• Arcnice

Det här med att vara stolt över något man inte kan påverka.

Detta är en struntsak, men något jag funderat lite på senare tid. Varför är folk stolta över saker som de själva inte kan påverka? Ser folk som skryter om penisstorlek, längd mm. trots att de inte själva har någon förtjänst i att sakerna är som de är. Detta är lika menlöst som att vara stolt över viket kön man har eller hudfärg.
    Jag förstår att man kan vara nöjd, men stolt?

I min värld kommer stolthet ifrån prestationer men det kanske bara är jag som tycker det?

Vad tycker ni andra? 

Come with me if you want to be awsome!
  • Svar på tråden Det här med att vara stolt över något man inte kan påverka.
  • Drottningen70

Funderat på det i sammanhanget "stolt att vara svensk" ... Har aldrig förstått detta. Jag är glad och tacksam över att vara svensk, men det är liksom inte som om jag presterat nåt...bara fått tusen ggr mer möjligheter att göra nåt vettigt med mitt liv.

• Pajret

Eller folk som är stolta över sina små bebisar?
    Hur kan man vara stolt över något som ej presterat eller gjort sig utmärkande på något sätt?

Citat från en vän ang sin 1 mån barn: "Jag är så stolt över dig min älskade prins"
    Förstår inte riktigt det.

• dennis02

Man är stolt om man av naturen tilldelats "gåvor" eller färdigheter eller utseendemässiga fördelar som många andra inte har. Det är naturligt, men samtidigt har det ett drag av darwinism och fascism. "Jag har minsann begåvats med det ena och det andra, det har inte du".

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Drottningen70
    dennis02 skrev 2014-12-02 21:29:33 följande:

Man är stolt om man av naturen tilldelats "gåvor" eller färdigheter eller utseendemässiga fördelar som många andra inte har. Det är naturligt, men samtidigt har det ett drag av darwinism och fascism. "Jag har minsann begåvats med det ena och det andra, det har inte du".

Fast stolthet borde hänga ihop med prestation.
  • Litet My
    Arcnice skrev 2014-12-02 21:15:06 följande:

Detta är en struntsak, men något jag funderat lite på senare tid. Varför är folk stolta över saker som de själva inte kan påverka? Ser folk som skryter om penisstorlek, längd mm. trots att de inte själva har någon förtjänst i att sakerna är som de är. Detta är lika menlöst som att vara stolt över viket kön man har eller hudfärg.

I min värld kommer stolthet ifrån prestationer men det kanske bara är jag som tycker det?

Vad tycker ni andra? 

Instämmer, typ detta att vara "stolt svensk" trots att man bara fötts här, är vit men inte presterat ett jota.
  • Arcnice
    dennis02 skrev 2014-12-02 21:29:33 följande:

Drottningen70 skrev 2014-12-02 21:33:19 följande:
    Fast stolthet borde hänga ihop med prestation.
    Håller med drottningen. Att vara glad eller nöjd förstår jag men stolt? Jag kan känna mig stolt över min kunskapsnivå eller att jag har en vältränad stark kropp, men det är ju något jag ansträngt mig för att få. Eller kan vara stolt över vissa saker i det svenska samhället, men även där är det ju frukten av någons ansträngningar som jag är stolt över.

nåja, det kanske är ett resultat av hur man definierar ordet stolthet.

• guchi
    Arcnice skrev 2014-12-02 21:15:06 följande:

Vad tycker ni andra? 

Man kan vara stolt, men bara om man verkligen förtjänat det på något vis tycker jag.
  • Themis

Jag håller principiellt med dig, men när får man då vara stolt över en prestation, egentligen?

Om jag har över medel-IQ; får jag då inte vara stolt om jag lyckas få ett mindre vetenskapspris, eftersom det bara är vad man borde förvänta sig av mig?

Liksom våra svenska sportstjärnor inte skulle få vara stolta förrän de står där med OS- guldet, eftersom deras gener har skapat 85% av förutsättningarna?

Och omvänt: Ska den som av naturen fått ett fantastiskt bollsinne skämmas om den inte spelar i Champions League, trots att vederbörande hellre ville bli en helt okej (men inte exceptionell) elektriker?

Knepigt, knepigt...

Upprepning är repetitionernas moder. /Themis
  • Arcnice
    Themis skrev 2014-12-02 22:05:08 följande:

Jag håller principiellt med dig, men när får man då vara stolt över en prestation, egentligen?

Om jag har över medel-IQ; får jag då inte vara stolt om jag lyckas få ett mindre vetenskapspris, eftersom det bara är vad man borde förvänta sig av mig?

Liksom våra svenska sportstjärnor inte skulle få vara stolta förrän de står där med OS- guldet, eftersom deras gener har skapat 85% av förutsättningarna?

Och omvänt: Ska den som av naturen fått ett fantastiskt bollsinne skämmas om den inte spelar i Champions League, trots att vederbörande hellre ville bli en helt okej (men inte exceptionell) elektriker?

Knepigt, knepigt...

Gränsdragningen kan nog vara lite knepig, men jag drar gränsen för att man gör någon form av medveten insats för att prestera det man gjort. Även om man har gener för att t.ex. springa fort krävs det ju träning för att ta OS medalj på 100 m, och man gör ju något med sin IQ för att vinna det där vetenskapspriset.
  • The Fugly
    Pajret skrev 2014-12-02 21:29:04 följande:

Eller folk som är stolta över sina små bebisar?
    Hur kan man vara stolt över något som ej presterat eller gjort sig utmärkande på något sätt?

Citat från en vän ang sin 1 mån barn: "Jag är så stolt över dig min älskade prins"
    Förstår inte riktigt det.

Det är väl inte bebisens prestation hon är stolt över utan sin egen. Alltså att ha burit och "byggt" denna bebis.
Svar på tråden Det här med att vara stolt över något man inte kan påverka.