• Anonym (hassa)

Avbokningsskydd nödvändigt för charter om hemförsäkring?

Hojs!
    Ska boka en charterresa snart och tänkt på detta med avbeställningsskydd. Det erbjuds ju från alla bolagen, typ Fritidsresor, Ving, Apollo, Ticket (?) för ett par hundra och uppåt.

Vi har någon form av reseskydd i hemförsäkringen så undrar om det ens behövs eller om man klarar sig på hemförsäkringen. Om det brukar täcka upp för charterresor. Fritidsresor har visst nått i avbeställningsskyddet som gör att man kan få lägre pris på resan om det sänks efter bokning, annars vet jag inte...

• Svar på tråden Avbokningsskydd nödvändigt för charter om hemförsäkring?
  • Monchichier

Men läs villkoren i din hemförsäkring då. Det blir ganska glasklart då om du behöver avbeställningsskydd eller inte.

En vän till mig var tvungen att ställa in sin resa. Det kostade 20.000kr, fastän tre olika försäkringar fanns.

En annan hade hemförsäkring, men fick byta sin tvåveckors Thailandsresa till en vecka i Bulgarien istället, för att det inte funnits något avbeställningsskydd.

• Anonym (Kortbetalning)

Vi betalades vår resa med kort, och där fanns ett visst skydd vid avbokningar,och vi bedömde att det räckte med det. Vi bokade så pass sent inpå resan, att vi visste att vi skulle få semester, inte bli arbetslösa/uppsagda eller vad det nu kunde vara som inte täcktes av kortförsäkringen... Det vi ville ha var att vi skulle kunna få tillbaka pengarna vid sjukdom eller dödsfall, som gjorde att vi inte skulle kunna åka.

• ursula

Avbeställning med mindre än 30 dagar innan avresa brukar kräva läkarintyg

• edla

Jag har bokat avbeställningsskydd till de resor jag har gjort, även då jag har någon slags försäkring på kortet som jag betalt resan med. Tar hellre det säkra före det osäkra.

En bekant till mig har arbetat på resebyrå och hon rekommenderar att alltid teckna själva arrangörens försäkringar.

Svar på tråden Avbokningsskydd nödvändigt för charter om hemförsäkring?