• Maddi

Sd hela tiden vecka 21

Jag är gravid med mitt andra barn och mitt första föddes i vecka 34.

Nu kommer jag inte ihåg hur sammandragningen kändes då, men nu har magen varit spänd/hård i 2 timmar utan uppehåll. Är detta normalt? Jag har inte ont men däremot känns det obehagligt. Som om jag inte kan slappna av i magen och det känns bara på den övre delen av magen. Är ju lite orolig att det kan starta tidigare igen. Men jag vet ju att de är normalt med sd runt vecka 20, men ska de verkligen vara spänt hela tiden?

• Svar på tråden Sd hela tiden vecka 21
  • Soluppgång

Jag fick ickeonda sammandragningar från vecka 20+1, det skulle jag inte ha så jag sjukskrevs först heltid, sedan 75% (jobbade hemifrån), sedan 50% (jobbade mest hemifrån), och hade restriktioner om att ta det lugnt för att hålla ner antalet sammandragningar per dygn. Livmodertappen mättes då och då, den var först 50 mm, sedan 48 mm, 45 mm, 43 mm, 38 mm, helt stängd varje gång, sista gången den mättes var väl typ vecka 32 eller något sådant, då slutade de mäta för att jag var så långt gången. Idag är jag i vecka 39+0 och har inte fött än. Faktum är att jag har haft FÄRRE sammandragnigar senaste två veckorna. :P (Magen är hård mesta tiden dock men den drar liksom inte så ofta ihop sig mer kraftigt som den gjorde ofta innan.)

När jag började få sammandragningar (helt oregelbundna men oftast inducerade av att jag gick/stod/satt) så varade de ofta mellan 15-90 minuter per gång, och släppte inte om jag inte lade mig ner på sidan, d.v.s. om jag satt/stod släppte de inte. Längre fram kunde de mer liksom komma och släppa regelbundet om jag t.ex. promenerade ett par hundra meter så att jag stannade varje gång magen drog ihop sig och började gå när det släppte. De kunde även komma om jag t.ex. satt en stund, då lade jag mig ner och så släppte det efter ett tag.

De sämsta dagarna fick jag ibland sammandragning även när jag låg ner.

• Soluppgång

De sämre dagarna kunde magen också då kännas hård konstant t.ex. i fyra dagar i sträck. Och drog ihop sig kraftigare då och då, t.ex. om jag satte mig upp. (Fortfarande var det icke-ont, men vid de kraftigare sammandragningarna blev jag framåtböjd när magen drog ihop sig. Jag blev lättare framåtböjd vid kraftigare sammandragning när magen var mindre, nu när livmodern når ända upp till revbenen blir jag liksom inte dragen till framåtböjd position lika lätt som när livmodern bara satt långt ner. Vet inte varför.

• Maddi
    Soluppgång skrev 2014-12-02 21:32:27 följande:

De sämre dagarna kunde magen också då kännas hård konstant t.ex. i fyra dagar i sträck. Och drog ihop sig kraftigare då och då, t.ex. om jag satte mig upp. (Fortfarande var det icke-ont, men vid de kraftigare sammandragningarna blev jag framåtböjd när magen drog ihop sig. Jag blev lättare framåtböjd vid kraftigare sammandragning när magen var mindre, nu när livmodern når ända upp till revbenen blir jag liksom inte dragen till framåtböjd position lika lätt som när livmodern bara satt långt ner. Vet inte varför.

Tack för att du tog dig tid att svara! För hoppningsvis var det en uvi som satte igång allt. Dom fick reda på resultatet redan den 27 november och hade glömt kontakta mig. Det är ganska surt, då kanske inte ens sammandragningarna satt igång. Nu är de bara och hoppas på att sd går över när jag fått behandling.
  • Soluppgång

Mig har de testat för GBS två gånger under graviditeten, båda gångerna hade jag det och fick penicillin. Sammandragningarna blev tyvärr kvar.

• Maddi
    Soluppgång skrev 2014-12-04 00:24:29 följande:

Mig har de testat för GBS två gånger under graviditeten, båda gångerna hade jag det och fick penicillin. Sammandragningarna blev tyvärr kvar.

De lät ju inte alls roligt, men barnet mår bra? Varför började dom testa de och misstänka att du har GBS?
  • Soluppgång
    Maddi skrev 2014-12-04 15:11:55 följande:

De lät ju inte alls roligt, men barnet mår bra? Varför började dom testa de och misstänka att du har GBS?

Ja barnet verkar må bra, och nu har jag som sagt nått vecka 39+2.

De testade eftersom jag hade så många (icke-onda men många) sammandragningar, och då testar de tydligen för GBS, åtminstone på det MVCt. Eftersom penicillinkurerna inte tog bort sammandragningarna brydde de sig inte om att testa fler gånger. Men vid förlossningen ska jag få intravenöst antibiotika helst minst 4 timmar innan barnet föds, för att inte föra över GBS till barnet.

(30% av kvinnor sägs ju ha GBS och det anses vara naturligt att ha det, men just vid graviditet är det ju inte önskvärt att ha det, och nyfödda ska ju helst inte få det heller, då det medför risk för väldigt ovanliga !! men allvarliga problem hos bebisen.)
Svar på tråden Sd hela tiden vecka 21