• ellisbellis

Hög sänka...

Jag undrar om det är nån som vet hur hög sänkan "får" vara innan man misstänker bakterier.???
    Min dotter hade en sänka på 107 och dom säger att det är en virusinfektion, nån som vet??

• Svar på tråden Hög sänka...
  • Änglatuss

över 70, tyder på en bakteriell har jag hört.. eller vad nu läkarn sist babbla om! kanske är annat på barn/bebisar men hos vuxna människor är normalsänkan låg, och upp till 70 är virus och över, bakteriellt

• Tussens mamma

över 70 är ej bra. ebba hade 700 dagarna efter hon föddes. ua. minns det med fasa.

• ellisbellis

Vi var ju inlagda på sjukhuset över natten men hon fick bara vätska.
    Jag tyckte bara att verkade som dom tog lite lätt på sänkan.

• Änglatuss

de tar de alltid lätt på sänkan
    jag hade lunginflammation men låg sänka (32-34) men mådde SKIT!

• Kixie

Sänkan på 10 då är man frisk närmar det sig 20 så bryr de sig inte heller men är sänkan högre än så då är det någon infektion eller virus

• Nettan m William o Linnéa

Det är ju skillnad på sänka och snabbsänka (CRP) CRP ska vara under 8 för att vara normal och är den under 70 så är det oftast virus. Vanlig sänka ska ligga under 20 ( i mitt fall som reumatiker iaf) Högre värde indikerar någon form av infektion.

Det vanligaste provet man tar idag är ju snabbsänka då det går snabbt att analysera i förhållande till vanliga sänkan som tar längre tid.

Be dem kolla om hennes värde om någon dag t.ex. på jourläkarmottagningen så man ser åt vilket håll det går!

Nettan

• ozzygirl

oj jag hade 178 i sänka när jag hade en infektion efter mitt snitt. mådde inge bra då

• dison

Håller med Nettan m William o Linnéa, det är oftast "snabbsänka" (CRP) som tas, och det intressanta är att se hur värdet förändrar sig. Vissa personer kan reagera snabbt på CRP utan att det är bakterier medan andra inte får hög CRP trots bakterier. CRP dubblerar sig ofta från dag till dag i början av infektionen och värdet säger därför inte så mycket om hur allvarlig infektionen är, då man inte vet när infektionen började. Att veta när det är virus eller bakterier går oftast inte att fastställa enbart med hjälp av CRP om det inte är extremt högt CRP. CRP tas på nästan alla vårdcentraler, är ni oroliga så ring och be att få komma och få ta ett nytt CRP om några dagar.

Svar på tråden Hög sänka...