• Emmanpemman

Vecka 16 och illamåendet försvinner inte

Idag går vi in i vecka 16 och jag har mått illa sen vecka 6. Jag mår inte bara illa utan jag kräks också mellan 1-5 gånger om dagen och det börjar bli måttligt tröttsamt att inte kunna leva "normalt". Jag har googlat och frågat runt om det mest för att få hjälp med det här. Jag kan liksom inte glädjas i n

• Svar på tråden Vecka 16 och illamåendet försvinner inte
  • Emmanpemman
    Emmanpemman skrev 2014-11-28 02:51:23 följande:
    Idag går vi in i vecka 16 och jag har mått illa sen vecka 6. Jag mår inte bara illa utan jag kräks också mellan 1-5 gånger om dagen och det börjar bli måttligt tröttsamt att inte kunna leva "normalt". Jag har googlat och frågat runt om det mest för att få hjälp med det här. Jag kan liksom inte glädjas i nånting och maten växer bara i munnen. Finns det fler där ute som mår lika dåligt?

Jag får bara höra att det går över men nu börjar hoppet för det försvinna.

• LeonBea

Hej Emmanpemman :)
    Jag kan verkligen relatera till det du skriver och förstår verkligen hur jobbigt det är!

Ca i v 4 började också mina kräkningar ordentligt. Jag nästan bodde på toan då jag spydde omkring 7-10 ggr/dag, det kändes verkligen som om jag var magsjuk. All energi försvann och jag kände mig långt ifrån människa. Toabesöken minskade till hälften runt v15 men att hela tiden kräkas tar på krafterna.

Jag är nu i v24 och kan trösta mig med att jag enbart kräks 1-2 ggr varannan dag. Det är stor skillnad från innan men såklart hade jag hoppats på att det skulle försvinna en period så man hann återhämta sig lite.

Kolla med din barnmorska om eventuellt Postafen är aktuellt för dig mot illamåendet. Det kan hjälpa!
    Och du, jag fick höra hela tiden från start att "mitt illamående skulle försvinna helt och jag skulle må så bra och bli piggare snart".... Jag väntar fortfarande! 

Det är svinjobbigt, men du är inte ensam. Kanske liiiten tröst i alla fall. Kram!

• Emmanpemman

Tack för ditt svar :)

Det är just det som jag är så himla rädd för, att fortsätta må dåligt så långt fram också. Jag vill ha matlusten tillbaka. Njuta av en måltid och känna glädje över mat och dryck. Är så törstig men jag vet att om jag dricker så kommer allt tillbaka.

Postafen funkade första veckan men inte nu längre. Har fått furudantin som jag ska äta varje dag mot urinvägsinfektion eftrsom jag får det så lätt. Men jag kan inte äta den eftersom den är kräkframkallande så blir det att jag tar den i onödan eftersom den ändå kommer tillbaka. :(

• Ellie

Har du inte fått prova Lergigan Comp? Det brukar minska just kräkningarna, även om man kan må lite illa även med dem.
    Själv kräktes jag inte men mådde konstant illa, vilket blev bättre kring v 17. Förhoppningsvis lägger sig ditt illamående snart också.

Svar på tråden Vecka 16 och illamåendet försvinner inte