• Anonym (Sabbar jag mitt barn??)

Hur stärker vi vårt barns självkänsla och självförtroende??

Vi har en son på 5 år som var väldigt tidig motoriskt de första åren i sitt liv.

Efter ett par år så fick vi genom förskola och logoped reda på att han är sen i talet och förståelse av talet.

Jag vet av egen erfarenhet att det är mycket viktigare att bygga upp ett barns självkänsla än självförtroende eftersom man då har fler verktyg att hantera motgångar i vardagen.

Till saken hör att vår son inte verkar klara motgångar särskilt bra. Han struntar helt enkelt i allt sånt som han inte är bra på. Kan ju låta sunt. Men i livet måste man ju ta itu med massor som inte är kul!

Han spelar fotboll och här blir jag väldigt orolig. De andra 5-åringarna springer som galningar efter bollen och vet mycket väl att de ska göra mål. Vår kille springer omkring och flinar och flaxar med armarna. Och när bollen hamnar framför fötterna så springer han åt sidan. Springer gör han däremot - minst lika bra som alla andra barn!! Men han vågar inte gå in i närkamp över huvud taget och springer hela tiden och slänger sig ner på golvet. Detta har gjort att jag nu beslutat att han inte ska spela mer fotboll - detta till min stora besvikelse eftersom det hade känts skönt om han var duktig på NÅGOT och kunde vila i det!!

Min sambo säger att vår sons låga självförtroende är pga att han inte klarar minsta lilla motgång. Min sambo kan låta väldigt hård och när han säger till vår son så kommer vår son till mig och jag börjar skydda honom mot min sambo/hans far. Det har nu gått så långt att han nästan slipper undan med det mesta och min sambo tycker allt handlar om detta.

Usch vad detta är svårt!!!!

Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Hur stärker vi vårt barns självkänsla och självförtroende??

Ingen???? ;(

• Tow2Mater
    Anonym (Sabbar jag mitt barn??) skrev 2014-11-30 13:53:26 följande:

Vi har en son på 5 år som var väldigt tidig motoriskt de första åren i sitt liv.

Efter ett par år så fick vi genom förskola och logoped reda på att han är sen i talet och förståelse av talet.

Han spelar fotboll och här blir jag väldigt orolig. De andra 5-åringarna springer som galningar efter bollen och vet mycket väl att de ska göra mål. Vår kille springer omkring och flinar och flaxar med armarna. Och när bollen hamnar framför fötterna så springer han åt sidan.

Kanske han inte förstått reglerna för spelet om han är sen i förståelse av tal? Det handlar ju om mycket mer än att bara försöka göra mål.

Kanske prova nåt annat än just lagsport? Han kanske funkar bättre i en individuell sport just nu.
    Tow2Mater skrev 2014-12-01 15:05:01 följande:

Kanske han inte förstått reglerna för spelet om han är sen i förståelse av tal? Det handlar ju om mycket mer än att bara försöka göra mål.

Kanske prova nåt annat än just lagsport? Han kanske funkar bättre i en individuell sport just nu.

Tack snälla för ditt svar!!

Ja jag har funderat på om han kanske är lite rädd för att gå in i närkamp så att säga och lite försiktig. Och ja han förstår inte reglerna. Det är jag nästan säker på. Kanske individuell sport passar bäst just nu iofs. Undrar om någon speciell är att föredra där de börjar tidigt???
  • Annika 702

Angående fotbollen så tänker jag spontant att han kanske inte ens tycker att det är roligt med fotboll. Han kanske tycker det är roligt att springa - tidig motoriskt...han kanske är skitbra på det! 

Angående självkänsla och att bygga upp den! Då måste ni ta bort prestationerna och lära/visa honom att han är bra och duger som han är oavsett vad han gör. Att vara dålig på/mindre bra på fotboll gör inte honom till en sämre människa.
    Prata med honom om vem han är, vad han tänker och tycker. Lyssna och var intresserade, visa att det han funderar på är viktigt. 

Annika 702 skrev 2014-12-02 11:56:11 följande:

Angående fotbollen så tänker jag spontant att han kanske inte ens tycker att det är roligt med fotboll. Han kanske tycker det är roligt att springa - tidig motoriskt...han kanske är skitbra på det! 

Angående självkänsla och att bygga upp den! Då måste ni ta bort prestationerna och lära/visa honom att han är bra och duger som han är oavsett vad han gör. Att vara dålig på/mindre bra på fotboll gör inte honom till en sämre människa.

Prata med honom om vem han är, vad han tänker och tycker. Lyssna och var intresserade, visa att det han funderar på är viktigt. 

Så mycket visdom! Tack för ditt svar! Ja han är nog "lagom" intresserad av fotboll.

Och ja självkänslan är ju förmågan att älska sig själv utan att prestera och det är det svårare att stärka, tycker jag! Men du har gett många tips att tänka på! Tack!
  • Anonym (Mamma)

För mig låter det som att han inte är så intresserad av fotbollen..och kanske inte heller förstår reglerna eller koderna i sporten. För honom verkar det mest som en lek och inget annat vilket inte är fel alls! Han kanske behöver mogna lite och intresset kanske kommer lite senare! Min dotter som snart är sju år och har väldigt god självkänsla ( vet att hennes insats duger) har aldrig bett om någon aktivitet utanför förskole/skoltid men däremot har jag sett ett intresse och fallenhet för bl.a. Sång och simning så det har jag anmält henne till i år! Sången ledsagade hon på ( kyrkokören pga att kompisen slutade) men simningen är en tummen upp! Helt normalt att börja med aktiviteter vid denna ålder då de är mer mogna och har börjat odla djupare intressen. Att stärka barns självkänsla är framför allt att visa barnet att oavsett hur jag utför ett "uppdrag" så är det ok och att man får möjlighet att gå ta saker i sin egen takt. Och det är alltid viktigt att lyfta upp det som barnet klarar av än att påpeka det barnet inte har färdigheter i ännu. Hur barnet ÄR tex hjälpsam, glad, har tålamod,god kamrat är egenskaper som är viktigare att bekräfta än att PRESTERA något! Om barnet inte VILL utföra något man ber om kan man ju fråga varför? Hur skulle du vilja göra det istället? Kan jag hjälpa dig med något? Och något som är viktigt för självkänslan är också att VI vuxna inte hjälper våra barn i ONÖDAN och curlar. Ge barnen TID att klara av själv, DET är mycket viktigt. Kram kram<3

• Anonym (Fotbollsmamma)

Fråga honom om han tycker att det är kul att spela fotboll i laget. Säger han ja, och verkar vilja gå dit så tycker jag att ni föräldrar ska akta er för att värdera hans spel, dvs klassa honom som "bra" eller "dålig" på fotboll. Varför går han på fotboll? Ät det inte för att ha roligt, lära sig samspel coh för att motionen är bra? Såvida hans inte förstör för de andra så tycker jag att hans egen vilja ska få råda. Han är bara 5 år - det är inte alls ovanligt att det tar längre tid att riktigt förstå hru samspelet i forboll går till. Har han bra tränare som kan guida honom lite?

Min son började också med fotboll bär han var 5 år. Han gjorde ungefär som din son, sprang mest omkring på planen och vågade aldirg ge sig in i kamp om bollen. Men han tyckte själv att det var roligt så vi lät honom fortsätta. Nu är han 8 år och spelar fortfarande. Han blir aldrig någon som älskar att attackera oich gå i närkamp, men han är duktig tekniskt, funkar bar i alget och älskar fotbollen! Hade aldirg trot när han var 5 att han skulle fortsätta. 

Mitt råd är alltså: Gå helt efter om han verkar tycka att det är kul. Tycker han det - låt honom fortsätta. Annars kanske någon anna sport passar bättre.

• Ollibolli

Han kommer inte att få en bra självkänsla om ni pressar honom. Jag reagerar lite på att du skriver att du gärna hade sett att han fortsätter i fotbollen så att han blir bra på NÅGOT... Har ni den inställningen så kommer han alltid känna att han måste prestera för att duga. Han är bara fem år... Precis som min son. Och han visar inget intresse i att börja med någon idrott. Skönt, tycker jag eftersom risken är att de tröttnar fort när de är så små och bara hoppar fram och tillbaka mellan olika idrotter. Jag är glad om han väntar några år till med att börja träna. Tills dess är han tillräckligt mogen för att veta vad han vill träna och vad han tycker är roligt.

Istället för att trycka på att han ska bli bra/duktig på något så se till att han förstår att det är viktigare att göra det man tycker är roligt/mår bra utav. Har du frågat om han tycker det är roligt med fotboll? Om han inte vill fortsätta med fotbollen men ändå väldigt gärna vill gå i någon idrott, så kanske friidrott om de tar in 5-åringar? Det är individuellt och där kan man "bara" springa utan en massa bollar och lagkamrater.

Svar på tråden Hur stärker vi vårt barns självkänsla och självförtroende??