• Anonym (Hoppsan)

Betala för uteblivet ej bokat besök?

När jag skulle plocka fram månadens öppnade brev för att betala räkningarna hittade jag ett brev gällande gynekologisk cellprovskontroll. Tiden var tydligen idag vilket jag helt hade glömt bort eftersom jag lagt ner det i lådan med resten av räkningarna och har 1000 andra saker att tänka på just nu.

Jag har inte bokat tiden (inte bokat, avbokat eller ombokat). Besöket skulle kostat 100 kr och det står på kallelsen att "besöket kostar 100 kr, faktura skickas".

Eftersom jag inte beställt en tid, vara eller tjänst och inte heller utnyttjat detta, blir jag ändå tvungen att betala?
    Min första tanke är naturligtvis att jag kommer att bestrida fakturan eftersom de skickat något jag inte bett om, men finns det något lagstöd för detta?

Det står inget på fakturan om uteblivet besök.

Vanligtvis kan man ju bestrida en faktura om ett företag skickat ut räkning för något man inte valt att beställa.

• Svar på tråden Betala för uteblivet ej bokat besök?
  • Mrs D

Japp, du är tvungen att betala om du inte har avbokat tiden. Det galler även om du har frikort eller är under 18.

• Akua

Är det en faktura eller kallelse som du fått? När jag har fått kallelse för cellprovtagning så har jag också fått en tid för det. Jag behöver dock inte komma på just den tiden de har bokat för mig, utan kan komma på dropin-tid. Men det står i kallelsen.

• Anonym (Vårdpersonal)

Du kan slippa betala. Jobbar själv inom vården, och vi kallar våra patienter och skickar också uteblivandeavgifter om dom inte kommer. Om patienten sedan bestrider detta och det inte finns dokumenterat i journalen att vi kommit överens med patienten om att en kallelse ska skickas ut, så har vi inte lagligt stöd att kräva betalt heller. Däremot kommer vi ofta överens vid ett besök om ungefär vilket intervall det ska vara till nästa kallelse, skriver jag då in i journalen att patienten godkänt detta så ses det som gällande och vi har rätt att kräva en avgift om patienten uteblir eller avbokar tiden för sent.

• Loriyana

Låter mycket märkligt att du ska behöva betala för en tid som du inte beställt.

• Mimmi90

Jag fick en kallelse till cellprovstagning (trots att jag gjorde detta i april) och dagen innan ringde jag och skulle avboka men då sa hon bara "du behöver bara låta bli att dyka upp" så jag Fick liksom inte avboka men får heller ingen faktura.

• Mrs D

Ah kanske är annorlunda med cellprov. Tänkte att samma gäller som vid tex tandläkaren, if för sig står det på kallelsen.

• Anonym (Hoppsan)
    Akua skrev 2014-11-26 20:46:51 följande:

Är det en faktura eller kallelse som du fått? När jag har fått kallelse för cellprovtagning så har jag också fått en tid för det. Jag behöver dock inte komma på just den tiden de har bokat för mig, utan kan komma på dropin-tid. Men det står i kallelsen.

Jag har fått en kallelse med en tid. Det är ingen faktura utan det står "Besöket kostar 100 kr, faktura skickas".
    Jag har fortfarande inte begärt att bli kallad eller efterfrågat en tid.
    Anonym (Vårdpersonal) skrev 2014-11-26 20:48:03 följande:

Du kan slippa betala. Jobbar själv inom vården, och vi kallar våra patienter och skickar också uteblivandeavgifter om dom inte kommer. Om patienten sedan bestrider detta och det inte finns dokumenterat i journalen att vi kommit överens med patienten om att en kallelse ska skickas ut, så har vi inte lagligt stöd att kräva betalt heller. Däremot kommer vi ofta överens vid ett besök om ungefär vilket intervall det ska vara till nästa kallelse, skriver jag då in i journalen att patienten godkänt detta så ses det som gällande och vi har rätt att kräva en avgift om patienten uteblir eller avbokar tiden för sent.

Tack för svar :)

• Ellie

Med cellprov brukar det vara mer som en inbjudan och en föreslagen tid, men inget man behöver betala för om man inte dyker upp. Jag har flera gånger missat att gå, men aldrig fått någon räkning.

• Anonym (...)

Jag har vart med om att jag helt plötsligt fått en faktura för uteblivit besök för att jag inte fått min kallelse, med då har jag ringt och pratat med dem direkt så att fakturan blir upphävd

Svar på tråden Betala för uteblivet ej bokat besök?