• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Knarkare i regeringen, är det passande?
  • Crash Man

Jag är lite kluven i frågan; jag är väldigt drogliberal, och ser inga större problem med droger som svamp eller cannabis (som de flesta vet vid det här laget så är båda betydligt mindre farliga än alkohol) men som politiker har man ett mycket större ansvar än en vanlig medborgare. Politiker arbetar med att stifta lagar och det är enormt hycklande att inte följa de lagar som man själv vill  införa.

Detta kan till exempel jämföras med den moderata ministern,jag kommer inte ihåg namnet och orkar inte kolla upp det, som inte betalade tv-licens. Visst, att skippa tv-licensen är ingen big deal, inte för mig i alla fall. Men om man är med och stiftar en lag så ska man åtminstånde visa att man själv stödjer den. Inte se sig själv som ett undantag från sin egen regel.

• Anonym (AMP)
    Crash Man skrev 2014-12-01 02:38:04 följande:

Jag är lite kluven i frågan; jag är väldigt drogliberal, och ser inga större problem med droger som svamp eller cannabis (som de flesta vet vid det här laget så är båda betydligt mindre farliga än alkohol) men som politiker har man ett mycket större ansvar än en vanlig medborgare. Politiker arbetar med att stifta lagar och det är enormt hycklande att inte följa de lagar som man själv vill  införa.

Detta kan till exempel jämföras med den moderata ministern,jag kommer inte ihåg namnet och orkar inte kolla upp det, som inte betalade tv-licens. Visst, att skippa tv-licensen är ingen big deal, inte för mig i alla fall. Men om man är med och stiftar en lag så ska man åtminstånde visa att man själv stödjer den. Inte se sig själv som ett undantag från sin egen regel.

Vi kan inte ha knarkare som beslutsfattare i staten. Det var på tal att en i MP som gått på kokain skulle bli Migrationsminister.
  • sextiotalist

Jag är allt annat är drogliberal. Men om de inte använder narkotika eller andra drpger numera, så finns det väl ingen anledning att säga nej.
    Att de har testat någon gång tidigare gör dom inte till knarkare.
    För övrigt så vet jag att det finns en fd narkoman och kriminell i en av våra partiers partistyrelse och idag arbetar han väldigt mycket mot narkotika och med att få personer från den skiten.

Däremot har man ett pågående missbruk (oavsett om det är narkotika eller alkohol, dvs missbruk som grumlar ditt omdöme) så bör man nog bli entledigad från sin rikdsdagsuppdrag

Vi måste acceptera att våra folkvalda inte alltid har helt rent i sina förflutna.

• Anonym (eh)

Att ha prövat narkotika är inte samma sak som att vara knarkare. Anders Borg har också rökt hasch, gjorde det honom till en sämre finansminister?

• Crash Man
    Anonym (AMP) skrev 2014-12-01 03:27:37 följande:
    Vi kan inte ha knarkare som beslutsfattare i staten. Det var på tal att en i MP som gått på kokain skulle bli Migrationsminister.
    Jag vill veta vad din definition av knarkare är

Är en knarkare någon som provat en narkotikaklassad drog en gång eller är det en som regelbundet använder narkotika?

Jag ser inget direkt fel med att en person som testat narkotika någongång sitter i regeringen. Visst är det så att någon som använder droger regelbundet sitter i regeringen så är inte det bra, men det samma gäller för de som missbrukar alkohol. De hör heller inte hemma i en beslutsfattande ställning.
  • Anonym (Nykterist)

Alkohol försvinner fort, andra droger kan sitta i länge och skada mer

• Crash Man
    Anonym (Nykterist) skrev 2014-12-05 05:19:07 följande:

Alkohol försvinner fort, andra droger kan sitta i länge och skada mer

Nej, inte riktigt. Det där är en seg myt som bara de som antiknark-propagandan tror på. Cannabisruset försvinner efter 3-4 timmar. Det som är kvar i kroppen efeter det är ofarliga metaboliter
  • Anonym (Kunnig)

Pundare kan få en Flashback från ämnen i fettet

• MrFahrenheit

Är det mer passande att den "perfekta" 13%:en utav befolkningen ska avgöra vad resten tycker (?) är den egentliga frågan...

Svar på tråden Knarkare i regeringen, är det passande?