• Anonym (aa)

Varje dag önskar jag att jag kunde spola tillbaka tiden

Varför önskar jag varje dag att jag kunde spola tillbaka tiden till just en viss händelse? Händelsen går inte tillbaka till exempelvis min avlidna far, utan istället till en tid då jag hade flyttat till en annan stad och allt var helt underbart. Det som ändå kännetecknar den tiden är att jag hade börjat om och allt var spännande och förskönat. Sedan förvaltade jag den tiden dåligt, har jag konstaterat nu när jag värderar min tid från "möjligheten" t.o.m. idag.

Nu får jag också ångest över att inte kunna "börja om" från ännu senare tidpunkter, typ bara ett år tillbaka, då jag startade min nya utbildning. Även om den inte markerar en lika stor saknad som den första flytten så symboliserar tiden fr.o.m. då till idag en tid där jag helt försummat mina studier och har usla betyg till följd.

• Svar på tråden Varje dag önskar jag att jag kunde spola tillbaka tiden
  • Anonym (hej!)

Hej ts! 
    jag tror att jag förstår vad du menar. Att jag förvaltat min tid dåligt känner jag också ofta. För egen del har det att göra med ett självsaboterande beteende som jag dels vet om, men dels lever det sitt eget liv. 

Jag inser att jag gjorde mitt bästa, men det räcker inte alltid, ibland är man otillräcklig. Och det kan vara svårt att inse att man inte främst är tex slarvig, utan att man faktiskt inte hade insikt och kraft nog att göra det som var bäst för en själv. Men det man inte erkänner kan man heller inte förändra, som dr Phil, tv-psykologen brukar säga. 

Och förälskelsestadiet går alltid över - oavsett om det gäller en grupp, en stad, en käresta, ett jobb, en utbildning. 

Jag tycker inte att du skall tänka i termer av dålig förvaltning, utan fokusera på ett sätt som hjälper dig framåt. Vad motiverar dig? Vad stjälper dig? Vad kan du göra i vardagen som skulle underlätta för dig att ta vara på dagarna? 

Svar på tråden Varje dag önskar jag att jag kunde spola tillbaka tiden