• singoalla2

Varför andfådd för ingenting?

Hej!

Senaste månaden har jag blivit andfådd för ingenting. Av att lyfta upp min dotter, gå i en kort trapp, bära en matkasse,.... Väldigt jobbigt. Jag cyklar 1 mil per dag, så viss kondis har jag. Vad kan denna andfåddhet bero på? Nån som känt lika? Hur länge höll det i sig?

• Svar på tråden Varför andfådd för ingenting?
  • Anonym (när?)

I vilka situationer blir du mest andfådd? Är det vid plötslig ansträngning som att gå upp för trappor osv? Tycker du ska söka läkare om du plötsligt blivit andfådd. Det är viktigt att utesluta vissa sjukdomar. Har du varit stressad eller orolig? Några andra symtom?

• Anonym (Doktorns syrra)

Något med hjärtat är det första som slår mig. Och det behöver inte vara farligt bara för att det är hjärtat! Kolla upp! Det är inte bra att gå omkring och oroa sig.

• J Hanna

Gravid? Jag blev så i början av graviditeten, sedan avtog det.

• singoalla2
    Anonym (när?) skrev 2014-11-29 18:38:31 följande:

I vilka situationer blir du mest andfådd? Är det vid plötslig ansträngning som att gå upp för trappor osv? Tycker du ska söka läkare om du plötsligt blivit andfådd. Det är viktigt att utesluta vissa sjukdomar. Har du varit stressad eller orolig? Några andra symtom?

Är väl mest vid plötslig ansträngning, men kan känna mig lite flåsig när jag är stilla också. Har haft en mkt hektisk termin, lite sömn, fullt upp på jobbet och dotterns första termin på förskola. Har ont i rygg, nacke, bäcken. Var till läkare i somras och tog en del standardprov, lyssnade på lungor och hjärta. Då var allt ok.

Jag är inte gravid, men det påminner faktiskt om det, för jag var också så när jag var nygravid. :)

Kan stress ge reaktioner som generell andfåddhet?
  • Anonym (när?)
    singoalla2 skrev 2014-11-29 20:42:41 följande:

Är väl mest vid plötslig ansträngning, men kan känna mig lite flåsig när jag är stilla också. Har haft en mkt hektisk termin, lite sömn, fullt upp på jobbet och dotterns första termin på förskola. Har ont i rygg, nacke, bäcken. Var till läkare i somras och tog en del standardprov, lyssnade på lungor och hjärta. Då var allt ok.

Jag är inte gravid, men det påminner faktiskt om det, för jag var också så när jag var nygravid. :)

Kan stress ge reaktioner som generell andfåddhet?

Jag drabbades av något som kallas kronisk hyperventilation efter lång tid av stress. Mitt första symtom var just andfåddhet i trappor. Detta är inget farligt men besvärligt. Utan att veta om det hade jag ändrat mitt andning mönster vilket gick att se när man gjorde en blodgasmätning. Annars gick det att se när man mätte syrehalten i fingret som var 100 procent i stillastående men sjönk rejält vid snabb gång. Om det håller i sig tycker jag du ska söka igen. På mig undersökte de också hjärta och lungor.
  • Fjärilslarv

utmattningssyndrom kanske. 

Svar på tråden Varför andfådd för ingenting?