• Anonym (plugga?)

Undersköterska, vad gör man?

Nu tycker väl många att jag inte har koll men jag har tankar på att plugga på vård- och omsorgsprogrammet här på komvux (jobbar på industri fram till årsskiftet och de senaste fem åren..) men jag har ganska dåkig koll på vad man gör som undersköterska.

Är det någon skillnad på vårdbiträde och undersköterska?
    Var kan man jobba?
    Vad är typiska arbetsuppgifter?
    Vad är skillnaden mellan undersköterska och sjuksköterska (jag vet att det ena är längre utbildning på högskola tänkte mer på rent praktisk skillnad)?

Som sagt så är jag ganska nollställd här så förklara gärna utförligt.

• Svar på tråden Undersköterska, vad gör man?
  • Fjärilslarv

ja vart ska man börja?
    ssk är ett legtimerat yrke vilke usk och vb inte är.
    arbetsuppgifterna mellan en usk och en vb har inte så stora skillnader, men kan ha det om ssk anser att en usk ska ha delegering men inte en som är vb.

skillnaden mellan usk/vb och ssk är ENORM, det går inte att beskriva. En ssk är arbetsledare, omvårndadsansvarig och i många fall även medicinsk ansvarig på en avdelning. det är också en ssk som ger delegering till usk och vb.

• Anonym (C)

Jag är uska och jobbar både på äldreboende och på LSS-boende. Typ samma uppgifter men väldigt olika jobb. Som uska tar man hand om människor, hjälper dem med det som de inte kan själva kort sagt. Hjälper dem att komma upp på morgonen och gå i säng på kvällen, dusch, påklädning, laga mat, handla, tvätta.

• Celexa

Du kan jobba på sjukhus, vårdcentraler, äldreboende, inom LSS, ja, lite varstans ;) Du kan får göra allt från att ta blodprov till att mata dem som inte kan äta själv. Får du deligering får du även ge mediciner.

Jag avslutar själv min utbildning nu i december och har varit (via praktik) inom äldrevården, psykiatrin och somatiken. Har anställning från den dagen jag går ut skolan på ett äldreboende, men vill gärna söka mig till sjukhusen i framtiden.

Ett givande yrke om du frågar mig :)

• Anonym (M)

Jag arbetar som vårdbiträde, och har även delegering.

Dagliga arbetsuppgifter:

Hjälp med uppstigning

Hygienomsorg

Hjälp på toaletten, byte av blöja etc.

Dusch

Matning

Promenader etc.

Har samma arbetsuppgifter som uskor, förutom att ge insulin till diabetikerna. Det får jag inte göra.

• Sweet Sofia

Är det någon skillnad på vårdbiträde och undersköterska?
    Ingen skillnad på vårdbiträde och undersköterska då båda är yrkestitlar. Enda som kan skilja sig är lönen.

Var kan man jobba?
    Som usk kan man jobba på sjukhus, äldreboende, kortidsboende, inom psykiatri eller hemtjänsten.

Vad är typiska arbetsuppgifter?
    Typiska arbetsuppgifter för usk är basal omvårdad, ge medicin (om man har delegering) och hjälpa med mat etc.

Vad är skillnaden mellan undersköterska och sjuksköterska (jag vet att det ena är längre utbildning på högskola tänkte mer på rent praktisk skillnad)?
    Sjuksköterska är ett legitimationsyrke, där man efter tre år på universitet/högskola får en kandidatexamen inom omvårdad och då kan ansöka om legitimation från Socialstyrelsen. Som sjuksköterska är man omvårdasansvarig för de patienter man har (vare sig man jobbar inom kommun eller landsting), man har även ansvar över att rätt medicin ges, hanterar olika medicintekniska uppgifter og man är arbetsledare för undersköterskorna. Man är även den som rondar, kontaktar andra vårdinstanser, assisterar läkare, tar egna beslut etc.

Som sjuksköterska kan man göra alla arbetsuppgifter som usk vanligen har, sjuksköterskeuppgifter och man kan även få delegering för olika läkaruppgifter.

Man kan även bli anmäld och få varning om någo går fel, legitimationen kan bli fråntagen. Man har även dokumentationsplikt, någon som usk inte har.

• Sweet Sofia
    Fjärilslarv skrev 2014-12-02 17:29:18 följande:

ja vart ska man börja?
    ssk är ett legtimerat yrke vilke usk och vb inte är.
    arbetsuppgifterna mellan en usk och en vb har inte så stora skillnader, men kan ha det om ssk anser att en usk ska ha delegering men inte en som är vb.

skillnaden mellan usk/vb och ssk är ENORM, det går inte att beskriva. En ssk är arbetsledare, omvårndadsansvarig och i många fall även medicinsk ansvarig på en avdelning. det är också en ssk som ger delegering till usk och vb.

Som vårbiträde kan man med ha delegering. Usk och VB har samma arbetsuppgifter men kan skilja i lön.
  • Fjärilslarv
    Sweet Sofia skrev 2014-12-02 23:06:53 följande:
    Som vårbiträde kan man med ha delegering. Usk och VB har samma arbetsuppgifter men kan skilja i lön.
    Du har helt rätt och jag skrev i nattmössan :)
Svar på tråden Undersköterska, vad gör man?