• Anonym (Lollo)

IVF med donatorägg?

Jag är lite äldre (37) och varken jag eller min partner har barn. Vi ska börja försöka så snart som möjligt när min mens kommit igång igen efter att jag tagit bort mitt preventivmedel.

Vi diskuterade härom dagen "värsta tänkbara scenario" och det är att jag inte kan bli gravid med egna ägg. Då frågade min partner om jag skulle kunna tänka mig donatorägg som han befruktar (dvs han blir biologisk förälder men inte jag). Detta är väldigt känsligt för mig och mitt spontana svar blev nej. För det känns som att han ska skaffa barn ihop med en annan kvinna. Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att jag inte vill ta hand om en annan kvinnas avkomma, för det är viktigt för mig att barnet är mitt eget och jag skulle ärligt talat inte vilka ha ett barn som saknade kopplingar till mig. Jag läste att man inte ens får se en bild på kvinnan ifråga, så hon kan ju se ut hur som helst. Dessutom har jag en udda etnisk blandning som gör det svårt för dem att hitta nån med samma etnicitet som jag.

Är det nån annan här som har använt donatorägg som kan berätta hur det var? Känner ni igen mina tankegångar? Ändrade ni er?

Jag vill veta hur jag ska ställa mig till mina känslor. Just nu känner jag väldigt starkt att jag inte vill ta hand om en annan kvinnas barn och har svårt att tro att de ens ska kunna hitta en donator som liknar mig med mitt säregna utseende.

• Svar på tråden IVF med donatorägg?
  • Anonym (ED)

Vi har på 8 år gått från att knappt vilja göra IVF till att snart göra vår 4.e ED med dubbeldonerade embryon från donatorer vi inte vet alls hur de ser ut. Vi började f.ö när jag var 37. Vill man ha barn och det bara jävlas så spelar det till slut ingen roll varifrån det barnet kommer! Men vad gäller utseende får man utomlands välja precis vilket utseende man själv vill ha. Ålder,längd,vikt,intressen också. Jag kände lite som du att makens barn,men inte mina ägg-nä och det är därför vi kör med dubbeldonatorer. Då är barnet "ingens" rent genetiskt,men biologiskt blir det ju vårt lika mycket. Och mer efterlängtat går inte hitta!  Drömmer

• Anonym (håller me)

Håller med dig, då blir det hellre inga barn, faktiskt. Jag ser inte donatorsbarnen som egna, inte adopterade heller, faktiskt. Sedan kan juridiken säga vad den vill. 

Svar på tråden IVF med donatorägg?