• lisanl

Föräldrapenning efter uppsägning

Jag skulle vilja säga upp mig från mitt nuvarande arbete, och efter 2 månaders uppsägningstid vara föräldraledig (med föräldrapenning) i ca ett halvår, innan jag söker nytt jobb. Jag skulle då alltså vara arbetslös under föräldraledigheten. Kan man göra så och ändå få föräldrapenning på SGI nivå? Jag skulle jobba heltid fram till föräldraledigheten.

Eller är det bättre för mig att ansöka om föräldraledighet först, och sedan säga upp mig under föräldraledigheten? Det känns lite oschysst mot arbetsgivaren.

• Svar på tråden Föräldrapenning efter uppsägning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du arbetar fram till dagen då du börjar ansöka om föräldrapenning så skyddar du din SGI och har alltså rätt till ersättning enligt din SGI.

Om du har arbetat heltid de senaste 6 månaderna utan uppehåll så har du även en efterskyddstid på 3 månader, från att du slutar sin anställning, då du oavsett vad du gör kommer att ha din SGI skyddad. Detta gäller alltså bara om du har arbetat utan avbrott i minst 6 månader.

Du behöver alltså inte vänta med att säga upp dig tills du är föräldraledig för att få ersättning på sjukpenningnivå beräknad på din inkomst.

Hälsningar

Inez, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning efter uppsägning