Hur stärker vi vårt barns självkänsla och självförtroende??
Vi har en son på 5 år som var väldigt tidig motoriskt de första åren i sitt liv.
Efter ett par år så fick vi genom förskola och logoped reda på att han är sen i talet och förståelse av talet.
Jag vet av egen erfarenhet att det är mycket viktigare att bygga upp ett barns självkänsla än självförtroende eftersom man då har fler verktyg att hantera motgångar i vardagen.
Till saken hör att vår son inte verkar klara motgångar särskilt bra. Han struntar helt enkelt i allt sånt som han inte är bra på. Kan ju låta sunt. Men i livet måste man ju ta itu med massor som inte är kul!
Han spelar fotboll och här blir jag väldigt orolig. De andra 5-åringarna springer som galningar efter bollen och vet mycket väl att de ska göra mål. Vår kille springer omkring och flinar och flaxar med armarna. Och när bollen hamnar framför fötterna så springer han åt sidan. Springer gör han däremot - minst lika bra som alla andra barn!! Men han vågar inte gå in i närkamp över huvud taget och springer hela tiden och slänger sig ner på golvet. Detta har gjort att jag nu beslutat att han inte ska spela mer fotboll - detta till min stora besvikelse eftersom det hade känts skönt om han var duktig på NÅGOT och kunde vila i det!!
Min sambo säger att vår sons låga självförtroende är pga att han inte klarar minsta lilla motgång. Min sambo kan låta väldigt hård och när han säger till vår son så kommer vår son till mig och jag börjar skydda honom mot min sambo/hans far. Det har nu gått så långt att han nästan slipper undan med det mesta och min sambo tycker allt handlar om detta.
Usch vad detta är svårt!!!!
Vad ska jag göra???