• Forumvärd

    Familjelivs julkalender: Lucka 4


    Var med och öppna luckan den 4 december i Familjelivs julkalender!
    Luckan döljer idag allt en skogsarbetare behöver t.om ett stort Tilrotorflygplan.

    För att vinna vill vi att du laddar upp en bild på ditt allra finaste julpynt! Är det barnens egengjorda garntomtar, en antik porslinstomte som du ärvt, en modern designljusstake eller något helt annat? Du bestämmer vad som är julpynt för dig.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna. Bäst julpyntfoto i kombination med motivering vinner priset.

    Tävlingen öppnar den 4 december och pågår fram till midnatt 4/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 5/12.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet i sin inbox inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 4
  • Koppkaka

    Den här vackra tomten, den som syns i förgrunden och ungefär 20-25 till, tillhör mina favoriter som jag fått sen min första jul, av min mormor som tyvärr inte är i livet längre. Plus såna jag själv gjort på lekis, och fått av mamma och pappa varje år.

    Tyvärr finns inte samlingen kvar, sedan vi hade inbrott i källarförrådet strax före jul för två år sen. Den kartongen var det enda som stals och det smärtar mig något, särskilt nu när det är dags att plocka fram dom särskilt tanken på att dom mest troligt bara kastats sönder av några småungar som insåg att det var "kul" att ha sönder något med stort sentimentalt värde, för pengar var dom inte värda.. Tack och lov tog jag några år innan bilder på den samlingen (så långt som den då hade kommit), så jag behöver iallafall inte glömma hur dom såg ut.

    Jag vill vinna denna legoboxen eftersom sonens farfar arbetar med lite allt i allo utomhus. Fäller träd, transporterar träd, skottar snö, klipper gräs, you name it. Han pratar ofta om allt arbete farfar gör, så det vore så fantastiskt att få ge honom detta i julklapp så vi kan leka och bygga tillsammans!

  • KarinIngrid

    Jag älskar medelhavet och Grekland! Så jag har ett olivträd hemma i vardagsrummet. Insåg förra året att vi inte får plays med både olivtädet och julgran. Så vi löste det genom att pynta olivträdet!

    Vips.. Ett julolivträd :)

    Jag skulle gärna vinna legot till min 6-åriga guddotter som älskar lego!

  • Dasha

    I måndags gjorde jag och min 5-åriga dotter den här girlangen till fönstret. Min dotter älskar att dekorera allting: dörrar, sina dockhus, stolarna i köket osv. Julpynt är det bästa hon vet.

    Jag litar på hennes smak mer än på min egen,., och det var hennes idé att göra en girlang med hennes dekorationer som hon fick av tomte förra året. Hon la alla dekorationer på golvet i den ordning som hon tyckte var bäst. I mitten var hjärtat som hon fick på förskolan när hon var 2 år och der var hennes tur att öppna förskolans julkalender.

    Hon trädde på alla dekorationer, Vi klippte bitar av garn och knöt leksakerna med jämna mellanrum. Färdigt! Hjärta

    Jag vill så gärna att min flicka vinner det här flygplanslegot! Hon har precis byggt färdigt liknande lego med Rapunzels torn, och det skulle vara roligt att få bygga lite häftigare leksaker, sådana som man vanligtvis tror att pojkar gillar. Jag känner att min dotter har stort press från kompistjejer (och kanske dagispersonal?) om att hon ska gilla allt rosa och "prinsessigt", så det skulle vara riktigt bra för henne att få någonting både skojigt och inte prinsessigt!

  • hjärtemamma


    Den här nissen är det viktigaste julpyntet för mig. Utan honom blir det ingen jul. Han tas fram vid första advent och får sedan vara med oss under hela december månad.

    När jag var fyra år gammal hittade jag denna nisse i affären, det var kärlek vid första ögonkastet och jag ville verkligen ha den. Mina föräldrar däremot sa nej. Jag gick därför hem och tömde min spargris och köpte nisse själv. Så under 27 år har nisse varit med varje jul. Han har avbitna tår och fingrar, några vita bollar på honom har försvinnit, hans skor har försvunnit, men han är lika älskad fortfarande.

    Min motivering:
    Min man arbetar väldigt mycket och har inte alltid den tid för barnen som han skulle önska. När han var lite var lego det bästa han visste. Vad vore väl bättre än att han och äldsta dottern fick stänga in sig på hennes rum, få ett par timmar tillsammans att umgås och bygga lego.
  • Liljan77



    Den vänstra ljusstaken gjorde jag som liten. Det är det enda som jag har kvar från min barndom/skoltid då mina föräldrar kastade allt jag kom hem med.
    Den har jag alltid framme varje jul, även om jag inte sätter ljus i den.
    Den ser inte mycket ut för världen, men den betyder så mycket.
    Den högra ljusstaken är den första ljusstaken som min son gjorde på dagis.
    Kommer så väl ihåg när sonen kom hem med sitt första julpynt.
    Jag skulle inte ha kunnat få barn, så att få uppleva den stunden o självklart efterföljande stunder av konstverk, trodde jag inte.
    Så ljus i mörker från förr o nu.

    Jag älskar att bygga med lego lika mycket som sonen.
    Sen i somras har fått fler o fler kroppsliga problem o det onda har gjort att jag inte kunnat röra mig så som jag skulle vilja.
    Då har legot bidragit till att sonen o jag har fått stunder där vi kunnat lekt o haft roligt utan att mina problem varit i vägen.
    Tyvärr har vi inte så mycket så önskan om lite till, finns här på önskelistan.


     

  • Annojj

    För två år sedan hände något fantastiskt som gjorde att vi fått skapa nya jultraditioner. Vår son föddes efter IVF försök efter flera års längtan, en mycket efterlängtad plutt. Vid varje högtidstillfälle tänker jag på alla dem som inte får möjlighet att bli föräldrar men vi har äntligen fått den gåvan.

    Så mitt favoritpynt är granen, för den klär vi tillsammans som en familj ??. Den symboliserar så mycket. När jag var liten satt jag alltid vid granen och lekte. Jag skulle vilja vinna det för att jag vet hur glad min son skulle bli och vi skulle kunna sitta vid granen och bygga ??.

Svar på tråden Familjelivs julkalender: Lucka 4