• Anonym (Elin)

Undvika 0 SGI

Hej!

Även om jag nu läst på om SGI tycker jag att det är knepigt fortfarande. Har en fast anställning om 100% i grunden som jag nu sedan min son föddes är föräldraledig ifrån (sedan april). Jag planerar att vara hemma tills sonen är 16 månader, då pappan kommer ta över och skola in osv, och beroende på hur många dagar vi har vara vara hemma resterande tid. (Vi har föräldraförsäkring genom jobbets kollektivavtal, så den kommer han få ta del av, då den endast utbetalas om man startar sin FL innan barnet är 18 mån).

Men nu undrar jag kring SGI efter att barnet fyllt 1 år. Jag har sedan hans födelse arbetat ca 50-60 timmar i månaden och fyllt ut resterande dagar med FL-dagar. Detta planerar jag att göra tills jag börjar arbeta igen, troligen på 100% igen när han är 16 mån. Hur påverkas min SGI om jag skulle fortsätta så här de 4 mån efter hans 1 årsdag, vilka konsekvenser får det för mig, sonen och pappan?

Antar att man får fylla ut FL dagarna med lägstanivå-dagar så att man når upp till 5 dagar annars i värsta fall?? Hur fungerar det annars om man skulle plugga vid sidan om för att skydda sin SGI? Hur många procent måste man då plugga? Funkar ju alltid att läsa på distans tänker jag? :)

Tacksam för svar!Tomte

• Svar på tråden Undvika 0 SGI
  • Försäkringskassan

Hej Elin!

För att din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) inte ska påverkas behöver du efter barnets 1 årsdag fylla upp med föräldrapenning så att du tillsammans med arbete och föräldrapenning har full sysselsättning med minst 5 dagar per vecka. Det innebär att om du t.ex. arbetar 1 hel dag i veckan behöver ta ut föräldrapenning 4 dagar för att skydda din SGI. Om du arbetar 2 dagar i veckan behöver du ta ut föräldrapenning 3 dagar och så vidare. Så länge du gör så är din SGI skyddad.

Både föräldrapenning på sjukpenningnivå och lägstanivå ger SGI-skydd så länge du har totalt 5 dagar per vecka som jag beskrivit ovan.

Om du studerar och har rätt till studiemedel från CSN (bidrag eller lånedelen) är din SGI helt skyddad oavsett i vilken omfattning du studerar eller om det är på distans. Det är viktigt att tänka på att inte ha något glapp mellan perioderna av föräldrapenning/arbete ? studier ? föräldrapenning/arbete.

Om du via studierna inte har rätt till studiemedel är din SGI inte skyddad och du måste då ha föräldrapenning eller arbetat totalt minst 5 dagar per vecka för att skydda din SGI.

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Undvika 0 SGI