Anonym (vilse i ett töcken) skrev 2014-11-30 03:24:20 följande:
Jag minns inte heller nästan någonting från min barndom. Det sägs ju att det ofta är traumarelaterat men jag vet ju inte om det stämmer in på mig med säkerhet eftersom jag inte minns. Men jag har svårt att få en överblick av min barndom, min egen historia och vem jag är på grund av detta känns det som. Jag har haft vissa känslorelaterade aha-upplevelser som vuxen som delvis hjälpt mig att förstå hur min barndom förmodligen varit och även hur det påverkar mig idag men det är fortfarande ett stort töcken. Tror du att emdr kunna kunna hjälpa mig med med att reda ut mig själv?
Alltså det är svårt att kunna svara på om emdr kan hjälpa dig att reda ut sig själv hehe. Men alltså, prova!! Du kan nog få en överblick av din barndom med hjälp av många olika terapiformer. Jag tycker det är en grym terapiform! Läs på lite om den, kolla på youtube-klipp. Vissa använder sig av att patienten ska med ögonen följa fingerrörelser som psykologen gör. Andra använder som två små plastigt som vibrerar växelvis i händerna. Båda är dock emdr.
Men vill du prata massor och bolla och få råd av psykolog kanske du ska börja med vanlig traditionell terapiform. En emdr-psykolog kan ju det också såklart. Men med just emdr så snackar man inte ju jäkla mycket, man går mer på känslor och typ följer kroppen och är i känslan och man gör mycket jobb själv i att känna efter helt enkelt.
Anonym (minnen) skrev 2014-11-30 11:03:05 följande:
Jag ska få börja med detta efter årsskiftet. Men terapin hjälper alltså till att nysta upp de snurriga tankarna om traumat?
Jag har PTSD, du? Du blev alltså märkvärt bättre?
Vad som hjälper till att nysta upp snurriga tankar är nog att du får ett sammanhang i ditt känsloliv tänker jag. Då nystas tankarna upp automatiskt, eller åtminstone blir lättare att nysta i.
Men du ska alltså börja i just emdr-terapi??
För mig har emdr fungerat jättebra. Jag har inte PTSD men har varit väldigt djupt i en depression. Har också en traumatisk händelse i bagaget. Emdr har hjälpt både gällande det traumatiska och sen andra saker som inte alls kan klassas som trauma. Jag hade gått i terapi innan och pratat om den traumatiska händelsen, och delvis "blivit bättre" men det är med emdr som jag verkligen "blev kvitt" den.