• grobymmot

Klantat mig med grov svamp på mörk parkett

Jag är vuxen och har bott själv länge. Jag är också normalbegåvad. Ibland undrar jag varför jag gör så korkade saker. 

Hittade ett antal blåbärsfläckar på mitt mörkbruna trägolv i lägenheten häromdagen. Jag har nog trampat på ett blåbär i köket med skorna på och sedan trampat ner det i golvet på sex-sju ställen på väg till ytterdörren. När jag hittade fläckarna var de intorkade och rätt svåra att få bort. Effektiv som jag är tänkte jag att disksvampen med grön grov sida med lite diskmedel på är ett snabbt och bra sätt att få väck fläckarna på. 

Jag skrubbade bort fläckarna. När jag var färdig upptäckte jag att jag skrubbat upp ljusa fläckar i golvet. Jag antar att golvet är behandlat med någon slags mörkbrun träolja. Undrar om någon gjort samma misstag? Eller om någon vet tillräckligt mycket om golv och olja för att svara på om det går att reparera? Tänker att jag eventuellt kan köpa liknande färg på olja och stryka i där fläckarna är. 

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Klantat mig med grov svamp på mörk parkett
  • Jag är bara jag

Sån olja går nog köpa och dessutom kan man polisha hela golvet-det kan också återge färg och glans. Jag hade klantiga hantverkare hemma som repade en bit av parketten-det var borta helt alltså!- men det finns sån där fuskträmassa att fylla i och sen polish och det syntes knappt sen! Glad  Ingen anmärkning ö.h.t när jag flyttade.

• Ensam hemma

Det hade varit bättre om du delat en citron så hade du fått bort blåbärsfläckarna.

Svar på tråden Klantat mig med grov svamp på mörk parkett