• Anonym (Ts)

Plocka undan allt när man får barn?!

Har ni plockat undan hela hemmet från "inte röra saker" när ni fick barn? Typ ljuslyktor, prydnadssaker, dukar, växter, ja allt!

Här hemma får min 13 månaders lära sig att man faktiskt inte får röra allt! Kaminen, fjärrkontrollen, ljuslyktor, tvbänken med innehåll = nej!!!

Hade vänner över på besök, när de gick härifrån var mitt hem blåst på saker, för barnets förälder hade plockat undan allt och ställt på höga höjder. Varför lär man inte sitt barn att man inte får lov att röra, istället för att ta den enkla vägen och bara plocka bort?!

• Svar på tråden Plocka undan allt när man får barn?!
  • Nyfiken gul

Det som är direkt farligt för barnen har jag plockat undan. Resten har fått vara kvar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Johannapanna87

Det undrar jag också.. men antar att vissa är för lata och det är enklare å plocka bort än å säga till barnet/barnen.

• Anonym (plock)

Delvis för att man inte vill säga nej till sitt barn hela tiden. Eller hämma deras upptäckarlust.

• Fia 28

Nej jag tycker det är tusen gånger bättre att lära ungen att man itne får pilla på allt än att plocka bort! Annars får man ju övervaka som en hök varje gång man hälsar på någon!!

• Anonym (Ts)
    Nyfiken gul skrev 2014-11-28 12:36:58 följande:

Det som är direkt farligt för barnen har jag plockat undan. Resten har fått vara kvar.

Ja absolut, det har ju givetvis jag också gjort, och jag har kanske inte en antik vas i barnhöjd, förstår ju att barn inte har någon impulskontroll och även om mitt barn vet vad som får röras och inte kan det ju vara svårt att stoppa en impuls.

Har fått höra av vänner innan jag fick barn att "när man har barn kan man inte ha en julgran med kulor, inte ha blommor i fönsterna, inte ha några prydnadssaker" etc... Jo, det kan man, om man lär barnet vad man får lov och inte lov att röra!
  • Anonym (plock)
    Johannapanna87 skrev 2014-11-28 12:39:37 följande:

Det undrar jag också.. men antar att vissa är för lata och det är enklare å plocka bort än å säga till barnet/barnen.

Det är väl superbra om man som förälder plockar bort allting om man vet med sig att man har kort stubin eller så. Bättre det än att man sedan ryter NEEEJJ!! SÄGER JAG JU FÖR I HELVETE!!! dagarna i ända.

Självkännedom är en bra föräldraegenskap.
  • Poppens

Vi plockar inte undan. Hon får lära sig. Inget skydd för kaminen mitt i vardagsrummet men. Hon går inte dit för hon vet att den är "bam" (varm) å ljuslyktor på golvet som används står kvar. Har aldrig hänt nåt!

• Anonym (Ts)
    Anonym (plock) skrev 2014-11-28 12:41:03 följande:

Delvis för att man inte vill säga nej till sitt barn hela tiden. Eller hämma deras upptäckarlust.

Så barn ska få upptäcka ALLTING då? Här hemma får mitt barn visst röja i kökslådorna. Men inte i alla, utan ett par stycken. Hämmar det hennes upptäckarlust då, för att hon inte får vara i alla?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (plock) skrev 2014-11-28 12:43:06 följande:

Det är väl superbra om man som förälder plockar bort allting om man vet med sig att man har kort stubin eller så. Bättre det än att man sedan ryter NEEEJJ!! SÄGER JAG JU FÖR I HELVETE!!! dagarna i ända.

Självkännedom är en bra föräldraegenskap.

När man är borta då, om ens barn inte vet vad nej betyder, ska ungen få leka fritt med ljuslyktorna eller ska de hemmet och plockas undan?
  • Anonym (My)
    Poppens skrev 2014-11-28 12:44:16 följande:

Vi plockar inte undan. Hon får lära sig. Inget skydd för kaminen mitt i vardagsrummet men. Hon går inte dit för hon vet att den är "bam" (varm) å ljuslyktor på golvet som används står kvar. Har aldrig hänt nåt!

Det där är ju bara urbota dumt. Barnet kanske ramlar mot kaminen (osv).
Svar på tråden Plocka undan allt när man får barn?!