• Anonym (Jobba)

Glapp mellan jobb - arbetsförmedlingen?

Jag har sagt upp mig per den 31/12. Den 7/1 börjar jag mitt nya jobb. Hur fungerar det, måste jag anmäla mig till arbetsförmedlingen för de dagar jag står utan jobb? Och vilket datum måste jag i så fall göra det? Och vad händer om jag nu inte skulle göra det?

/Förvirrad

• Svar på tråden Glapp mellan jobb - arbetsförmedlingen?
  • Yonndax

Ja du måste anmäla dig till arbetsförmedlingen. Du måste göra det första arbetsdagen som du är utan jobb. Om du inte gör det nollställs din a-kassa och annan ersättning som är baserad på din lön.

• Anonym (Jobba)
    Yonndax skrev 2014-11-30 09:36:25 följande:

Ja du måste anmäla dig till arbetsförmedlingen. Du måste göra det första arbetsdagen som du är utan jobb. Om du inte gör det nollställs din a-kassa och annan ersättning som är baserad på din lön.

Det vill säga den 2/1. Toppen, tack för svaret
  • sextiotalist
    Yonndax skrev 2014-11-30 09:36:25 följande:

nja, inte om man har ett arbete igen. Min bror var ledig en månad mellan två arbeten och han kollade med facket och det var lugnt.

TS är ju inte arbetslös och har en kommande anställning.

Det är en annan sak om man går ut i arbetslöshet direkt
  • Anonym (Jobba)
    sextiotalist skrev 2014-11-30 09:41:06 följande:
    nja, inte om man har ett arbete igen. Min bror var ledig en månad mellan två arbeten och han kollade med facket och det var lugnt.

TS är ju inte arbetslös och har en kommande anställning.

Det är en annan sak om man går ut i arbetslöshet direkt
    Nej, kom inte och förvirra mig nu

Jag ska ringa AMS och f-kassan imorgon, men är pigg på svar redan nu
  • Yonndax

Det svar jag gav var det svar jag fick när jag skulle byta jobb för kanske 2½ år sedan. Om de har ändrat nått sedan dess vet jag inte.

• Anonym (Jobba)
    Yonndax skrev 2014-11-30 09:44:03 följande:

Det svar jag gav var det svar jag fick när jag skulle byta jobb för kanske 2½ år sedan. Om de har ändrat nått sedan dess vet jag inte.

Jag var helt inne på din linje. Det är bars lite "meckigt" att behöva knata ner till AMS på morgonen för att berätta att jag har ett jobb redan. Den sammanlagda arbetsbefrielsen blir, i antalet arbetsdagar räknat, inte mer än tre. Kan jag undvika gör jag gärna det
  • sextiotalist
    Yonndax skrev 2014-11-30 09:44:03 följande:

Då förstår jag varför siffrorna är så höga som de är när det gäller arbetslösa. Om man måste anmäla sig som arbetslös och inte är det, bara för att man inte ska utförsäkras.
  • jenny99

Nej man nollställs inte alls som många tror.Du kan vara arbetslös i 2 månader utan att anmäla dig på arbetsförmedlingen,det enda som händer då är att du kan få lägre ersättning.Fk hade ochså nåt sånt,en 3 månaders gräns.

• sextiotalist
    jenny99 skrev 2014-11-30 10:42:57 följande:

Nej man nollställs inte alls som många tror.Du kan vara arbetslös i 2 månader utan att anmäla dig på arbetsförmedlingen,det enda som händer då är att du kan få lägre ersättning.Fk hade ochså nåt sånt,en 3 månaders gräns.

Det är exakt vad jag har hört också. Det nollas inte, utan blir lägre.
  • Anonym (Jobba)
    sextiotalist skrev 2014-11-30 10:48:42 följande:
    Det är exakt vad jag har hört också. Det nollas inte, utan blir lägre.
    Menar ni SGI eller a-kassa? Vi planerar för barn, så det vore väldigt olämpligt om SGI påverkas.
Svar på tråden Glapp mellan jobb - arbetsförmedlingen?