• Anonym (minnen)

Har ni förträngt något traumatiskt? Vill minnas övergrepp och misshandel!

Har ni förträngt minnen eller delar från en traumatisk upplevelse i ert liv?

Jag tror själv att jag förträngt en hel del gällande sexuella övergrepp mot mig som barn. Hur gör man för att minnas dessa förträngda delar eller är sanningen alltid borta?

• Svar på tråden Har ni förträngt något traumatiskt? Vill minnas övergrepp och misshandel!
  • Anonym (why)

Varför vill du minnas det??

• Anonym (minnen)
    Anonym (why) skrev 2014-11-30 00:19:41 följande:

Varför vill du minnas det??

Därför jag tror att jag måste bearbeta det och för att göra det måste jag veta vad som faktiskt hänt.

Jag har minnessekvenser men de utesluter en del och är osammanhängande.
  • Akua

Kolla upp emdr. Det handlar ju inte om att framkalla minnen. Men man jobbar mycket på känsla. Ja, man går på känslan och spinner iväg efter den och ser var man hamnar i händelseförloppet. Emdr är förstahandsvalet av terapier när den handlar om trauman, men den kan också användas på patienter utan trauman. Jag har gått i lite olika terapier och det är iaf emdr som har hjälpt mig. Den skiljer sig rätt mycket från andra faktiskt.

• Anonym (vilse i ett töcken)
    Akua skrev 2014-11-30 01:50:57 följande:

Kolla upp emdr. Det handlar ju inte om att framkalla minnen. Men man jobbar mycket på känsla. Ja, man går på känslan och spinner iväg efter den och ser var man hamnar i händelseförloppet. Emdr är förstahandsvalet av terapier när den handlar om trauman, men den kan också användas på patienter utan trauman. Jag har gått i lite olika terapier och det är iaf emdr som har hjälpt mig. Den skiljer sig rätt mycket från andra faktiskt.

Jag minns inte heller nästan någonting från min barndom. Det sägs ju att det ofta är traumarelaterat men jag vet ju inte om det stämmer in på mig med säkerhet eftersom jag inte minns. Men jag har svårt att få en överblick av min barndom, min egen historia och vem jag är på grund av detta känns det som. Jag har haft vissa känslorelaterade aha-upplevelser som vuxen som delvis hjälpt mig att förstå hur min barndom förmodligen varit och även hur det påverkar mig idag men det är fortfarande ett stort töcken. Tror du att emdr kunna kunna hjälpa mig med med att reda ut mig själv?
  • Anonym (Förvånad)

Jag har en stark känsla av det ja... Dels pga särskilt ett minne (minns väldigt lite från min barndom och kan inte för mitt liv komma ihåg trots påminnelser) som jag har mått dåligt av. trott att jag projicerade händelser på mig själv för att rättfärdiga att jag har mått så fruktansvärt dåligt av det (hittade massor av barnporr i min *då* mans dator) Iaf så kom jag ihåg att en släkting ville ta kort, och då hade jag en kompis med som blev upprörd och bestämt sa att det var FEL att göra så och att hon skulle skvallra, det starka i minnet är förvåningen över att hon sa till och sa att det var fel... 
    Sen har jag alltid haft en olust inför det intima... 
    Men som sagt, var osäker på minnet, tills ett syskon frågade mig om XXX någonsin... och hade mina föräldrar gjort något? (syskonet hade varnat mina föräldrar för XXX men inte fått någon respons vad hen mindes och inte jag heller) 

Blir frustrerad över att jag mår så dåligt över vad mitt ex gjorde och att jag inte kan släppa det och gå vidare. HÅllt uppe länge men nu är jag sjukskriven för ångest och depression. 

• Schack73

Jag har hört om en som kom ihåg en massa förträngda saker med hjälp av Rosenmetoden. Det tog ca 6 mån med regelbundna behandlingar har jag för mig.

• Anonym (Noa)

Terapi!

Min kompis gick i samtal i flera år, plötsligt kom det upp att hon blivit sexuellt utnyttjad av sin far..Hon hade mått dåligt i flera år och visste inte varför och nu menade terapeuten att "nu hittade dom varför".
    Jag kan tycka att det var jävligt korkad, för vem fanns där för henne sen när hon klev ut från samtalet och skulle möta världen med all ny information?

• Anonym (minnen)
    Akua skrev 2014-11-30 01:50:57 följande:

Jag ska få börja med detta efter årsskiftet. Men terapin hjälper alltså till att nysta upp de snurriga tankarna om traumat?

Jag har PTSD, du? Du blev alltså märkvärt bättre?
  • Anonym (minnen)
    Anonym (vilse i ett töcken) skrev 2014-11-30 03:24:20 följande:

Jag minns inte heller nästan någonting från min barndom. Det sägs ju att det ofta är traumarelaterat men jag vet ju inte om det stämmer in på mig med säkerhet eftersom jag inte minns. Men jag har svårt att få en överblick av min barndom, min egen historia och vem jag är på grund av detta känns det som. Jag har haft vissa känslorelaterade aha-upplevelser som vuxen som delvis hjälpt mig att förstå hur min barndom förmodligen varit och även hur det påverkar mig idag men det är fortfarande ett stort töcken. Tror du att emdr kunna kunna hjälpa mig med med att reda ut mig själv?

Jag hoppas att den kan göra det. Mitt sista hopp ligger på EMDR. :/
  • Ctazy

Dagens vittnespsykologer är tämligen överens om att just trauman är de saker som vi har som allra svårast att glömma bort eller förtränga. Ifall händelserna skedde i väldigt ung ålder (0-3 år ca) så beror förlusten vanligtvis på så kallad "barndomsglömska" som helt enkelt innebär att minnena inte finns kvar i långtidsminnet.

Ibland när barn är med om till exempel övergrepp så är de så att de helt enkelt är för små för att fullt ut förstå vad det är som händer, och även därför kan minnena bli förvanskade. Ibland vid starkt traumatiska händelser så kan barnet även bli dissociativt, det vill säga "skärma av" ifrån det som händer och det kan också påverka minnesbilden. Men detta innebär alltså att minnena inte har blivit ordentligt inkodade i långtidsminnet, och därför finns inte minnet kvar "underliggande".

Därför är det sällan som man kan plocka fram "äkta" minnen av ett övergrepp som man inte minns, även om själva övergreppet faktiskt har hänt. 

• SupersurasunkSara

Till skillnad från ovanstående så har jag läst en del om bortträngda minnen och det är ganska vanligt. Vanligt är också att barnet upplever en sak som mer hotfullt och skrämmande än en vuxen hade, eller förvanskar det i efterhand och att gå tillbaka till det minnet som vuxen kan lösa många knutar. (Jag menar inte att ett ev sexuellt utnyttjande är mindre vidrigt för en vuxen, men tex om någon skrämt barnet på ett sätt som inte hade gått att bli skrämd av som vuxen så kan det ta bort en del rädsla man kan ha som vuxen pga det som hände en som barn).

Hypnosterapi/analys kan hjälpa och/eller en tidigare liv regression. Det finns många duktiga terapeuter inom det, googla så får du säkert fram någon i närheten av dig.

Observera dock att bortträngda minnen kan förvanskas/tolkas fel när de kommer fram så inga sådana bör användas i rättsliga sammanhang.
    Men att få fram dem, hurdana de nu är, gör oftast att personen blir av med div symptom som depression, psykosomatiska smärtor och liknande.

• Akua
    Anonym (vilse i ett töcken) skrev 2014-11-30 03:24:20 följande:

Alltså det är svårt att kunna svara på om emdr kan hjälpa dig att reda ut sig själv hehe. Men alltså, prova!! Du kan nog få en överblick av din barndom med hjälp av många olika terapiformer. Jag tycker det är en grym terapiform! Läs på lite om den, kolla på youtube-klipp. Vissa använder sig av att patienten ska med ögonen följa fingerrörelser som psykologen gör. Andra använder som två små plastigt som vibrerar växelvis i händerna. Båda är dock emdr.

Men vill du prata massor och bolla och få råd av psykolog kanske du ska börja med vanlig traditionell terapiform. En emdr-psykolog kan ju det också såklart. Men med just emdr så snackar man inte ju jäkla mycket, man går mer på känslor och typ följer kroppen och är i känslan och man gör mycket jobb själv i att känna efter helt enkelt.
    Anonym (minnen) skrev 2014-11-30 11:03:05 följande:

Jag ska få börja med detta efter årsskiftet. Men terapin hjälper alltså till att nysta upp de snurriga tankarna om traumat?

Jag har PTSD, du? Du blev alltså märkvärt bättre?

Vad som hjälper till att nysta upp snurriga tankar är nog att du får ett sammanhang i ditt känsloliv tänker jag. Då nystas tankarna upp automatiskt, eller åtminstone blir lättare att nysta i.

Men du ska alltså börja i just emdr-terapi??

För mig har emdr fungerat jättebra. Jag har inte PTSD men har varit väldigt djupt i en depression. Har också en traumatisk händelse i bagaget. Emdr har hjälpt både gällande det traumatiska och sen andra saker som inte alls kan klassas som trauma. Jag hade gått i terapi innan och pratat om den traumatiska händelsen, och delvis "blivit bättre" men det är med emdr som jag verkligen "blev kvitt" den.
  • Anonym (minnen)
    Ctazy skrev 2014-11-30 11:20:18 följande:

Dagens vittnespsykologer är tämligen överens om att just trauman är de saker som vi har som allra svårast att glömma bort eller förtränga. Ifall händelserna skedde i väldigt ung ålder (0-3 år ca) så beror förlusten vanligtvis på så kallad "barndomsglömska" som helt enkelt innebär att minnena inte finns kvar i långtidsminnet.

Ibland när barn är med om till exempel övergrepp så är de så att de helt enkelt är för små för att fullt ut förstå vad det är som händer, och även därför kan minnena bli förvanskade. Ibland vid starkt traumatiska händelser så kan barnet även bli dissociativt, det vill säga "skärma av" ifrån det som händer och det kan också påverka minnesbilden. Men detta innebär alltså att minnena inte har blivit ordentligt inkodade i långtidsminnet, och därför finns inte minnet kvar "underliggande".

Därför är det sällan som man kan plocka fram "äkta" minnen av ett övergrepp som man inte minns, även om själva övergreppet faktiskt har hänt. 

Intressant. Hmm...
  • Anonym (minnen)

Ja den psykologen jag går hos är utbildad inom EMDR terapi, så när Post traumatisk stress kom upp som diagnos så föll det sig naturligt. En jävla tur mitt i allt.

Jag har ganska kraftiga symptom och får hemska ångest utbrott som leder till agression utbrott. Triggas av minsta lilla så isolerar mig ganska mycket nu. :/ Vill bara bli av med skiten så man får leva ett värdigt liv istället. :/

• Vanillaextract

Alltså.. Minnen som måste "dras fram" är extremt opålitliga. Så du kan ju börja minnas helt opålitliga och felaktiga saker som kan sätta djupa sår.

• Anonym (minnen)
    Vanillaextract skrev 2014-11-30 19:48:39 följande:

Alltså.. Minnen som måste "dras fram" är extremt opålitliga. Så du kan ju börja minnas helt opålitliga och felaktiga saker som kan sätta djupa sår.

Jag har ett par riktigt starka minnen som jag minns som verkliga. Resten vet jag inte och jag betvivlar deras äkthet.

Egentligen spelar det ingen roll vad som hänt eller inte, vill bara kunna bearbeta det så att ångesten släpper en gång för alla.
Svar på tråden Har ni förträngt något traumatiskt? Vill minnas övergrepp och misshandel!