• Anonym (ts)

Jag orkar knappt ha min hund...

Lägger tråden här för jag vill vara anonym.

Min hund är 5,5 år, jag fick ta över honom när en kompis till mig dog eftersom ingen annan kunde ta honom. Han har bott  hos mig i ett år.
    Grejen är den att han gör utfall mot andra hundar när vi är ute och går. Eller, han "låser sig" och börjar skälla något så fruktansvärt. Det är jättejobbigt och jag drar mig för att gå ut med honom då det är många hundar i området.
    Han är snäll i övrigt och har aldrig bitit någon, vare sig hund eller människa. Ibland hälsar han på andra hundar och det går hyfsat.
    Har testad de flesta metoder men inget hjälper :( vet inte riktigt vad jag ska göra, önskar verkligen att jag kunde vara ute och gå obekymrat med honom i flera timmar utan att tänka på att det kan komma andra hundar. Det hade underlättat avsevärt för både mig och honom...

Att ge bort honom är inget alternativ, av olika anledningar som jag inte tänker gå in på här. 

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Jag orkar knappt ha min hund...
  • Anonym (Sofie)

Skriv och fråga hundcoachen Fredrik Steen!

Han har en blogg på agria där han svarar på läsarnas frågor!

Han har snälla metoder och är jättebra!

• Anonym (ts)
    Anonym (Sofie) skrev 2014-12-02 16:45:10 följande:
    Skriv och fråga hundcoachen Fredrik Steen!
    Han har en blogg på agria där han svarar på läsarnas frågor!
    Han har snälla metoder och är jättebra!
    Läste vanliga frågor och svar men han förklarade inte särskilt utförligt. :(
  • upp och ner

Ta kontakt med en professionell hundtränare.
    Sen i väntan på det rekommenderar jag att du använder en vgw-sele. Hunden får inte lika mkt kraft om den gör utfall.
    Men framförallt kontakta någon professionell som kan hjälpa dig med problemet.

• Anonym (ts)
    upp och ner skrev 2014-12-02 20:45:53 följande:
    Ta kontakt med en professionell hundtränare.
    Sen i väntan på det rekommenderar jag att du använder en vgw-sele. Hunden får inte lika mkt kraft om den gör utfall.
    Men framförallt kontakta någon professionell som kan hjälpa dig med problemet.
    Jag har en vgw-sele. Ok tack för tips...
  • Sophan

Du kanske kan söka lite på youtube och se hur andra gör. Finns säker massor med filmer som utförligt beskriver hur man lär hundar att bete sig rätt.

• Soffan

Jag skulle byta ut selen mot nylonstryp och sätta det högt upp på halsen, när hunden börjar göra antydan till att visa intresse så gör du ett bestämt tyck och säger nej med bestämd ton utan att blicka ner eller böja på dig. Rak i ryggen och beslutsam, tveka inte och bli nervös för det stärker hundens känsla av att behöva ta över och skydda dig.

Gå vidare, bli inte kvar dragandes i kopplet så han får stöd att luta sig i och dra i kopplet.

Ha med godis, lyssnar hunden får den en bit när ni går. Kontakta en hundklubb i närheten och träna dig och din hund ibland andra hundar. Ju säkrare du är desto mer lyssnar din hund.

• Soffan

Ju mindre motion hunden får desto mer frustration byggs upp. För att bli av men frustrationen och energi gör han utfall mot andra hundar..

Prövat cykla/jogga med hunden?

Hur många rastningar får han, hur långa är de? Vad gör du gör att aktivera din hund?

• Anonym (ts)
    Soffan skrev 2014-12-02 21:15:26 följande:
    Ju mindre motion hunden får desto mer frustration byggs upp. För att bli av men frustrationen och energi gör han utfall mot andra hundar..

Prövat cykla/jogga med hunden?
    Hur många rastningar får han, hur långa är de? Vad gör du gör att aktivera din hund?
    Ja, det är som en ond cirkel. Men jag har testat att gå promenader på 2 timmar och även då (när han är riktigt trött) börjar han skälla på andra hundar. 

Cykla skulle jag inte kunna göra med honom, det går inte. Springa gör vi i skogen ibland men det är lite svårt att ta sig dit då jag inte har bil.

Ca 2 x 20 min sorgligt nog. Ibland mer, men i snitt blir det inte mer än så. Jag VILL gärna gå ut med honom mer och oftare men som sagt är det så jobbigt när han beter sig så mot andra hundar.
    Jag försöker leka med honom men han är inte intresserad av aktiveringsleksaker, bollar eller någonting annat. Bara när vi är ute och han kan springa fritt men det finns inga såna ställen här, bara ett litet men det är fullt av hundar och hundbajs. 
  • Anonym (ts)
    Soffan skrev 2014-12-02 21:12:32 följande:
    Jag skulle byta ut selen mot nylonstryp och sätta det högt upp på halsen, när hunden börjar göra antydan till att visa intresse så gör du ett bestämt tyck och säger nej med bestämd ton utan att blicka ner eller böja på dig. Rak i ryggen och beslutsam, tveka inte och bli nervös för det stärker hundens känsla av att behöva ta över och skydda dig.

Gå vidare, bli inte kvar dragandes i kopplet så han får stöd att luta sig i och dra i kopplet.

Ha med godis, lyssnar hunden får den en bit när ni går. Kontakta en hundklubb i närheten och träna dig och din hund ibland andra hundar. Ju säkrare du är desto mer lyssnar din hund.
    Hm, läste att såna inte var bra... Men jag vet inte, kanske värt att testa.
  • Ooops

Precis så gjorde min hund. Sätt inte halsbandet högt upp på halsen, inte snällt. Kör med selen, och så varje gång ni ser en hund, människa, fågel eller precis vad som, så sätter du hunden, försök få kontakt och ge muta (godis). Så gjorde vi och det va kämpigt men han slutade. Gör det ofta, hemma, ute, trädgården, varsom. Hunden ska i början bara titta på dig för att få gott och beröm, ju bättre hunden blir, desto längre ka han/hon titta på dig innan godis. Men va envis och konsekvent så kommer det alldeles säkert gå bra. Träna hemma, med att den ska sitta och vänta (ögonkontakt) innan  den får maten, ett varsågod innan den får äta, vänta tills du sagt varsågod innan  den får gå ut genom dörren. det är kämpigt, men se det som e utmaning ist för ngt jobbigt. Lycka till

• Anonym (Sofie)

Gör som Ooops säger.
    Det är en snäll metod. Hunden lär sig inget av bestraffning. Den lär sig bara att för stunden undvika att få stryk. Det skapar ingen bra relation.
    Ha inget koppel uppe vid halsen. Öva på kontakt, det ÄR svårt i början.
    Då handlar det om att förekomma. Så fort du ser en hund, så distrahera, innan din hund gått upp för mycket i varv.
    Sätt den ner, lek med en leksak, gör vad din hund GILLAR och är intresserad av. Var ROLIG. Spring, hoppa, få hundens uppmärksamhet.
    Ja, man är fånig, men det är väl värt det ibland
    Jag brukar springa i etapper, alltså springa - stanna - springa - stanna, när min hund inte fokuserar på mig. Då springer hon ikapp och tittar på mig och undrar vad för märkliga saker jag har för mig. DÅ vill HON ta kontakt med MIG.
    Då frågar hon mig "VAD LEKER DU?"
    Mat brukar också vara bra, men se till att ha god mat. Något som luktar starkt.
    Behövs det så vifta med det under nosen. I början ska du belöna kvickt, utan att dröja, utan direkt hunden uppmärksammar dig.

Det är dessutom bra att tänka på att man måste KLARA AV saker för att det ska vara bra. Hunden utvecklas när den LYCKAS med kraven som ställs. Så börja med lägre krav och försöka gå när det är få hundar ute.

Kontakt är bra att ALLTID öva

Lycka till!

Svar på tråden Jag orkar knappt ha min hund...