• frucgsvensson

Honkatt vid flytt

Hej!

Vi har två honkatter som är sterilerade. De är vana att springa in och ut som dom vill, men nu har vi precis flyttat och jag läste att man ska hålla dem inne i två veckor och successivt lära dem området med koppel innan man släpper dem lös.

Ena katter hatar verkligen att vara inne och är van att göra sina behov ute. Nu går hon runt och skriker och har idag kissat i hundens bur. Jag har flera gånger visat till kattlådan. Hon skriker hela tiden. Vad ska jag göra med henne? Jag vill förstås inte släppa ut henne redan (2 dagar sedan vi flyttade dem hit till nya huset) men jag vill samtidigt inte att det ska bli kiss överallt. Det är ju så svårt att få bort kattkiss! Nu märkte jag att hon skrapade i hundburen och förstod att hon gjort sina behov, så jag lyfte in henne direkt i kattlådan och tvättade rent fällen i buren samt pepprade med vitpeppar där. Hon hoppade förstås ur kattlådan på en gång.

Ge gärna lite tips. Kommer nog inte klara att ha henne inne i två veckor!

• Svar på tråden Honkatt vid flytt
  • Dexter dot com

Gå ut med henne i sele och koppel nu i början så hon slipper bli så frustrerad över att vara inne samtidigt som hon lär känna närmiljön ute.

• frucgsvensson

Nu har den andra katten också kissat i hundburen! Och den katten (Bella) har ju varit på lådan flera gånger. Nu gjorde jag så att jag tvättade rent själva botten på hundburen (plast) och så ställde jag kattlådan i där! Vill inte flytta kattlådan nu då båda verkar ha hittat till samma ställe.

Det här ned att ta ut dem, jag funderar verkligen på att försöka lära dem redan nu, men är det inte lite tidigt än?! Är så rädd att de ska sticka. Måste köpa sele och koppel så att jag kan ta ut dom. Båda två brukar följa med ut när vi rastar våra hundar så kanske man kan ta med dom också ut samtidigt?

• kasovi

Men då lär du ju att man får kissa i buren? Kan du inte stänga den istället?

• frucgsvensson

Det är en sån som man kan ta bort botten på, en stor hundbur. Jag har alltså tagit bort botten, ställt den på det stället där de gått tidigare och satt dit kattlådan. Jag tror inte att dom märker att kattlådan står på golvet eller på en "plastskiva".

Det är ungefär en sån här vi har. Har alltså tagit bort själva buren, å har kvar den svarta botten som kattlådan står på:

www.hylte-lantman.com/hund-husdjur-321/hundbur-577/hundbur-dogman-20-kg-vinklad-521

• Dexter dot com

Sitter selen bra behöver du inte vara orolig att dom sticker. Testa även att ha många lådor nu när 2 st ska gå på lådan. Vissa är ju otroligt petiga med att ha egen, oanvänd låda om dom ska sätta sig . 2-3 lådor och sand är ju en billig kostnad mot att få hemmet nerkissat ;)

• frucgsvensson

Dom har alltid delat på en låda, de är 5 år båda två så de har haft en låda sen de var liten. Har fungerat. Och dom verkar ha förstått nu var de ska gå någonstans. Inte kissat mer där de inte ska.

Ska prova med sele också :)

• Dexter dot com
    frucgsvensson skrev 2014-12-03 17:06:53 följande:

Dom har alltid delat på en låda, de är 5 år båda två så de har haft en låda sen de var liten. Har fungerat. Och dom verkar ha förstått nu var de ska gå någonstans. Inte kissat mer där de inte ska.

Ska prova med sele också :)

Tänkte mest att dom måste gå på låda hela tiden nu när dom är inne, annars gör dom ju sina behov ute också. Hoppas det går bra nu!
Svar på tråden Honkatt vid flytt