses som speciellt skäl?
Om det äldre syskonet är magsjukt och kräks mycket och behöver en hel del omvårdnad och tröstande och man samtidigt har en liten bebis på typ 5-6 månader gammalt som inte klarar sig självt utan behöver närhet. Är det speciellt skäl eller anses man ha bebisen i bärsele (alternativt att bebisen ligger och skriker hysteriskt någonstans) samtidigt som man torkar spyor?
Hej!
Man kan alltid anmäla och ansöka om vab. I sin ansökan får man ta upp varför en till förälder behöver vara hemma sen är det en bedömning vi gör när ansökan kommer in.
Hälsningar
Asta, handläggare