• Anonym (Y-man­)
    Äldre 30 Nov 18:47
    5838 visningar
    15 svar
    15
    5838

    Snart lämnar jag henne-hon tjatar om kompensationer!!!

    Jag är så tröttnat min tjej (sambo). Det enda hon gör är att tjata om 50/50 sysselgöring här hemma. Om hon har städat hemmet så undrar hon vad hon ska få i komepensation "nu har jag städat så jag borde få kompenseras med att sitta på tv pch du gör dittan och datten". Hon tjatar om sånt hela tiden. Ja, självklart gör jag också!!! Men sitt för fan inte och tjata om jävla kompensationer osv hela tiden. Jag tappar lust och finner det jävligt avtändande med en person som på pricken vill ha 50/50! Asså...ibland kanske jag inte orkar sköta hemmet-då gör jag inte det! Ibland kanske hon inte orkar-då ska hon inte behöva sköta heller. Alla har dåliga/bra dagar. Under en månad kanske jag inte klarar att sköta hemmet mer än 30% av någon orsak...då ska hon kunna ta 70%...det kommer någon dag då hon inte kanske under ett halvår inte klarar av att sköta mer än 10%-då sköter jag 90%...inga problem! Vi är partners, man hjälps åt! Istället gör hon det hela som en fabrik och delar upp allt på pricken så man får avsmak och blir irriterad. Hon kan hålla på så framför våra gäster också då hon infrågasätter olika saker...ex, om min bror säger "min fru har fixat hela hemmet, det var så skönt att komma hem trött efter jobbet och bara vila, hon är så underbar". Då börjar min sambo kommentera "ja men vad får hon för kompensation då? Du ska väl låta henne ligga på soffan imorgon och sen tar du hela hushållet imorgon va? Och lagar mat? Det gör du väl?" Så skämmigt-seriöst! Lägg bara av! Lät folk vara.

    Ni kanske tycker det är rätt av henne att bete sig så, men enligt mig är det fel. Man ger och tar. Man beordrar inte varandra och tjatar om kompensationer titt som tätt. Hon ser att jag gör jättemycket hemma (städ, disk, tvätt, mat) men ändå håller hon på!

    Snart orkar jag inge mer. Jag kommer lämna henne om hon håller på så. Hon har blivit mer oattraktiv i mina ögon när hon är så. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Snart lämnar jag henne-hon tjatar om kompensationer!!!
  • Anonym (V)
    Äldre 30 Nov 18:50
    #1

    Jag skulle inte stå ut med en person som hon. Låter väldigt irriterande.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 30 Nov 19:02
    #2

    jag håller med dig ! 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 30 Nov 19:05
    #3

    Nej så funkar det ju inte att ha det. Låter jättejobbigt

  • Anonym (Körrt­)
    Äldre 30 Nov 19:10
    #4

    Säg att du kan betala hennes hushålls-sysslor i natura!

    Det går alltid* hem!

    *(byt ut mot aldrig, red anm.)

  • Anonym (?)
    Äldre 30 Nov 19:21
    #5

    Nä usch vad konstigt, liksom småaktigt,  -jag förstår verkligen att det är avtändande.. Ibland vill man ju bara vara gullig och serva liksom och självklart som du skriver, man orkar olika olika dagar.
    Jag vet inte vad du ska göra, men jag tycker du säger så som du skrivit här typ.

  • Äldre 30 Nov 19:40
    #6

    Har du pratat med henne om hur du känner? Jag hade aldrig accepterat ett sådant tjat och att dra upp såna saker inför andra är hur lågt som helst.
    Lämna är mitt tips!

  • Nyfike­n gul
    Äldre 30 Nov 20:42
    #7

    hon har verkligen inte förstått grejen med att ta gemensamt ansvar för ett gemensamt hem. 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Äldre 30 Nov 20:46
    #8

    Konstig fixering hon har! Det kan ju omöjligt fungera i längden, nästan som om ni är två motståndarlag. Fy, vad tråkigt med en sån sambo. Och pinsamt.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 30 Nov 21:37
    #9

    Jag är kvinna men hade aldrig orkat med en sådan partner. Vadå kompensation, för vad? Antingen gör man hushållssysslorna för sin egen skull för att man tycker om att ha det fint runt omkring sig, eller så skiter man i det och bor i en svinstia.

    Fråga henne vem hon ska ha kompensation av när hon bor själv och tvingas göra allt själv!

  • Äldre 30 Nov 21:50
    #10

    Tja det beror ju på hur ofta du inte orkar. Det är jävligt avtändande med en partner som låter en själv slita ut sig på allt som måste göras också.

    Har ni vissa uppgifter att göra så gör man dem, orkar man inte ena dagen får man göra dem den andra. Orkar man inte flera dagar på raken får man mycket att göra i slutändan.
    Om det är sällan, ja då bör man kunna säga att älskling, idag orkar jag faktiskt inte dammsuga eller vad det nu är. Antingen dammsuger då ens älskling istället eller så får man göra det dagen därpå.

    Är det dock så att du vanligen gör allt som är ditt ansvar så förstår jag dig.

  • Äldre 30 Nov 22:55
    #11

    Har du provat att säga det till henne? 
    Låter skitjobbigt och om ni inte har barn redan så känns det som ett litet helvete att skaffa det med en sån människa. Jisses..

  • Anonym (Nja)
    Äldre 30 Nov 23:11
    #12

    Jag kan förstå att du upplever det som tjatigt. Och jag har full förståelse för att man inte alltid orkar ta hand om hushållet precis på stört. Men faktum är att i en normal vardag tycker jag att det bör vara en 50/50-fördelning, om båda jobbar lika mycket o.s.v. Sen får ju det anpassas litet. Är den ena sjuk så gör den andre mer. Är den ena borta en dag, så får man räkna med att göra mer dagen efteråt. Visst kan man göra varandras arbete också men min erfarenhet är faktiskt att det inte funkar i längden... Jag gjorde precis så med min sambo, vilket han nästan utnyttjade till fullo och tyckte detär ok att planerara in mer grejer och blev besviken om jag inte fixat hushållsarbetet helt när han var borta.

    För övrigt, om någon skröt om att deras fru tagit allt hushållsarbete så som du skriver att din bror gjort - en möjlig tolkning är att han försökte tala om att " jag börjar få pli på henne" vilket skulle få mig att koka inombords. Och säga något liknande som din flickvän, bara för att försöka få honom att förstå att det var en ynnest som han borde återgälda...

  • Äldre 1 Dec 05:24
    #13

    Fråga henne om hon vill ha ränta på sin kompensation.
    suck.

  • Anonym (P)
    Äldre 1 Dec 05:35
    #14
    Anonym (Nja) skrev 2014-11-30 23:11:33 följande:

    Jag kan förstå att du upplever det som tjatigt. Och jag har full förståelse för att man inte alltid orkar ta hand om hushållet precis på stört. Men faktum är att i en normal vardag tycker jag att det bör vara en 50/50-fördelning, om båda jobbar lika mycket o.s.v. Sen får ju det anpassas litet. Är den ena sjuk så gör den andre mer. Är den ena borta en dag, så får man räkna med att göra mer dagen efteråt. Visst kan man göra varandras arbete också men min erfarenhet är faktiskt att det inte funkar i längden... Jag gjorde precis så med min sambo, vilket han nästan utnyttjade till fullo och tyckte detär ok att planerara in mer grejer och blev besviken om jag inte fixat hushållsarbetet helt när han var borta.

    För övrigt, om någon skröt om att deras fru tagit allt hushållsarbete så som du skriver att din bror gjort - en möjlig tolkning är att han försökte tala om att " jag börjar få pli på henne" vilket skulle få mig att koka inombords. Och säga något liknande som din flickvän, bara för att försöka få honom att förstå att det var en ynnest som han borde återgälda...


    Varför göra egna tolkningar istället för att bara höra vad någon säger och tro på det??? Brorsan är tacksam över sin fantastiska fru. Hur kan det vara fel av honom att säga det och varför skulle du ta dig rätten att köra könskrig av att han talar om det?
Svar på tråden Snart lämnar jag henne-hon tjatar om kompensationer!!!