• lizz81

    orolig

    undrar när ungefär era barn började leka med varandra typ på rolllekar har en 3 åring dom måste väl inte leka med varandra i den ålden hela tiden ??känns som allt det här hur alla ska följa en mall är helt sjuk avviker man lite är det tydligen fel

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-01 15:49
    sorry blev lite fel såg jag nu den här datorn vill inte som jag vill med knapparna, undrade när era barn började leka typ rollekar med varandra i vilken ålder?? har en 3 åring å tycker då han leker mest brevid än, är det nå fel inte ha lekkamrater på det viset än ?? känns som alla ska följa en mall annars är det nå fel

  • Svar på tråden orolig
  • mammalovis

    Rollekar kan ju barnen leka både ensamma och tillsammans med andra barn. Min dotter har lekt mycket rollekar med sina Barbiedockor och med figurerna i legohuset. Sedan leker hon ju med andra barn också. När det förändrades vet jag inte, men ovanstående leksaker fick hon när hon var 3 år. Strax innan 2,5 började hon prata om sina kompisar från förskolan hemma, så det var väl ett led i utvecklingen.

    Går ditt barn på förskolan så fråga pedagogerna, så behöver du inte oroas mer utan kan veta. Är du hemmaförälder beror det ju på vilka förutsättningar du ger ditt barn. Går ni på typ öppen förskola och träffar barn i liknande ålder regelbundet är ju sannolikheten större att han ser, lär och utvecklas än om han inte har några jämnåriga kamrater. En del i det hela kan ju vara att han har leksaker som inbjuder till turtagning, som t ex leksakskök med tallrikar och glas och bjuda på mat, spela spel mm. Ju mer ni är hemma desto mer aktiv behöver du som förälder vara. Barn ser och lär tidigt av varandra redan som bebisar och tar och ger leksaker, men de blir mer avancerade och tydligare framåt 3-årsåldern.

    Sedan går barn in och ut ur turtagningslekar resten av livet. Vi vuxna kan ju också välja ensamheten ibland, liksom barnen.

Svar på tråden orolig