• cagaton

Hämta/Besöka valp

Hej!

Jag och sambon har länge gått och funderat på att skaffa hund och har nu börjat kolla runt, men självklart är det några tankar som man behöver få besvarade och därför vänder jag mig nu hit. En av sakerna som jag tänkt på är det här med att hälsa på valpen och uppfödaren, hur ofta det bör göras, behöver det göras? om man direkt hittar den rätta valpen, kan man då ta hem den direkt under förutsättning att den är leveransklar? Jag tänker om man hittar en bra uppfödare, men man bor långväga, så blir det ju minst sagt ett problem.

Jag har själv växt upp med hundar, men jag har aldrig köpt en själv. Hur gjorde ni? Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Hämta/Besöka valp
  • dagg03

Det handlar om att komma överens med uppfödaren hur man ska göra. Min familj hälsade på uppfödaren och valparna en gång innan vi hämtade hunden. Det handlade både om att vi skulle få träffa valpen och att uppfödaren skulle se att det var lämpligt att vi köpte hunden.

Vet att vissa uppfödare gärna vill träffa den potentiella köparen av valpen innan för att veta att hunden får ett bra hem. Men det är ju inte alltid möjligt att träffas innan. Så sånt går säkert att lösa genom Skype eller telefon om uppfödaren känner ett sådant behov.

Vi letade själva upp en uppfödare och kontaktade uppfödaren och sa att vi var intresserade. Det var redan innan valpen var född, så vi fick vänta rätt länge. Men om valpen redan är leveransklar bör det inte finnas något hinder mot att man hämtar valpen första gången man träffar den.

• vikarien

Vi hälsade på 4-5 gånger innan vi tog hem vår valp.

Tog med oss en filt som luktade oss ock sådär.

Hade faktiskt inte känts bra att bara åka dit och plocka med sig valpen hem..

Första gången vi var där var alla valpköpare där samtidigt och sen fick vi efter någon timme välja valp i tur och ordning efter vem som tingar först, men ägaren var med och rekommenderade också.

Tror nog inte en seriös uppfödare låter er hämta direkt utan vill nog träffas först för att se vilka ni är

• sugercane
    cagaton skrev 2014-11-29 12:03:56 följande:

Hej!

Jag och sambon har länge gått och funderat på att skaffa hund och har nu börjat kolla runt, men självklart är det några tankar som man behöver få besvarade och därför vänder jag mig nu hit. En av sakerna som jag tänkt på är det här med att hälsa på valpen och uppfödaren, hur ofta det bör göras, behöver det göras? om man direkt hittar den rätta valpen, kan man då ta hem den direkt under förutsättning att den är leveransklar? Jag tänker om man hittar en bra uppfödare, men man bor långväga, så blir det ju minst sagt ett problem.

Jag har själv växt upp med hundar, men jag har aldrig köpt en själv. Hur gjorde ni? Vad är era erfarenheter?

En hund besökte vi 2-3 ggr. De andra två har vi träffat första gången när vi hämtade hem dom. Tycker att båda sätt varit lika bra. Huvudsaken är att uppfödare är bra och att man känner att man kan höra av sig.
  • Aniiee

Hundar jag köpt av uppfödare har jag träffat 4 gånger innan jag hämtat. En gång när valparna var 4 veckor, och då "träffat" (ägnat mig lite åt) tiken, främst. Sedan 3 gånger, med en veckas mellanrum, när fokus varit på "min" valp. 3e gången jag träffar valpen så lämnar jag något hos den, en t-shirt eller nåt sånt. 5e gången hämtar jag hunden, och den får med sig både egna gamla filten, som luktar som sig själv och syskonen och mamma, och min gamla t-shirt. Det har funkat smärtfritt.

Alla hunduppfödare är kanske inte bekväma med det, så då får man jobba runt det. Huvudsaken är att det känns bra och ni är överens och att, som sugercane skrev, uppfödaren är bra och man kan höra av sig om det behövs, för råd och stöd.

• Dexter dot com

Jag vill besöka kenneln och uppfödaren innan jag bokar valp för att se hundhållningen, träffa avelsdjuren och se om jag klickar med uppfödaren. Sen har jag hälsat på valparna några gånger innan leverans för att valparna ska känna mig och känna sig trygga när dom lämnar sina kullsyskon och tiken.

• MarianS

Vi köpte vår hund för ca 2 år sedan. Vi hade kollat runt på nätet först efter uppfödare och vi ville ha en renrasig hund, liten hund och barnvänlig hund.Vi ville ha en erfaren uppfödare och även om en renrasig hund är betydligt dyrare än en blandras, så kändes det helt rätt för oss. Vi fastnade för en shih tzu. Nu bodde uppfödaren ca 30 mil från oss, så vi hade mycket kontakt via nätet och deras hemsida. Vi ville helst ha en tik, så vi bokade en sådan innan valparna föddes, man kan ju inte veta hur många det blir och vilket kön. Uppfödaren lade ut bilder på mamman och pappan och sedan kom den efterlängtade dagen. Uppfödaren skickade bilder på alla valparna när de hade fötts och sedan kom det bilder titt som tätt allteftersom valparna växte. Uppfödaren tog många kort på vår tik så vi kunde följa hennes utveckling. Vi åkte och hälsade på vår valp en gång och då fick vi sitta i deras valphage och umgås med alla valparna och hålla i vår valp. Sedan åkte vi en gång till när det var dags att hämta vår lilla tik. Så det blev inte så många besök, men det räckte tyckte vi, eftersom vi hade bra kontakt via nätet. Vi fick åka och hälsa på fler gånger om vi ville, men det är ju så dyrt med bensinen. Eftersom vi hade så bra kontakt med vår uppfödare så var vi nöjda med de besöken vi gjorde. Lycka till :)

Svar på tråden Hämta/Besöka valp