När ringer en arbetsgivare på referenser?
Var på anställningsintervju och igår ringde dom på mina referenser, vad händer nu? Innebär de att dom bestämt sig för mig?
Var på anställningsintervju och igår ringde dom på mina referenser, vad händer nu? Innebär de att dom bestämt sig för mig?
Det innebär väl mest att de är så pass intresserade att de tog sig tiden att ringa?
Vill du veta hur många kandidater de planerar att gå vidare med i nästa omgång så fråga på intervjun, det brukar jag göra.
Ringer referenser gör man vanligtvis sent i processen, när beslutet är nära. Det är för att checka av det som man redan tror sig veta om personen. Det behöver dock inte betyda att de har bestämt sig, men det är med största sannolikhet inte mer än två max tre kandidater kvar och du är en av dem.
Lycka till!
nej behöver inte betyda att de bestämt sig för dig, men att du är intressant för anställning - gissningsvis ringer de till några som var på intervjun!
Vet inte om det är någon nästa omgång men de hade två intervjudagar och 110 sökanden o ingen aning om hur många de plockar ut, men de ska ju bara anställa en person.
Ringer referenser gör man vanligtvis sent i processen, när beslutet är nära. Det är för att checka av det som man redan tror sig veta om personen. Det behöver dock inte betyda att de har bestämt sig, men det är med största sannolikhet inte mer än två max tre kandidater kvar och du är en av dem.
Lycka till!
Vi brukar tala om för kandidaten hur långt vi kommit i processen och ringer sällan referenser förrän vi är i absoluta slutfasen. Då kanske vi har två-tre personer kvar som är intressanta för oss.