• 2hjärtan

multivitamin tabletter med för mycket a-vitamin

Orolig! Jag har ätit multivitamin tabletter i en månad precis innan jag blev gravid som innehöll 800 mg a-vitamin. Men apoteket gravid innehåller bara 300 mg. Har fostret tagit skada?

• Svar på tråden multivitamin tabletter med för mycket a-vitamin
  • Themis

För det första menar du nog inte milligram ovan utan mikrogram, annars hade du varit akut förgiftad redan.

Jämför:

"Det rekommenderade dagsintaget av vitamin A är i Sverige 900 mikrogram per dag för män, 700 mikrogram per dag för kvinnor, 800 mikrogram per dag för gravida och 1100 mikrogram per dag för ammande."

"Akut förgiftning har uppstått efter intag av  200 - 300 mg retinol".

--
    För det andra: Det är ganska nytt det här med att man ska dra ner på A-vitaminet, och min generation har ätit vitamintillskott med full styrka i några decennier och fått barn på det. Grundat på texten nedan tror jag inte du behöver vara orolig, men du kanske ska hoppa över tillskotten ett tag om du nu har ätit mer fettlösliga vitaminer än du behöver under ett antal veckor.

På Livsmedelverkets hemsida skriver man så här om A-vitamin och risken för fosterskador:

"Studier i olika djurslag har visat att mycket höga doser preformerat (färdigbildat) vitamin A kan ge upphov till fosterskador. Liksom för de syntetiska retinoiderna ligger känsligheten för skador mycket tidigt i graviditeten. Även om de doser som givit skador i djurförsök varit mycket höga, uppåt 1000 ggr rekommenderat dagligt intag, går det inte att bortse från möjligheten att preformerat vitamin A i hög dos och vid en känslig tid under graviditeten kan ge fosterskador också hos människa.

Det finns inga fallbeskrivningar som kopplar ihop livsmedel med högt A vitamin innehåll med fosterskador. Det finns ett fåtal fallbeskrivningar som kopplar ihop mycket stora intag av kosttillskott med högt innehåll av vitamin A under graviditet med fosterskada. Men som alltid med fallbeskrivningar är det problem med att vara säker på om det finns ett äkta orsak-effekt samband, eller inte. De epidemiologiska data över A vitamin intag under graviditet som finns tillgängliga gör det inte heller möjligt att med säkerhet fastställa vid vilken dos det finns en tydligt ökad risk för fosterskador. Frågan om preformerat A vitamin i doser över 6 mg per dag, taget under tidig graviditet kan innebära viss ökad risk för fosterskador hos människa har diskuterats, och är inte besvarad med säkerhet. Det har även diskuterats om nivån där risken ökar ligger så lågt som vid intag över 3 mg per dag. Enligt de data som finns är intag upp till 3 mg per dag inte förknippade med någon riskökning.

De rekommendationer som finns i Sverige idag är att gravida inte skall inta mer än högst 1 mg (1000 mikrogram) A vitamin per dag som kosttillskott om inte läkare förskriver annat."

källa:
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Vitamin-A/A-vitamin-bakgrundsdokument/

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • 2hjärtan

Självklart menade jag 800 mikrogram :) tack så mycket för informationen . blev lite lugnare nu. Men jag undrar om man verkligen gör åt med 800 mikrogram per dag?

Svar på tråden multivitamin tabletter med för mycket a-vitamin