• Anonym (stella)

Hur vågar man lita på någon som tidigare lämnat?

Vi var tillsammans i två år, sen drama och vi gjorde slut. 3 månader senare blev vi tillsammans igen och var ihop i ytterligare två år innan han gjorde slut. Vi drog helt enkelt åt olika håll och ville olika saker. Åtta år senare kom han tillbaka i mitt liv med stormsteg och plötsligt föll alla pusselbitar på plats för mig. Men inte för honom. Vi var tillsammans i 1,5 år, sen sa han att han inte var redo än. Jag var verkligen helt förkrossad. Vi fortsatte att vara vänner, även om vi inte träffades så ofta. Två år senare stod han plötsligt utanför min dörr. Han skakade nästan och var väldigt nervös. Han sa att han nu kommit till en punkt i livet då han var redo, och han hade insett hur mycket jag betyder för honom. Jag var lite tuff mot honom och sa att jag skulle fundera på om jag verkligen ville ge honom en chans till, efter alla våra år och allt fram och tillbaka. Tre dagar senare blev vi tillsammans. Vi flyttade ihop i somras och planerar bröllop. Kyrkan är bokad till våren och han verkar så på. Men så fort han har en dålig dag (som alla kan ha ibland) blir jag så rädd att han ångrat sig igen. Han säger att han aldrig mer ska tvivla på oss, men jag är så himla rädd att förlora honom. Jag vågar inte lita på att han stannar. Blir han rastlös igen när vi börjar närma oss två år tillsammans ännu en gång? Då är vi gifta i så fall. Detta är verkligen mitt livs stora kärlek. Både han och jag har haft andra emellan, men vi kommer alltid tillbaka till varandra. Men hur gör man för att lita på någon? Lita på att han älskar mig lika mycket som jag älskar honom?

• Svar på tråden Hur vågar man lita på någon som tidigare lämnat?
  • Anonym (puffar)

Vill också veta... Är i din partners sits. Jag VET jag inte kommer att fucka upp igen. Men han har svårt att tro mig. Givetvis...

• Anonym (stella)

Hur kan du veta att du med tiden inte kommer känna samma som du gjorde tidigare? Det är fortfarande samma människa. Vad har förändrats sen förra gången/gångerna?

• Anonym (puffar)

Det är jag som förändrats. Slutade aldrig älska mitt ex. Men hade svårt att acceptera vardagen helt enkelt. Småbarn, och det livspusslet. Pallade inte. Trodde jag ville vara 25 år. Festa. Leva bekymmersfritt. Utan en partner alls. Var kul ung 3 månader tills jag satte mig att funderade på vad FN jag höll på med. Hade jag kastat bort allt det jag hade? (Gjorde även slut två år tidigare. Då pga att jag inte trodde han älskade mig. Och lite "frihetslängtan". Men då hann vi aldrig flytta isär). Så jag fattar ju att han är sjukt tveksam nu.

• Anonym (lämnad)

Jag förstår dej trådstartaren. Har precis blivit lämnad av min livs kärlek efter 4 år ihop. Han är en rastlös själ och har mycket frihetslängtan i sig och jag har alltid gett han all frihet (ej ligga med andra) han vill ha. Han har rest till andra sidan jorden och vart där i flera månader, Jobbat utomlands, bestigit berg. Jag har absolut inte hållit honom tillbaka. Han tröttnar lätt på saker i livet och vill att det alltid ska va fart och fläkt men livet funkar inte så och då och då har han dragit sig undan från mig och jag har då undrat om jag blir nästa "grej" han tröttnar på. Och japp till slut va jag bara inte nog. Han säger det själv att problemet ligger hos honom. Och han har rätt. Jag har inte gjort nått fel.
    Han har gjort slut med mig 2 ggr tidigare i vårt förhållande. Men denna gången kunde han inte hitta något fel med oss så jag antar det blev för säkert för honom. 
    Jag kommer ALDRIG lita på honom och hans känslor igen. Jag menar hur skulle jag kunna lita på det? 

Jag vet inte hur du ska lita på han igen? Jag skulle inte lita på mitt ex känslor om han kom krypandes tillbaka. Men du ska ju gifta dej med honom så något måste ju ha förändrats i hans beteende. Annars antar jag att du inte hade hoppat på tåget igen.

• Anonym (stella)

Ja han har visat en enorm förändring hos sig själv. Men jag vågar ändå inte lita på det. Jag är så van vid det gamla beteendet, att jag tror att detta bara är tillfälligt och jag bara väntar på att det gamla ska komma fram igen. Samtidigt vill jag ju ha honom, jag älskar honom, så när han friade sa jag självklart ja. Jag är bara rädd att bubblan ska spricka och det gamla beteendet ska dyka upp. Vi har som sagt känt varandra i många år, och så som han är nu, är en helt annan livsinställning än han haft tidigare. Jag vill inte säga något till honom, för jag vill inte att han ska bli ledsen över att jag tvivlar på honom, och jag vill inte heller att han ska börja tänka på sitt gamla liv och kanske bli lockad igen. Så jag måste bara våga lita på honom. Våga hoppa. Men hur gör man det?

• Anonym (puffar)
    Anonym (stella) skrev 2014-11-30 20:26:45 följande:

Ja han har visat en enorm förändring hos sig själv. Men jag vågar ändå inte lita på det. Jag är så van vid det gamla beteendet, att jag tror att detta bara är tillfälligt och jag bara väntar på att det gamla ska komma fram igen. Samtidigt vill jag ju ha honom, jag älskar honom, så när han friade sa jag självklart ja. Jag är bara rädd att bubblan ska spricka och det gamla beteendet ska dyka upp. Vi har som sagt känt varandra i många år, och så som han är nu, är en helt annan livsinställning än han haft tidigare. Jag vill inte säga något till honom, för jag vill inte att han ska bli ledsen över att jag tvivlar på honom, och jag vill inte heller att han ska börja tänka på sitt gamla liv och kanske bli lockad igen. Så jag måste bara våga lita på honom. Våga hoppa. Men hur gör man det?

Personligheten har jag lättare för att mitt ex tar upp sina tvivel på mig än att han bara går och lider i det tysta. För när han lider i det tysta så märks det så väl att han hyser agg mot mig ändå. Han stänger mig ute liksom.

Även om våra diskussioner inte leder fram till nåt nytt egentligen, än det som vi redan sagt, så tycker jag det är skönt att prata om det. Tror han också tycker det.

Du får nog bestämma dig för att våga lita på honom om du vill vara med honom. Tror dina tvivel kan minska om ni pratar mkt. Inte av att ni stoppar huvudet i sanden.
Svar på tråden Hur vågar man lita på någon som tidigare lämnat?