• Bella 89

Behövs pass till Spanien

Nu har vi panik, klockan 12 imorgon lyfter planet och när vi kollat på passet står det gamla efternamnet! Det är min man som ska resa, till kanarieöarna, Spanien. Nu är min fråga, går det resa med endast körkort? Går det bra trots fel efternamn? Någon som gjort detta? Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Behövs pass till Spanien
  • Hemmadjuret
    Bella 89 skrev 2014-11-28 17:49:33 följande:
    Nu har vi panik, klockan 12 imorgon lyfter planet och när vi kollat på passet står det gamla efternamnet! Det är min man som ska resa, till kanarieöarna, Spanien. Nu är min fråga, går det resa med endast körkort? Går det bra trots fel efternamn? Någon som gjort detta? Tacksam för hjälp!
    Du måste ha samma namn på biljetten som passet vid incheckningen, passkontroll finns inte. Fråga flygbolaget, annars får man ut dyrt pass även på lördagar, var är det?

KK duger inte, nationellt ID gör det och kostar som ett pass.
  • Hemmadjuret
    chrissepisse skrev 2014-11-28 19:14:38 följande:

Som Hemmadjuret skriver, behöver man antingen pass eller ett nationellt ID-kort. Körkort räcker inte. Din mans hopp står till ett provisoriskt pass. I länken nedan står vilka flygplatser man kan skaffa ett sådant på:

www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Provi.../

Väldigt dyrt och det finns inga passkontroller så om flygbolaget kan övertygas räcker det, men är svårt att lita på löften vad som kan hända i Spanien.
  • Bella 89

Tack för tipsen! Vi åkte till Landvetter i går kväll och fick ett provisoriskt pass då det var alldeles för sent för att ringa flygbolaget. Men ingen större skada skedd och nu är han på väg. En viktig läxa lärd inför nästa gång. 

• Hemmadjuret

7 månader såg jag nu, vi höll nästan på att hämta ett pga köer till vanliga

Svar på tråden Behövs pass till Spanien